۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

داود رشیدی: فردین هنرمندی مردمی بود


پیج فیسبوک سینمای فردین: داود رشیدی گفت: آشنایی نزدیک من با زنده یاد فردین به بهانه ساخت فیلم سینمایی مترسک به کارگردانی علی حاتمی و بازی محمد علی فردین و زری حاتمی و چندین روز خاطره انگیز در ساحل دریای خزر و شهر زیبای بندر انزلی شروع شد.

گرچه این فیلم ساخته نشد، اما خاطرات خوب و دوستی پایدار پس از آن سفر بین ما باقی ماند. با فاصله ای بسیار کم، با مرحوم محمد علی فردین در فیلم سینمایی «جهنم + من» و سپس «میعادگاه خشم» همبازی بودم و هر دو فیلم در حاشیه کویر!
سالها بعد و در واپسین روزهای زندگی دوست عزیزمان علی حاتمی، یک هفته ای در کلاردشت و دور از هیاهو با هم بودیم؛ در کنار هم، تسلی بخش یکدیگر... فردین با روحیه ای مقاوم سعی می کرد فضای ذهنی ما را تغییر دهد؛ خاطرات تلخ و شیرین از دوران زندگی اش برایمان تعریف می کرد، نه تلخ ها را با گلایه و نه شیرین ها را با خودنمایی و غرور. او منش و جوانمردی را با خود از دنیای ورزش آورده بود که این مسئله با دنیای رنگارنگ و جذاب سینما و توجه بی حد مردم به او، آمیخته بود.
آرزوی برگشت به سینما در کلامش نهفته بود، بدون آنکه شکایت و گلایه ای داشته باشد! چندی بعد علی حاتمی را از دست دادیم و مدت زیادی نگذشت که او [فردین] به یار قدیمی اش پیوست. شرکت بی نظیر مردم در تشییع جنازه محمد علی فردین، مسئولان را بیشتر متوجه نقش چشمگیر و مؤثر هنرمندان در جامعه کرد. محمد علی فردین هنرمندی مردمی بود که نزدیک به دو دهه در سینمای ایران حضوری پررنگ و بدون وقفه داشت و ای کاش به آرزوی خودش که «بازگشت به سینما» بود، می رسید.


داود رشیدی و زنده یاد محمدعلی فردین


داود رشیدی و زنده یادان ایرج قادری و محمدعلی فردین

هیچ نظری موجود نیست: