۱۳۹۳ آبان ۲۰, سه‌شنبه

به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس باشگاه آرارات

جوانان - امیر برادران: باشگاه ورزشی آرارات یکی از انجمن های فرهنگی و ورزشی ارامنه ایران می باشد که در تابستان 1323 هجری شمسی با تلاش 121 تن از اعضای موسس در تهران پایه گذاری شد.

این باشگاه در سال های نخست به نام انجمن فرهنگی نوجوانان ارمنی شناخته شده است.
این باشگاه ثمره تلاش و ایثار بی وقفه صدها عضو آن می باشد اعضایی که بدون هیچگونه چشم داشتی و خالصانه نیرو و استعداد های خود را در راه رسیدن به اهداف باشگاه قرار دادند.
ایده احداث یک مجموعه بزرگ و استادیوم ورزشی از سال 1343 قوت گرفت و بلاخره اوایل دهه 1350 کار احداث مجموعه ورزشی آرارات شروع و در سال 1353 در شمال تهران در منطقه ونک به پایان رسید که در آن هنگام به راستی از  پیشرفته ترین و مدرن ترین امکانات برخوردار بود.
این باشگاه به نوبه خود سهمی در شکوفایی ورزش ایران داشته است و در گذر این سال ها برخی از اعضای تیم های مختلف این باشگاه به عنوان عضو تیم های ملی کشور انتخاب شدند. باشگاه آرارات بی گمان از نظر تاسیسات و امکانات و مدیریت در شمار معدود باشگاهای تاریخ ورزش ایران است که از همان آغاز با استانداردهای جهانی هم خوانی داشته است.


باشگاه ورزشی آرارات

این باشگاه پیش از انقلاب به واقع یکی از موفق ترین و سازنده ترین باشگاه های ورزشی سرزمین ما بوده است که در بسياري از رشته ها ورزشكاراني ارزشمند و خوش نام تحویل تیم های ملی ایران داده است کارو حق وردیان، آندرانیک اسکندریان، ارشاویر ملکی، گارنیک شه بندری و همینطور گارنیک مهرابیان که می توان او را از نظر جامعه ارامنه ایران پدر فوتبال آرارات نامید.
مربیانی چون منصور امیر اصفی و حسن حبیبی نیز سال ها به فوتبال آرارات خدمت کردند که ارامنه همواره از این دو مربی شایسته و سازنده به نیکی یاد می کنند و هر دو را از خود می دانند.
پس از انقلاب ورزشکاران ارامنه و باشگاه آرارات ناگزیر به محدویت های تحمیلی شدند و با گذر زمان ارامنه نیز همچون دیگر به اصطلاح اقليت های مذهبی در ایران از صحنه های عمومی رانده شدند!
امروز متاسفانه باید گفت که آرارات و ورزشکاران شایسته و با استعداد ارامنی در ایران گرفتار شرايطي شده اند که دیگر نمی تواند مثل گذشته گام به تمام صحنه های ورزشی کشور بگذارند و حقیقت و واقعیت تلخ و ناگوار این است که ورزش ایران از وجود این عزيزان هموطن نمی تواند به گونه ای سزاوارانه بهرمند باشد.
بدون شک در صورت تغییر و تحول در ایران و آزادی های اجتماعي بار دیگر شاهد آن خواهيم بود که تیم های ورزشی ارامنه و باشگاه آرارات حضوری خوش و موفق در رشته هایی مختلف ورزشی ایران خواهند داشت که در این میان دختران و زنان ارامنه سهمی به حق و شایسته خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست: