۱۳۹۲ آذر ۱۴, پنجشنبه

کوتاه درباره زندگی هنری فخری خوروش و خاطره ای از او + عکس جدید از وی

قدیمی ها - پرهام شریعتی: فخری خوروش اسودی در سال 1308 در کرمانشاه متولد شد. خوروش، کار خود را در سینما در سال 1334 با فیلم «برای تو» به کارگردانی جمشید شیبانی و صادق بهرامی آغاز کرد.

او در فاصله سال های 1334 تا 1338 در هفت فیلم بازی کرد که عبارتند از: «برای تو» (جمشید شیبانی، صادق بهرامی،1334)، «مستشار جزیره» (اکبر دستورز،جمشید شیبانی، 1335)، «بهلول» (صادق بهرامی، 1336) «لات جوانمرد» (مجید محسنی، 1337)، «همه گناهکاریم» (عزیز رفیعی، 1337)، «آسمون جل» (نصرت الله وحدت، 1338).
خوروش در اواخر دهه ی چهل، به همراه موج نو سینمای ایران، بار دیگر به سینما بازگشت و در فیلم های مختلفی بازی کرد که تعداد این فیلم ها تا سال 1365 بیست و شش فیلم بود. وی چندین سریال تلویزیونی شاخص از جمله سریال تلویزیونی «تراژدی امیر کبیر» و ایفای نقش «مهدعلیا» توسط او در این سریال از جمله آثار درخور توجه کارنامه هنری خوروش در سال های پس از انقلاب است.
وی در بعد از انقلاب در فیلم هایی چون یک بوس کوچولو (1384)، مه بانو (1380)، مردی از جنس بلور (1377)، شیرین و فرهاد (1374)، بگذار زندگی کنم (1365)، تفنگ شکسته (1364)، ستاره دنباله دار (1364)، تاراج (1363)، صاعقه (1363)، مترسک (1362)، دادا (1361) و ... ایفای نقش کرد.

خاطره ای از فخری خوروش
آن چه برایتان باز می گویم، دلیل بازیگری من شد. من، آماتور بودم و برای اولین بار در تئاتر «دست های آلوده» «ژان پل سارتر» نقشی را ایفا می کردم. این نمایش به انگیزه تهیه منزل برای جامعه لیسانسیه ها اجرا می شد. آن هنگام حدود بیست سال داشتم.
در صحنه ای از نمایش، قرار بود با یک «هفت تیر»، مردی را تهدید کنم. این صحنه در پرده ی دوم نمایش اتفاق می افتاد. وارد صحنه شدم. خودم را به میز مرد «تهدید شونده» رساندم، اما... فکر می کنید چه شد؟ دست در جیبم کردم. هفت تیر نبود. هفت تیر را پیدا نکردم! چه کار باید می کردم؟ هول برم داشت اما خودم را نباختم.
لحظه ای اندیشیدم. سپس با همان حال و به صورت فی البداهه دیالوگی از خودم گفتم و به سمت در سن برگشتم. دستم را از پشت داخل کردم. یافتم! حالا گرمای هفت تیر را حس می کردم. آرام گرفتم. آن را برداشتم و با خودم تا نزدیک میز بردم. فکر می کردم حتماً باید تا نزدیک میز برسم و بعد تهدید کنم!

فخری خوروش

فخری خوروش

۳ نظر:

ناشناس گفت...

هر جا هستند سلامت باشند فيلم آقاي هالو و سوته دلان بهترين كار ايشان و شاهكار ايشان فيلم بيقرار با اسطوره هايي چون ايرج قادري پوران سپيده هست

رضا گفت...

برای ایشون آرزوی سلامتی و تندرستی دارم

Unknown گفت...

هرجاهستندسلامت باشندبایدقدردان این خاطره آفرینان بود