۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

تندیس پروفسور ایرانی به برلین رفت / ساخت مجسمه انوشیروان روحانی

حمید کنگرانی از رونمایی تندیس پلیمری رحیم رحمان زاده از مشاهیر جراحی ارتوپد دنیا خبر داد که قرار است طی مراسمی، روز جمعه 23 خردادماه در برلین پرده برداری شود.

حمید کنگرانی مجسمه سازی که به ساخت آثار پلیمری شهرت دارد در گفتگو با مهر درباره ساخت تازه ترین آثارش گفت: آخرین اثری که ساخته ام تندیس پروفسور رحیم رحمان زاده از مشهورترین جراحان ارتوپد دنیاست که قرار است جمعه 23 خردادماه در برلین آلمان رونمایی شود.
پروفسور رحیم رحمان زاده پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی و تروماتیک ارتوپدی در سطح بین المللی و رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان برلین است که به گفته کنگرانی، ساخت تندیسی از این جراح به سفارش جمعی از دوستانش در برلین صورت گرفته و قرار است روز جمعه 23 خردادماه طی مراسمی به وی اهدا شود.
این هنرمند مجسمه ساز، ابعاد این مجسمه را در اندازه طبیعی عنوان کرد و گفت: ساخت این تندیس مثل دیگر مجسمه هایی که ساخته ام از جنس پلیمر و به صورت ایستاده است.
کنگرانی از احتمال نصب این مجسمه در بیمارستان پروفسور رحیم رحمان زاده در برلین خبر داد و اعلام کرد که این تندیس از طریق کمرگ فرودگاه امام خمینی به برلین منتقل شده است.
سازنده تندیس های پلیمری عزت الله انتظامی، حمید سمندریان و محمود فرشچیان درباره نحوه رسیدگی به این تندیس و مرمت های احتمالی در آینده هم بیان کرد: این آثار اگر که خوب نگهداری نشوند، هر دو سال یک بار نیاز به مرمت و اصلاح دارند که باید رنگ مو، پوست و فرم موه ها را در صورت نیاز مرمت کرد که اگر این نیاز وجود داشته باشد، خودم برای مرمت به برلین خواهم رفت.
او همچنین از تصمیمش برای ساخت تندیس پلیمری انوشیروان روحانی آهنگساز شهیر ایرانی خبر داد و گفت: تندیس انوشیروان روحانی را باید سال گذشته می ساختم که به دلیل مشغله کاری، فرصت انجام آن را پیدا نکردم و تصمیم دارم به زودی کار ساخت این تندیس را شروع کنم.


انوشیروان روحانی

این مجسمه ساز همچنین اعلام کرد که تندیس انوشیروان روحانی بعد از ساخت، طی مراسمی رونمایی شده و به او اهدا می شود.
کنگرانی که تندیس های پلیمری اش را با توجه به عکس های هر شخص از زاویه های گوناگون می سازد، درباره بازدید حضوری این افراد از روند ساخت مجسمه هایشان توضیح داد: نیازی به بازدید حضوری نیست چرا که معمولاً این شخصیت ها در دسترس هم نیستند اما اگر در طول روند ساخت این آثار، امکان بازدید حضوری هم داشته باشند، اتفاق خوبی است.
سازنده تندیس های شخصیت های سیاسی ایران درباره استفاده از تکنیک پلیمری در ساخت آثارش و تفاوت آن با تکنیک مومی که در دنیا رایج است، توضیح داد: تکنیک مومی در ساخت مجسمه های شبیه سازی برای اولین بار در ساخت مجسمه های موزه مادام توسو به کار گرفته شد و با توجه به این که این تکنیک ثبت شده است، بنابراین نباید در آن دخل و تصرف صورت گیرد، به همین دلیل به مجسمه های شبیه سازی شده مجسمه مومی اطلاق می شود، در حالی که تندیس هایی را که من می سازم همه با تکنیک «پلیمری» و یا «سلیکونی» بوده است که این تکنیک نسبت به موم مانگاری و مقاومت بیشتری دارد.
حمید کنگرانی تاکنون ساخت تندیس های پلیمری بسیاری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است که مجسمه های پلیمری موزه مجلس شورای اسلامی، مجسمه های موزه عبرت و تندیس های پلیمری هنرمندان و مشاهیر ایران شامل علی حاتمی، حمید سمندریان، عزت الله انتظامی، مرتضی ممیز، علی نصیریان و محمود فرشچیان  از آن جمله است.

او همچنین دو سال پیش حدود 30 مجسمه از شخصیت های دینی را برای موزه علمای نجف در عراق ساخت و روانه این کشور کرد.

هیچ نظری موجود نیست: