۱۳۹۲ شهریور ۱۱, دوشنبه

تاریخ شفاهی تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده

جلد دهم از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان با داریوش اسدزاده مراحل پایانی ویرایش خود را به سر می برد.

غلامحسین دولت آبادی مترجم، نویسنده و محقق حوزه تئاتر در گفت وگو با فارس از اتمام جلد دهم از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان با داریوش اسدزاده خبر داد و اظهار کرد: در انتشارات افراز مجموعه ای تحت عنوان مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان را شروع کردیم، در ششمین جلد از این مجموعه به سراغ داریوش اسدزاده رفتیم و با همراهی اعظم کیان افراز بیش از 10 جلسه گفت وگو و مصاحبه با وی داشتیم. پیاده سازی این گفت وگوها به پایان رسیده است و در مراحل نهایی به سر می برد.
وی افزود: این گفت وگو بیشتر حول محور تماشاخانه تهران است که در حال حاضر تعطیل شده است و این مصاحبه ها باعث شد تا حدی نگاهمان نسبت به موضوعات اثر گذار بر این تماشاخانه تغییر کند. در حال حاضر بیشتر صحبت هایی که بر روی تماشاخانه  تهران می شود به عبدالحسین نوشین باز می گردد که جریان سیاسی خاصی را دنبال می کرده است در حالیکه در این کتاب آقای اسدزاده از سید علی نصر و تاثیرگذاری هایی که وی داشته است، مطالب جالب و مهمی را بیان می کند.
این محقق حوزه تئاتر یادآور شد: تاسیس تماشاخانه تهران مهمترین و اولین گام برای نهادینه شدن تئاتر در ایران است. دولت آبادی با بیان اینکه تاریخ شفاهی بخشی از سند تئاتر ایران است تصریح کرد: هدف از اجرای این مجموعه جمع آوری تاریخ شفاهی تئاتر ایران است، در خلال این گفت وگو ها مواردی که پیش از این مورد توجه چندانی قرار نمی گرفتند بررسی شده و هر کدام می توانند محوری برای پژوهش های دیگر باشند. گفت وگوها به صورت کاملا حرفه ای به موشکافی موضوعات تاریخی می پردازد و زندگینامه و تاریخ شفاهی افرادی که با آنها گفت وگو شده است به کمتر از یک درصد از کل اثر می رسد.
به گفته این نویسنده، دهمین جلد از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان با داریوش اسدزاده مراحل پایانی ویرایش را به سر می برد و تا یک ماه آینده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز ارائه خواهد شد. از این مجموعه تاکنون کتاب های تئاتر ایران در گذر زمان از 1342 تا 1357، تئاتر ایران در گذر زمان 1357- 1348، تئاتر ایران در گذر زمان، ستیغی در مه، از زندگی هنری و ادبی حسن ره آورد، تئاتر ایران در گذر زمان غریبه ای در تئاتر ایران و... منتشر شده است و هنوز عنوان نهایی دهمین جلد از این مجموعه مشخص نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: