تقی مختار در صفحه
فیس بوکش نوشت: فرصتی پیش آمد که فیلم «جرم»، ساخته مسعود کیمیایی، را ببینم.
واقعا که! من فکر می
کنم بزرگترین «جرم» کیمیایی - در کنار همه جرم های دیگری که بعد از انقلاب مرتکب
شده - این است که به فیلمسازی ادامه داده است. پدیده ای است این آدم! فیلم «جرم» یک
فاجعه به تمام معنا در فیلمنامه نویسی و کارگردانی است...
فکر می کنم کنار کشیدن
به موقع خودش یک هنر و ارزشی است که هر کسی از آن برخوردار نیست... حالا که می گویند
با فیلم «متروپل» در جشنواره امسال فجر شرکت دارد. امیدوارم این یکی چیزی به جرم
های دیگرش اضافه نکند!
۴ نظر:
Movaafegham Mokhtaar Jaan
Mosibat bovad piri o nisti
Kimia va Mehrjoo 2 Fosil va Forsattalab hastand keh nemitavaand bepazirand keh doraaneshaan tammam shode!
bar aks-e Taghvaa va Beyzaa keh Aberooy-e khod raa baa filmhaay-e tekrari va mozakhraf beh baad nadadaand.
واقعا گل گفته فیلم جرم یک فاجعه در تاریخ فیلمسازی است نه تنها از نظر فیلمنامه و کارگردانی ضعیف است طراحی صحنه بسیار ضعیفی دارد. البته در بین کارهای پس از انقلاب باز می شود روی فیلم اعتراض حساب کرد مابقی تعطیل
هنرمند گرامی جناب آقای تقی مختار
با سلام وارادت
یاد بازی های شما به خیر، شانزده بازی زیبا ودو بارکارگردانی نو وبدیع ؛ ایکاش می شد حتی برای چند ماه درایران بودید وما دوست دارانتان شما را از نزدیک می دیدیم واز گذشته می گفتیم وبرای آیندۀ هنر گفتگو می کردیم.
بهتر است هنرمندی چون شما که سالها کار مطبوعاتی کرده است ؛ سر دبیر بوده ، نویسنده وصاحب نشریه بوده وبازیگری با چهره ای بسیار زیبا و سینمایی بوده است و زندگی ژورنالیستی و هنریش متناسب با شرایط اجتماعی / فرهنگی روز و روزگار خاصی طی شده (که البته هر روزگاری خاص است . این خاصیت های دوره ای از ابتدای زندگی اجتماعی بشرتا به امروز سر و ته شان در هم تنیده بوده وبر هم تأثیرگذاربوده اند) نسبت به هنرمندی مثل مسعودکیمیایی که در سینمای ایران یکی از مطرح ترین وقابل تأمل ترین فیلمسازانِ کل سینمای ایران است ، واقع بینانه و دقیق تر ومنتقدانه تر بنویسد . من معتقدم نه آن گونه که شما می گویید ! بلکه به واقع
به راستی که پدیده ای است این هنرمندِ کیمیا .
او درسال های آغازکارش تا سال 57 با بهره گیری از سینمای گذشته یکی از پایه گذاران حرکت به سمت سینمایی با نوآوری و محتوایی جدی تر بود وآثاری نظیر قیصر ، خاک و گوزنها را ساخت . بعد از انقلاب نیز با داشته ها وتجربیات خویش به صورت غیر مسقیم وبا تأثیرات فنی ومحتوایی ، منشاء نوعی از آموزش و خدمت به فیلمسازان تازه کارشد.
وجود اودر سینمای بعد از انقلاب نهایتا ً به رشدِ وجه هنری سینمای ایران کمک کرد . بسیاری از مفاهیم و صحنه های فیلم هایش قدرت بازیگری خیلی از هنرمندان جوان این دوره را کشف وعیان ساخته است.(مثل سکانس مجلس ترحیم ، درفیلم " سربازهای جمعه " که مریلا زارعی با دستبند ومأمور- از زندان با مرخصی چند ساعته به مجلس ختم مادرش آمد) اوطی سی سال گذشته چند فیلم شاخص و قوی مثل " سرب " دندان مار " رد پای گرگ " و " اعتراض " دارد والبته ضیافت و جرم و چند فیلم دیگر ِ مد نظر شما راهم دارد . اما معدل فیلم سازی او از دستیاری خاچیکیان در فیلم " خداحافظ تهران " در سال 1345 تا ساخت " متروپل " درسال 1392 ، نزدیک به 47 سال فیلم سازی می شود ، بسیار معدل بالایی است . بالاتر از خیلی ها، چه قبل از انقلاب وچه بعد از انقلاب .
با درود برشما و آرزوی دیدارتان در ایران
موفق وسربلند باشید.
نظر من در اينجا حرف زشت و بدي بود که منتشر نکرديد؟
بابا!
عجب هنرپيشه خوب بود اين مختار!! خيلي به تو افتخار مي کنيم که کيميايي را کوبيدي!!
اين کيميايي آدم بدي است. بد! بد! بد!
منتشر کنيد
ارسال یک نظر