بانی فیلم آنلاین: مرتضی پورصمدی دانش نوری مازیار
پرتو در آثار تاریخی را منحصر به فرد دانست.
پورصمدی فیلمبردار سینمای ایران درباره ویژگی های
کاری فیلمبرداری مرحوم مازیار پرتو به سوره
سینما گفت: مرحوم پرتو و دیگر هم نسلانشان به دلیل آموزش های خاصی که هم از لحاظ تجربی
و هم تئوری دیده بودند از همان ابتدا با ویژگی های منحصر به فرد آغاز به کار کردند.
از مؤلفه های کاری مرحوم پرتو و هم دوره ای هایشان سرعت بالا، کار با دوربین ۳۵، کار
با دوربین روی دست، کار با امکانات نوری کم و یا اساسا بدون امکانات نوری بود.
پوصمدی افزود: این نسل، نسلی توانمند و قدرتمند
به لحاظ دانش فیلمبرداری بود و پرتو نیز یکی از موفق های آن دوران. این دوستان به تدریج
وارد سینما شدند و قطعا تجربیات و لحن خود را وارد سینما کردند و باعث جهش هایی در
فیلمبرداری شدند. پرتو نه تنها به عنوان یک فیلمبردار بلکه به عنوان یک همکار، مشاور
کارگردان سرشار از ایده های خوب در کنار کارگردان قرار می گرفت.
در فضای امروز فیلمبرداری شاهد نوعی دگردیسی و
رنسانس ناشی از تجربه های کار با دیجیتال هستیم. اما باید بدانیم که پرتو در طول زمان
شاگردانی تربیت کردند آن شاگردان آن تربیت را به شکل یک نتیجه وارد سینما کردند. در
واقع این مقایسه چندان ضروری نیست هر فیلمبردار مؤلفی می تواند رگه هایی از تأثیر را
بر روند کلی سینما داشته باشد. نسل قبل از نسل فعلی از مرحوم پرتو به مراتب بیشتر تأثیر
گرفتند تا نسل جوان فعلی.
وی اضافه کرد: پرتو نوعی از زیبایی شناسی خاص خود
را دارا بود. تلاش او در آثار تاریخی بی نظیر بود. نوع نگاه و نورپردازی او یکی از
ویژگی های منحصر به فرد اوست.
از نگاه عکاسانه وقتی به مجموعه «امام علی» نگاه
می کنید با انبوهی عکس های جذاب با نورهای خاص و بدیع مواجه هستید. نور آثار تاریخی
با نور معمولی آثار دیگر متفاوت است. در اروپا اگر بخواهید از قرن ۱۳ فیلم بسازید با
یک آرشیو عظیم نقاشی از آن زمان رو به رو هستید و می توانید دانش نوری خاص آن دوران
را از این نقاشی ها استخراج کنید ولی مازیار پرتو برای به تصویر کشیدن ۱۴۰۰ سال پیش
با هیچ آرشیو و تجربه بصری از آن زمان رو به رو نبود با این حال به بهترین شکل آن فضای
تاریخی را در سریال «امام علی» به تصویر کشید. به هر حال چنین تجربه موفقی مدیون تلاش های اوست. فقدانش تأسف بار است.
روحش شاد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر