۱۳۹۴ دی ۲۸, دوشنبه

گیتی ساعتچی: من و امثال من نمرده‌ایم و هنوز زنده‌ ایم

بانی فیلم - شهرزاد رویائی: گیتی ساعتچی در حال حاضر بازیگر سریال در حال پخش «معمای شاه» است. وی بازیگر سریال های تلویزیونی متعددی طی 40 سال گذشته بوده است.
او همچنین در عرصه سینما نیز فعالیت داشته و آخرین فعالیت سینمایی او  بازی در فیلم های «آژانس ازدواج» و «فیتیله و ماه پیشونی» است. وی در سریال «معمای شاه» نقش مادر شاه را بازی می کند. او با وجود کهولت سن در ادای ژست های یک ملکه توانا بوده است. او تجربه حضور در تئاتر نیز دارد ، اما عدم فعالیتش را ناشی از کمبود درآمد در این حوزه می داند. وی حدود 6 ماه به مطالعه کتاب تاریخ دوره پهلوی پرداخته و در ایفای نقش از آن استفاده کرده است.
وی درباره چگونگی حضورش در «معمای شاه» به بانی فیلم توضیح می دهد:«بعد از اینکه توسط عوامل برای بازی در این مجموعه دعوت و از نقش آگاه شدم ، به مطالعه پرداختم. تاج الملوک همسر رضا شاه و مادر محمدرضا پهلوی است و برای ایفای دقیق و صحیح این نقش به مطالعه کتاب 500 صفحه ای در خصوص تاریخ آن دوره پرداختم و برای این کار حدود 6 ماه وقت گذاشتم. در ادامه نیز تکست های آماده خود گروه را به ما دادند. من حدو دو سال در کاخ های مختلف مشغول بازی بوده ام. طبق اسناد تاریخی، مادر شاه در مراسم های ازدواج او حضور داشته و من نیز در این صحنه و کاخ های متفاوت حضور داشته ام.
من برای ایفای این نقش علاوه بر بازی بر حسب مطالعاتم ، سعی کردم به بخش های شخصی این کاراکتر نیز توجه کنم. به طور مثال در ادای ژست های تاج الملوک و نوع بیان با تمام وجودم به یک ملکه نزدیک شدم». وی در ادامه می افزاید:« اتفاقا بعد از حضور در «معمای شاه» به من گفتند حالا که نقش ملکه را بازی می کنی، آیا نقش مادر جانباز را هم بازی می کنی؟! من با افتخار پذیرفتم. به هر حال بازیگر تنها نقش را بازی می کند و این معنای خاصی ندارد. روزی شاه و روزی گدا می شویم ، تا جوانیم نقش جوان بازی می کنیم و پیر می شویم نقش مادر را ایفا می کنیم ، در نتیجه ایفای نقش های متفاوت وظیفه من به عنوان بازیگر است. در فیلمی سینمایی به کارگردانی رضا ایرانمنش بازی کرده ام. متاسفانه بعد از این فیلم رضا ایرانمنش دچار سکته شد و به بیمارستان رفت.او به دلیل مشکلات ناشی از کار و استرس ها به این مشکل دچار شده است.


گیتی ساعتچی
به هر حال در همین اثر من نقش مادر یک جانباز را ایفا کردم. من در این مدت به بازی در نقش های متفاوت پرداخته ام و کارنامه هنری من با نقش های متعدد در حوزه های سینما و تلویزیون و تئاتر شکل گرفته است. برخی به من می گویند چرا این روزها کمتر از گذشته ایفای نقش می کنی و من در پاسخ می گویم شما تلویزیون ایران را نمی بینید وماهواره را دنبال می کنید و به همین خاطر متوجه حضور امثال من نمی شوید. از طرفی منکر کم شدن پیشنهاد برای هنرمندان در سنین خودم نمی شوم. من برای تئاتر هم پیشنهاد های زیادی دارم ، اما واقعا حوصله و کشش جسمانی کافی برای حضور بر صحنه ندارم. از طرفی دستمزد های تئاتر حتی پاسخگوی هزینه آمد و شد بازیگر نمی شود. پرداختن به سریال حداقل از جهت حمل و نقل مشکل کمتری ایجاد می کند.من از نظر مالی با گروه «معمای شاه» تسویه حساب کرده ام ، اما آنقدر فشار کار زیاد بود که من هر چه گرفتم پول بیمارستان و درمانم را دادم.  خوشبختانه در روزهای آزاد به ورزش و مسافرت های متنوع می پردازم تا از نظر جسمی و روحی توانایی فعالیت کاری داشته باشم. من برای اینکه در نقش ملکه صاف و محکم بایستم، ورزش می کردم تا بتوانم از 5 صبح تا 12 شب حدود 2 سال فعالیت کنم و دوام بیاورم». وی در پایان می افزاید:« طی این 40 سال بار ها حرف هایم را به شیوه های مختلف بیان کرده ام و تنها باعث دلخوری برخی همکاران شده ام. ما هنرمندان قدیمی نمی توانیم برویم و به کارگردان ها و تهیه کنندگان التماس کنیم تا به ما پیشنهاد بازی بدهند ، چرا که در سن و سال این رفتارها و نشستن در دفاتر همکاران نیستیم. حال اگر عده ای هنرمند جوان وارد عرصه بازیگری شده اند که اتفاقا خیلی هم خوشحال کننده است ، اما نباید قدیمی ها را فراموش کنند. من و امثال من نمرده ایم و هنوز زنده ایم. این روزها پیشنهاد هایی از سمت شبکه های ماهواره ای به بازیگران از جمله خود من شده است. آن ها که جوان تر هستند خام می شوند و می روند ، اما من می دانم که اگر کسی به فکر من بود زودتر از این ها باید اقدام می کرد. در نتیجه ما در نظر آن ها که در راس این پیشنهاد قرار دارند، طعمه اهداف و منفعتشان هستیم. دوست دارم همیشه در عرصه بازیگری فعالیت کنم».

هیچ نظری موجود نیست: