۱۳۹۴ مهر ۱۸, شنبه

تقدیر از یک عمر فعالیت سینمایی مهدی رییس فیروز: نسل جوان باید با تاریخچه سینمای کشورش آشنا باشد+ گزارش تصویری

قدیمی ها: به همت گروه هنری موج نو با مدیریت عارف محمدی ( مستند ساز و نویسنده سینمایی) بار دیگر از یکی دیگر از پیشکسوتان تاریخ سینمای ایران در شهر تورنتو تقدیر به عمل آمد.
این مراسم ابتدا  با خوش آمد گویی لیلا پیمان (مجری) به مهمانان آغازشد و پس از یک معرفی کوتاه از فعالیت های گروه هنری موج نو ، عارف محمدی موسس موج نو به روی صحنه آمد. عارف محمدی  سخنانی را در راستای اهمیت آشنایی با تاریخچه سینما برای درک بهتر، آگاهانه تر  و منصفانه  تر درباره روند فیلمسازی طی چند دهه پر فراز و نشیب در سینمای ایران ابراز کرد و با شرح مختصری از شکل گیری فیلمسازی در ایران از اوانس اوگانیانس تا اسماعیل کوشان مقدمه ای را برای صحبت های بعدی مهدی رییس فیروز در باره دوران اولیه سینما و دشواری های فیلمسازی در زمان شکل گیری سینما مهیا کرد. عارف با این جمله که « می گویند : اگر هر فیلمسازی فقط یک فیلم خوب در کارنامه هنری اش داشته باشد کافیست تا نامش در تاریخ سینمای کشورش ثبت شود» ، اولین فیلم رییس فیروز «ولگرد» را مصداق این جمله و نقطه عطفی در دهه سی  تاریخ سینمای ایران قلمداد کرد و شناخت نسل جوان از تاریخچه سینمای ایران را یک ضرورت برای سینما دوستان دانست.  بعد از آن با نمایش کلیپی گزیده از سه دهه فیلمسازی رییس فیروز از فیلم «ولگرد» (1331) تا اخرین فیلمش  «غیرت» (1355)  با ذکر این نکته که دسترسی به چند فیلم غیر ممکن بود،  از مهدی رییس فیروز  دعوت شد  تا پشت تریبون قرار بگیرد .
رییس فیروز در آستانه  90سالگی با بیانی شیوا متنی را برای حاضران مطرح کرد که اشاره به شرایط و محدودیت های فیلمسازی در دهه بیست و سی داشت و اینکه چگونه به مدد تکنولوژی و امکانات پیشرفته کنونی  فیلمسازی برای  نسل امروز راحت تر شده است. سپس  لیلا پیمان (مجری)  پیام خانم پوری بنایی از هنرپیشگان قدیمی سینما که در فیلم های «گرداب گناه» و «رود خانه وحشی» از ساخته های رییس فیروز شرکت داشته را خطاب به مهمانان خواند . نصرت الله وحدت  کمدین معروف که او در دو فیلم «نوبر اصفهان» و «لج ولج بازی»  با رییس فیروز همکاری داشته پیامی از تهران ارسال کرده بود که توسط احمد جم  قرائت شد و پس از آن نوبت به پیامی از ویدا قهرمانی ستاره دهه سی و چهل سینمای ایران رسید که اگر چه با رییس فیروز همکاری نداشته و اما با شنیدن خبر تجلیل از او  پیامی را خطاب به عارف محمدی مبنی بر ستایش از سنت تجلیل از پیشگامان صنعت سینمای ایران در غربت فرستاد و با درود به کسانی که در مراسم  تقدیر از یکی از کارگردانان پر کار ان دوران شرکت داشتند  آرزوی برگزاری چنین مراسمی را در کشورمان ایران کرد.
بعد از پیام ها نوبت به مهندس منوچهر وهمن رسید که با اجرای قطعاتی از ویولون به گرمی مراسم افزود. عارف محمدی با ذکر اینکه رییس فیروز در آستانه 90 سالگی دارای شور و نشاط و حافظه سرشاری است از او خواست تا به بهانه یک گفتگوی زنده به سوالات او که شنیدن  پاسخ آن ها  از زبان رییس فیروز به نوعی تاریخ شفاهی سینمای ایران است  برای بار دوم به روی صحنه بیاید.
در این گفتگو رییس فیروز خاطراتی را از دوران ساخت اولین فیلمش «ولگرد» که نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران بود تا ایده بکرش در باره نوع آوری در تئاتر و داستان یک  امریکایی مرموز به نام نایمن در کودتای 28 مرداد و چند ماجرای جالب دیگر بازگو کرد و در آخر نیز با بازخوانی  دکلمه ای که حدود 70 سال پیش در دوران دانشجویی  در نمایشی به نام «پرچمدار» اجرا کرده بود چنان مردم را به شوق آورد که دقایقی طولانی او را تشویق کردند.
پس از آن عارف محمدی از تعدادی از هنرمندان مهمان چون سلیمان واثقی (سلی)  خواننده ، غلامحسین نامی ( نقاش) ، دکتر عزیزی ( مدرس و بازیگر تئاتر و سینما) ، محمد یعقوبی ( نویسنده و کارگردان تئاتر ) و جمشید الوندی ( فیلمبردار با سابقه سینما ) که در مراسم حضور پیدا کرده بودند نام برد و از آن ها و دیگر هنرمندانی که از این گونه مراسم هنری حمایت میکنند قدردانی کرد. پس از آن تقدیر نامه و پرتره گرافیکی مهدی رییس فیروز که توسط مهدی پوریان طراحی شده بود از طرف گروه موج نو به ایشان اهدا شد. 
مراسم با  تشکر از حامیان مالی خانم مریم صنیعی ( مشاور وام ) ، مهندس محمد تقی پیروزفر( مشاور مسکن) رسانه های شهرما ، ای تی سی ،ایران استار و شهروند، بنیاد پریا ( آقای تبریزی، خانم فروزان جلالی )  و همکاران  گروه هنری موج نو : لیلا پیمان، مونا و مینا کتابیان،فرشید رشیدی فر ، سحر جمالی ، محمد رضا مساحی  ، رامین دوستان ( ادیتور) محسن ناظری( صدابردار)، یاسر قریشی ( عکاس) ، فرشید سلیمانپور( عکاس) ، آرش دیماس( امور فنی صدا)  ادامه و با پذیرایی از مهمانان و امضای کتاب های  خاطرات رییس فیروز و سینمای ایران /امروز- دیروز نوشته عارف محمدی  توسط نویسندگان کتاب ها به پایان رسید.
با سپاس : روابط عمومی گروه هنری موج نو 

 مراسم تقدیر از مهدی رییس فیروز

 مهدی رییس فیروز و عارف محمدی

 توران زندیه(نقاش)، غلامحسین نامی (نقاش)، سلی (خواننده) و عارف محمدی

 توران زندیه(نقاش)، غلامحسین نامی (نقاش) و سلی (خواننده)

مراسم تقدیر از مهدی رییس فیروز

  مهدی رییس فیروز و عارف محمدی

 مهدی رییس فیروز

 مهدی رییس فیروز و عارف محمدی

جمشید الوندی (فیلمبردار) و مهدی رییس فیروز

هیچ نظری موجود نیست: