شاهد هستیم در
رسانه ملی برای معرفی یک بازیکن 16 ساعت برنامه تولید می شود اما اثری از معرفی یک
نمایش نامه نویس ایرانی در این رسانه به چشم نمی خورد.
به گزارش
ایلنا، نشست رسانه ای سومین همایش پژوهشی رادی شناسی در حالی ظهر امروز (26 خرداد)
در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که اعضای هیئت مدیره پنج سال است دریافت
مجوز بنیاد اکبر رادی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پی گیری می کنند.
صدیقی در ابتدای
این نشست بیان کرد: بنیاد اکبر رادی فعالیت های خود را از 5 سال قبل به صورت جدی آغاز
کرده و در راستای برنامه های پژوهشی خود تا به حال سه دوره از همایش های رادی شناسی
را برگزار کرده که دوره سوم هفته آینده روز نخست تیرماه خواهد بود.
وی به بخشی از
فعالیت های صورت گرفته طی 5 سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: همایش را با هدف بررسی
تازه آثار رادی و معرفی پژوهشگران جوان که فعالیت های خوبی در این زمینه داشته و دارند برگزار می کنیم که پس از برگزاری مقالات
منتخب در جلد سوم کتاب مقالات رادی شناسی منتشر خواهد شد.
سخنگوی بنیاد
رادی با اعلام این خبر که پی گیری ها در بخش بین الملل نیز آغاز شده است اظهار داشت:
با همکاری دوستان هیئت مدیره فعال سازی بخش
بین الملل بنیاد را دنبال می کنیم تا آثار این نویسنده به زبان های انگلیسی و عربی
ترجمه شود و در اختیار مخاطبان دیگر کشورها قرار بگیرد. بر همین اساس ا بتدا نمایش
نامه های کوتاه تر زنده یاد رادی برای ترجمه و آماده می شود که از میان آنها می توان
به نمایشنامه «ازپشت شیشه ها» و «کاکتوس» اشاره کرد.
فریندخت زاهدی
دبیر همایش پژوهشی رادی شناسی ضمن بیان مطالبی در اهمیت ثبت بنیاد رادی اظهار داشت:
ما برای تحقق بخشیدن به ثبت و دریافت مجوز بنیاد رادی چند سالی است تلاش می کنیم و
به نظر من این مهمترین حرکتی است که ممکن است در حوزه فرهنگ و هنر یک اجتماع صورت گیرد؛
چون بنیان گذاشتن یک حرکت فرهنگی به ویژه برای نسل آینده اهمیت بسیار زیادی دارد.
این مدرس دانشگاه
خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم فعالان تئاتری را که نقش موثری در این حوزه داشتند و
تمام طول زندگی در همین ارتباط فعالیت کردند را به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ارزش گذاری
کرده و اعتبار ببخشیم؛ نه تنها برای افتخار به گذشته بلکه برای آموزش افتخارآفرینان
فرهنگی آینده.
وی تصریح کرد:
برای این هدف باید گذشته این حوزه را خوب بشناسیم و طی همکاری با علاقه مندان به حفظ
میراث گذشتگان تئاتر حرکت این بنیاد را استمرار ببخشیم.
زاهدی به کم توجهی
مسئولان و جامعه ادبیات کشور به مقوله ادبیات نمایشی اشاره کرد و گفت: متاسفانه معرفی
فعالان ادبیات دراماتیک ما طی 100 سال گذشته به خوبی عمل نکردیم و ما نشانی از پرداختن
به ادبیات نمایشی در جریان ادبی کشور سراغ نداریم؛ چون هر گز تلاش نکردیم فعالیتهای
ادبی تئاتر را جدی پیگیری کنیم.
وی افزود: ما
امروز برای بها دادن به فعالیت های نمایش نامه نویسی که 50 سال از عمر خود را صرف نویسندگی
کرد تلاش می کنیم تا آنچه گذشتگان انجام نداند و شاید آیندگان نیز از آن غافل باشند
جبران شود.
زاهدی با طرح
این سوال که جایگاه هنرهای نمایشی نزد ما کجاست؟، عنوان کرد: راجع به شعر، سینما و
نقاشی صحبت های زیادی صورت می گیرد اما از آنجا که نتوانستیم ادبیات نمایشی را درقالب
شیوه معتبر و فرهنگساز معرفی کنیم این هنر را فقط به صحنه واگذار کردیم و چون صحنه
ها در بعضی موارد مراقب این اعتبار فرهنگی نبودند در حال نزول است.
عضو هیات مدیره
بنیاد ادبیات رادی ادامه داد: ما با بحث های تئوریک مربوط به ادبیات نمایشی می توانیم
اعتبار این هنر را آنچنان که هست به جامعه معرفی کنیم، چون اگر غیر از این باشد و بی
توجهی صورت بگیرد هنرمندان جوان را به سوی تئاتری سوق خواهیم داد که فاقد ارزش های
اجتماعی و فرهنگی است.
زاهدی با تاکید
برا ینکه بنیاد رادی تلاش دارد آثار این نویسنده را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار
دهد به برنامه های همایش رادی شناسی اشاره کرد و اظهار داشت: دراین رویداد از 3 استاد
هنرهای نمایشی (قطب الدین صادقی، بهرام جلالی پور، بهروز محمودی بختیاری) دعوت کردیم
تا آثار خود را در این ارتباط ارائه کنند. همچنین دانش آموختگان تئاتر در مقطع فوق
لیسانس که پایان نامه های آن ها در خصوص آثار اکبر رادی است مقالات خود را ارائه می
کنند.
عطا اله کوپال
مدیر عامل بنیاد اکبر رادی به عنوان سخنران پایانی ابتدا به سرگذشت تشکیل این بنیاد
اشاره کرد و گفت: بنیاد رادی با همدلی جمعی مشتکل از اعضای خانواده، دوستان و شاگردان
زنده یاد رادی در سال 86 تشکیل شد و تنها بنیادی است که به نام یک نویسنده تاسیس شده
و تا امروز به کار خود ادامه داده است.
وی ادامه داد:
سال های زیادی از تولد هنر نمایش نامه نویسی در ایران نمی گذرد و به تقویت و این هنر
حمایت جدی نیازمند است.
مدیر عامل بنیاد
رادی در خصوص اهمیت این نمایش نامه نویس اظهار داشت: اهمیت رادی در نمایش نامه نویسی
معاصر ایران تا حدی است که اگر روزگاری قرار باشد درباره سبک زندگی مردم ایران طی دهه
های گذشته پژوهش و تحقیق صورت بگیرد این امر بدون مطالعه آثار رادی کامل نخواهد بود.
وی افزود: آثار
رادی نگاهی عمیق به زندگی ایرانیان طی چند دهه انداخته و پژوهش درباره آثار او به نوعی
توجه به عمق فرهنگ جاری در خانه های ایرانیان است.
این مدرس دانشگاه
ضمن گلایه از کم توجهی ها به عرصه فرهنگ عنوان کرد: بحث درباره ادبیات نمایشی در رسانه
های ما مغفول مانده و به عنوان نمونه شاهد هستیم در رسانه ملی برای معرفی یک بازیکن
16 ساعت برنامه تولید می شود اما اثری از معرفی یک نمایش نامه نویس ایرانی در این رسانه
به چشم نمی خورد.
وی تصریح کرد:
تئاتر یک ضرورت اجتماعی است، چنانچه درجنگ جهانی دوم و در کشور فرانسه نانوایی ها و
سالن های نمایش در کنار هم ادامه فعالیت می دادند چرا که جامعه علاوه برخوراک جسمی
نیازمند خوراک فکری است.
کوپال در پایان
گفت: از تمامی پژوهشگران و نویسندگان مایل به تحقیق در ارتباط با آثار زنده یاد اکبر
رادی دعوت می کنیم تا آثار خودر ا به دبیرخانه تحویل دهند تا پس از داوری امکان انتشار
پژوهش ها در جلد سوم مجموعه مقالات رادی شناسی فراهم شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر