۱۳۹۲ شهریور ۲۸, پنجشنبه

سریال های ایرانی در دوران طلایی تلویزیون ملی ایران + عکس

خوب است از یکی از آخرین سریال ها یعنی «آقای مربوطه» شروع کنیم که در عصر طلایی تلویزیون پخش می شد.








سریال آقای مربوطه

یک سریال طنز چند دقیقه ای بود که بهزاد اشتیاقی هر شب یک به اتفاق همسرش فرشته مهبان بعد از اخبار ساعت 21 از تلویزیون ملی پخش می شد. بیشتر قسمت های این سریال به انتقاد از اوضاع و احوال اجتماع آن روزها از قبیل گرانی، خرافات، تعارفات و این قبیل مسائل می پرداخت و موضوعات جذابی را مطرح می کرد که خیلی زود گل کرد و معروف شد.

سریال اختاپوس

اختاپوس از اولین کارهای مشترک پرویز صیاد و پرویز کاردان بود. عده ای از آدم های مختلف که ظاهراً نماینده تیپ های مختلف اجتماع بودند، هفته ای یک بار در انجمنی به نام اختاپوس (که برگرفته از حروف اول کلمات یک جمله بود) دور هم جمع می شدند و حرف می زدند. سریال طنزی که روابط عوام فریبانه و مرد رندانه برخی از مردم اجتماع آن روز را به تصویر می کشید. یکی از جنبه های جذاب آن قاطبه با بازی نوذر آزادی بود که بعدها ایتالیا ایتالیا را ساخت همین کاکتوسی که چند سال پیش پخش می شد از روی آن سریال ساخته شده بود.
پرویز صیاد، پرویز کاردان، مرحوم صادق بهرامی، سیروس ابراهیم زاده، نوذر آزادی و شهناز تهرانی به ترتیب نقش کارآکترهایی به نام های حسن بلژیکی، مهندس، استاد، دکتر، قاطبه، و سامانتا (رقیه) را در این سریال بازی می کردند.  همان گونه که گفته شد تیپی که برای اولین بار در این سریال معرفی شد و بعدها به شدت گل کرد، قاطبه با نقش آفرینی زیبای نوذر آزادی بود.

پهلوانان
سریالی بود در مورد ماجراهای پهلوانی ایران قدیم که نقش اول آن پهلوان نایب بود سریالی سنتی و عامیانه که طرفداران زیادی داشت جالب است که این سریال مدتی هم بعد از انقلاب پخش می شد!

سریال سرکار استوار

سرکار استوار نیز از سریال های طنز قدیمی و طولانی تلویزیون ملی ایران بود که سال ها، هفته ای یک بار مردم را در پای تلویزیون می نشاند و پخش تکراری آن در برنامه های نیمروز تابستانی نیز طرفداران فراوانی داشت. نقش سرکار استوار را مرحوم عبدالعلی همایون بازی می کرد. مامور ژاندارمری روستایی در جای نامعلومی در ایران که با نقشه های هوشیارانه ای که طرح می کرد و نام آن را پولتیک سرکار استواری می نامید، خلافکاران را دردام می انداخت.
این سریال که بسیاری از بخش های آن نیز دست پخت پرویز صیاد و پرویز کاردان بود، تیپ های ماندگاری را در تلویزیون ایران خلق کرد که بعد ها هر یک برای خود سوژه ی سریال ها و حتی فیلم های سینمایی بسیار شد. معروف ترین این تیپ ها، صمد (صمدآقا) با بازی پرویز صیاد و تیپ های اقماری او ازجمله ننه آقا، قوچعلی، لیلا، باقرزاده، کد خدا و... بودند.

سریال خانه به دوش یا مراد برقی

خانه بدوش را پرویز کاردان ساخت و در آن سال ها میان مردم، به شدت گل کرد. مراد برقی آدم یک لاقبای خانه بدوشی بود که با ابوطیاره ای قراضه که نام آن را یاقوت گذاشته بود، در خیابان ها می گشت و تعمیرات برق خانه ها را انجام می داد. گذارش به خانه ای افتاده بود که جعفر آقای بازاری پولدار با هفت دخترش در آن زندگی می کردند و طبق معمول عاشقانه های بازاری، عاشق دختر کوچیکه (محبوبه) می شود و باقی قضایا. شب هایی که این سریال از تلویزیون پخش می شد، خیابان های تهران خلوت بود.

سریال دایی جان ناپلئون


یکی از بهترین سریال ها که  کاری و به یاد ماندنی در پرونده ناصر تقوایی  است، دایی جان ناپلئون بود، که گفته می شود  یکی از بهترین سریال های تاریخ تلویزیون ایران است با هنرمندی بازیگرانی همچون زنده یاد غلامحسین نقشینه، زنده یاد پرویز فنی زاده، زنده یاد پروین ملکوتی، زنده یاد اسماعیل داورفر و افرادی چون محمد علی کشاورز، پرویز صیاد، سعید کنگرانی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور و...

هیچ نظری موجود نیست: