۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

کنسرتی که اجرا نشد در آپارات بی بی سی


این هفته در آپارات فیلم «کنسرتی که اجرا نشد» ساخته بهمن فرمان آرا به نمایش در می آید.

فیلم «کنسرتی که اجرا نشد» ساخته بهمن فرمان آرا، فیلم ساز شناخته شده ایران است. این فیلم مستندی است درباره پرویز یاحقی از مشهورترین آهنگسازان و نوازندگان ایران که پس از انقلاب به انزوا رفت. پرویز یا حقی ۷۷ سال پیش در سی و یک شهریور سال ۱۳۱۴ به دنیا آمد. او از جوانی پای ثابت برنامه گل های رادیو بود. چند تن از خواننده های قبل از انقلاب مثل مهستی، حمیرا و مرضیه، با ترانه های او معروف شدند و با صدای ویلون اش خیلی ها دل به موسیقی ایرانی بستند. او بعد از پیروزی انقلاب گوشه گیر شد، گرچه موسیقی اش هیچ وقت گوشه نشین نشد. پرویز یاحقی در یازدهم بهمن ماه سال ۸۵ درگذشت. فیلم نگاهی دارد به زندگی او از زبان خودش و در واپسین سال های عمرش.

ویژگی فیلم
فیلم «کنسرتی که اجرا نشد» در مقایسه با خیلی فیلم های مستند درباره زندگی آدم های مشهور از اجزا و عناصر تصویری محدودتری بهره گرفته است. اما این عناصر طوری در کنار هم قرار گرفته و انسجام پیدا کرده که به خوبی می تواند تصویری از شخصیت پرویز یاحقی و انزوایی که در آن سال ها پیرامونش را فرا گرفته بود، ارایه بدهد. فیلم از ریتمی ساده و روان برخودار است که این ریتم با محتوای فیلم همخوانی دارد و فیلمساز لابه لای معرفی شخصیت اصلی کنجکاوی بیننده را برای شناسایی صاحب یک صدا تحریک می کند و بیننده به تدریج در جریان یک ماجرای عاشقانه قرار می گیرد.

درباره کارگردان
بهمن فرمان آرا در سال ۱۳۲۰ در اصفهان متولد شد. فرزند دوم خانواده از چهار برادر و یک خواهر است. کسب و کار خانوادگی اشان نساجی بود. آقای فرمان آرا فارغ التحصیل از مدرسه هنرهای دراماتیک لندن و کارگردانی سینما از دانشکده کالیفرنیای جنوبی است. او پس از تحصیلات اش به ایران بازگشت و به رادیو و تلویزیون ملی ملحق شد، وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۵۰ با کارگردانی فیلم های مستند و کوتاه آغاز کرد.


پرویز یا حقی

در کارنامه او بیش از ۱۵۰ برنامه سینمایی به عنوان تهیه کنندگی و کارگردانی به همراه دو فیلم مستند کوتاه به چشم می خورد. شروع فعالیت سینمایی بهمن فرمان آرا با فیلم خانه قمرخانم به عنوان کارگردان در سال۱۳۵۱ است. اما آقای فرمان آرا در فیلم «شازده احتجاب» بود که قابلیت کارگردانی خودش را نشان داد و این فیلم معتبرترین جوایز سینمای ایران در آن سال ها را کسب کرد. این فیلم در جشنواره کن همان سال نیز به نمایش در آمد. وی پس از ساخت این فیلم برای مدتی به عنوان تهیه کننده به فعالیت پرداخت و در شرکت گسترش صنایع فیلم ایران، فیلم هایی از موج نو سینمای ایران را تهیه کرد. فیلم هایی مثل ملکوت ساخته خسرو هریتاش، کلاغ ساخته بهرام بیضایی، گزارش ساخته عباس کیارستمی و شطرنج باد ساخته محمدرضا اصلانی. فیلم پرفروش در امتداد شب ساخته پرویز صیاد هم از جمله فیلم هایی بود که توسط او تهیه شد. پس از آن بهمن فرمان آرا فیلم سایه های بلند باد را ساخت که هم در زمان حکومت شاه و هم پس از انقلاب اجازه نمایش پیدا نکرد. او سپس از ایران خارج شد و در امریکا به فعالیت های سینمایی اش ادامه داد و به توزیع و پخش فیلم های برجسته سینمای جهان پرداخت.
او 10 سال بعد به ایران برگشت و تلاش کرد که فیلم بسازد اما تا ده سال پس از ورودش به ایران به اجازه فیلم سازی داده نشد. اما در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی او سرانجام توانست بار دیگر اجازه فیلمسازی بگیر د و از آن زمان تاکنون چهار فیلم بلند ساخته است. فیلم هایی مثل بوی کافور عطر یاس، خانه روی آب، یک بوس کوچولو و خاک آشنا. مستند کنسرتی که اجرا نشد، تازه ترین فیلم بهمن فرمان آراست که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است.او از سال ۱۳۸۶ فیلم بلند داستانی در ایران نساخته است.

نگاه کارگردان
این فیلم حدیث یک نسل است که بعد از انقلاب بدون هیچ توضیحی و دلیلی ممنوع کار شدند. بیشتر شاید به دلیل اینکه مشهور بودند و مردم را یاد مسایل دیگری می انداختند. پرویز یاحقی در ۲۸ سال زندگیش بعد از انقلاب هیچ وقت اجازه کار و برگزاری کنسرت نگرفت. اما او با توجه به اینکه امکان خارج شدن از ایران را داشت و می توانست در لس آنجلس برود و پول فراوانی بگیرد، نرفت و در ایران ماند و تاوان عشق اش را داد.
پرویز یاحقی فیلم هایی را از تنهایی خودش گرفته بود که کمتر کسی حاضر است از خلوت خودش و خانه اش به صراحتی که در این فیلم می بینیم، فیلم بگیرد و آن را با مردم در میان بگذارد. او اعتقاد داشت اثری از خودش و از زبان خودش داشته باشد. او این فیلم ها را به من داد و از من خواست که اگر به کارم آمد استفاده کنم. این فیلم به یاد اوست که یک دوست بود.

هیچ نظری موجود نیست: