۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه

پیکر زنده یاد علی جعفریان از مقابل تالار وحدت تشییع شد

مراسم تشییع پیکر علی جعفریان آهنگساز و نوازنده ویلن سه شنبه از مقابل تالار وحدت و با حضور هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی انجام شد.
به گزارش ایرنا هر چند علی جعفریان در شیراز زندگی می کرد اما زاده تهران بود و به همین دلیل پیکر وی از شیراز به تهران منتقل شد تا در میان علاقه مندان به کارهای این هنرمند مرحوم، تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود.
به اصرار دوستان مرحوم جعفریان که حدود 40 سال در شیراز زندگی کرد بود، روز گذشته نیز مراسم وداعی با این آهنگساز در آرامگاه حافظ ترتیب داده شد. قرار است مراسم یاد بود استاد جعفریان روز پنج شنبه 14 شهریور در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار شود. زنده یاد علی جعفریان که در سال 1315 در تهران دیده به جهان گشود هشتم شهریور سال جاری پس از انجام عمل جراحی قلب در بیمارستان قلب شیراز، دارفانی را وداع گفت. علی جعفریان در سن 12 سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در اثر تصادفی بینائی کامل چشمان خود را از دست داد.
وی همزمان با تحصیلات مدرسه به تحصیل در هنرستان موسیقی به مدیریت امیر جاهد و زیر نظر اساتیدی همچون زنده یاد حسینعلی وزیری تبار، جواد معروفی، منوچهر رشیدی و همچنین همزمان دوره های ردیف های موسیقی ایرانی را نیز از مکتب ابولحسن صبا و حبیب الله بدیعی فر گرفت. از آنجایی که ذوق فراوانی برای آهنگسازی داشت ، آنقدر بروی این خواسته تلاش و همت کرد تا اینکه سال 1345 اولین فعالیت خود در کسوت آهنگساز را با سه آهنگ در رادیو تلویزیون شروع کرد.
در اوایل دوران انقلاب نیز، وی همچنان در سمت مدیر فوق برنامه دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی به تدریس دروسی همچون سلفژ و تئوری، آموزش ساز و سایر آموزش های هنری به دانشجویان پرداخت. از دیگر فعالیت های این آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده ویلن تشکیل دو ارکستر بزرگ در دانشگاه بود که این ارکسترها برنامه های مختلفی در سطح دانشگاه برگزار می کردند.

۱ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...


سپاس فراوان خدمت شما.

استاد علی جعفریان، نمونه ی یک هنرمند با احساس و با اخلاق بودند
و پشتکار ایشان، همانند نداشت.

آهنگ‌هایشان را، بر اساس خوابهایی که می‌دیدند مینوشتند.

آلبوم افسانه با صدای بیهمتای علیرضا افتخاری،
نمونه ی بارزی از هنر آهنگسازی ایشان هست.

یادشان گرامی خواهد بود.