۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

نوازنده خوب الزاما معلم خوبی نیست

افلیا پرتو گفت: افرادی که در حوزه موسیقی تدریس می کنند سواد موسیقی و شناخت کافی درباره ساز ندارند؛ به همین دلیل این حوزه دچار هرج و مرج هنری شده است.

افلیا پرتو، نوازنده پیانو در گفت و گو با هنرآنلاین درباره وضعیت آموزش موسیقی گفت: از چند سال گذشته در حوزه آموزش موسیقی افراد غیر حرفه ای جایگزین افراد حرفه ای شده اند و این موضوع باعث شده است تا آموزش از مسیر اصلی خود دور شود و هنرجویان به درستی آموزش نبینند، همچنین در چند سال گذشته پیشکسوتان موسیقی به دلیل مشکلات زندگی از حوزه تدریس کنار رفتند.
این افراد در حوزه آموزش اطلاعات دقیقی ندارند و تنها با داشتن مدرک دانشگاهی خود را یک معلم موسیقی می دانند که این موضوع بسیار نگران کننده است؛ زیرا اگر این روند ادامه یابد سبب می شود و موسیقی به صورت آکادمیک تدریس نشود ،افراد با تجارب شخصی خود هنرجویان را از موسیقی دور می سازند. امروزه هنرجویان هر چقدر تلاش کنند به جایی نخواهند رسید؛ زیرا اساتید موسیقی کار خود را به خوبی انجام نمی دهند و بهتر است بگوییم سررشته ای در آموزش ندارند؛ به همین دلیل هنرجویان بعد از چند جلسه به این موضوع پی می برند و ناخودآگاه از موسیقی دلزده می شوند.
افلیا پرتو با اشاره به اینکه موسیقی برای جوانان نوعی سرگرمی  است، افزود: بسیاری از افراد به موسیقی به چشم سرگرمی نگاه می کنند؛ به همین دلیل در چند سال گذشته تعداد زیادی از خانواده ها فرزندان خود را برای سرگرمی به مراکز آموزشی می برند.
پرتو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر استادان پیانو در چه سطحی قرار دارند، گفت: برای آموزش ساز پیانو استادانی که شناخته شده اند در سطح بالایی قرار دارند که این استادان ارزنده و قدیمی هستند؛ البته کسانی که تحصیل کرده و آموزش درستی در این زمینه دیده اند هم می توانند استادان لایقی باشند .به طور مثال در گذشته در مراکز آموزش موسیقی امتحان می گرفتند و زمانیکه چند استاد موسیقی فرد را تایید می کردند، مدرکی به آنها داده می شد که برای تدریس در آموزشگاهها به آن نیاز داشتند. همچنین هنرجوها بعد از اینکه در این امتحان ها قبول می شدند، می توانستند تدریس کنند.
این نوازنده در این باره افزود: نوازندگی و تدریس دو مقوله جدا از هم هستند. بیشتر نوازنده ها فکر می کنند که چون نوازنده هستند، می توانند تدریس هم کنند که این اشتباه و نادرست است. معلمی و خوب ساز زدن دو امر جدا از هم است ؛چراکه در تدریس مهم خوب انتقال دادن اطلاعات است. همچنین نهادهای رسمی که متولی کار موسیقی هستند نباید به راحتی به هرکسی مجوز تدریس دهند و باید از اساتید قدیمی دلجویی کنند، زیرا این افراد بسیار دلگیر هستند و از حوزه تدریس موسیقی کناره گیری کرده اند.
افلیا پرتو در پاسخ به این پرسش که نوازنده های پیانو از چه سنی باید آموزش ببینند، خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که چندین سال در این حوزه فعالیت کرده ام به این نتیجه رسیدم که در درجه اول هوش، استعداد، علاقه و پشتکار مهم است ولی بهتر است از زمانیکه کودک هستند آموزش ببینند؛ زیرا زمینه آنها بکرتر است ولی کمی طولانی تر می شود، زیرا به کودکان نمی شود فشار آورد و باید کم کم به آنها آموزش داده شود.
افلیا پرتو در هنرستان عالی موسیقی ملی شروع کرد و در کلاس های شبانه عاشقانه تدریس را ادامه می داد. اولین استاد وی مرحوم جواد معروفی بود. همچنین ایشان از فارغ التحصیلان اولین دوره هنرستان موسیقی بوده است. از 18 سالگی با خاطره پروانه و افسانه ملک به روی صحنه رفت. وی معتقد است که مانند خاطره پروانه دیگر پیدا نمی شود و ایشان یک گنجینه موسیقی آوازی ایران بودند و زمانی که امثال این استادان از میان ما می روند دیگر جای خالیشان پر نمی شود و کسی نمی تواند جایگزین این استادان شود.

هیچ نظری موجود نیست: