۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

6 سال از درگذشت مهستی بانوی گل ها و دل ها گذشت + عکس



افتخار دده بالا با نام هنری مهستی خواننده ایرانی موسیقی سنتی، پاپ و خواهر خواننده ایرانی هایده است. مادر او اهل گیلان و پدرش اهل تبریز بود. دده بالا در زبان ترکی به معنی پدر و فرزند می باشد. از او با نام هایی چون بانوی آواز گل ها و دل ها یاد می شود. وی کمی پیش از انقلاب از ایران خارج شد، ابتدا به بریتانیا و سپس برای همیشه به آمریکا رفت و تا زمان مرگ در آن کشور زندگی می کرد. بیشتر آثاری که او پس از انقلاب اجرا کرد در قالب ترانه های پاپ هستند.
مهستی در ۲۵ آبان ۱۳۲۵ در تهران زاده شد. از خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی است. پرویز یاحقی استعداد خوانندگی او را در نوجوانی کشف کرد. خواهر او هایده نیز یکی از بزرگ ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران است. هایده از مهستی بزرگ تر بود اما مهستی زودتر از خواهر خود پا در وادی هنر گذاشت. وی نام خود را از مهستی گنجوی شاعر ایرانی وام گرفته بود.
در سال ۲۰۰۵ میلادی، آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه از وی برای بیش از ۴۰ سال فعالیت در زمینه موسیقی سنتی و پاپ ایرانی تقدیر به عمل آورد.

دوره خوانندگی
شروع کار مهستی در سن ۱۷ سالگی برنامه گلها برنامه شماره ۴۲۰ و با خواندن ترانه ای به نام «آن که دلم را برده خدایا» ساخته بیژن ترقی در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی بوده  است، اما پس از طی زمان و همراه با گرایش عمومی برای موسیقی پاپ به خصوص در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران آهنگ هایی نیز در این سبک اجرا نمود. در ابتدا خانواده وی نسبت به آواز خوانی او اظهار بی میلی می کردند چرا که در آن دوران خوانندگی برای یک زن مناسب تلقی نمی گردید.

روابط خانوادگی
مهستی دو بار ازدواج کرد و سرانجام هر دو ازدواج طلاق بود. از ازدواج اول با کورس ناظمیان صاحب دختری به نام سحر است. ازدواج دوم او با بهرام سنندجی صاحب کارخانه کفش بود. مهستی از تنها دختر خود دو نوه به نام های ناتاشا و ناتالی دارد.

دوران بیماری
مهستی تا حدود چهار سال بیماری خود را از اطلاع عموم مردم پنهان نگاه داشته بود اما تحت شیمی درمانی خفیف قرار گرفته بود. پزشکان به او هشدار داده بودند که در صورت مداوا با دز بالاتر که مورد نیاز شرایط او می باشد، امکان ایجاد مشکل در صدایش وجود خواهد داشت. با این وجود در نوروز ۱۳۸۶ که قرار بود کنسرتی در دبی انجام دهد. به علت ظهور مجدد علایم بیماری، در بیمارستانی در آن شهر بستری شد و فوراً به لس آنجلس بازگشت و در برنامه تلویزیونی در مصاحبه با نادره سالار پور، به همراه دختر برادر خود و پزشک خانوادگی شرکت کرد و اعلام کرد که به بیماری سرطان مبتلا است و باید پرتو درمانی شود. به همین دلیل پس از انجام مداوا به همراه دخترش به شمال کالیفرنیا رفت.

مرگ
مهستی پس از انتشار آلبوم موفق «از خدا خواسته» در حالی که مشغول تهیه آلبومی دیگر با همکاری شادمهر عقیلی بود، پس از چهار سال بیماری سرطان روده بزرگ در سنتا روزای کالیفرنیای شمالی در ساعت ۷:۵۲ صبح ۴ تیر ۱۳۸۶ خورشیدی درگذشت. از او بیش از ۳۵ آلبوم برجای مانده است.

مراسم خاکسپاری
پیکر وی پس از انتقال از شمال کالیفرنیا، در ساعت ۱۲:۳۰ روز جمعه ۸ تیر در گورستان وست وود مورچری در لس آنجلس، در کنار مزار خواهرش هایده و مادرشان به خاک سپرده شد. هزاران نفر از جمله هنرمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور در مراسم خاکسپاری وی شرکت کردند.


مهستی، فروزان و رامش


مهستی، شعید نوشین فر و گوگوش


هوشمند عقیلی و مهستی


مهستی و مرجان


مهستی و گوگوش 


مهستی و کورس سرهنگ زاده


مهستی و گلپا


مهستی و عارف


مهستی و بهروز وثوقی


مهستی بر مزار هایده


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی، گلپا و گیتی پاشایی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی و دخترش سحر


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی


مهستی، محمد حیدری، مسعود اسدالهی، همسر گلپا، گلپا، ستار و هوشمند عقیلی

مزار مهستی

۲ نظر:

ناشناس گفت...

روحش شاد
هنرمند بزرگ و ارزنده ای بود

سید عثمان گفت...

خدا رحمتش کنه