۱۳۹۴ مرداد ۲۳, جمعه

ممنوع الکاری خسروی آواز ایران / شجریان در استانبول روی صحنه می رود

من می گویم به لحاظ قانونی آقای شجریان محدودیت هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.
این ها را مدتی قبل حسین نوش آبادی معاون پارلمانی رییس جمهور و سخگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت. هنوز خسروی آواز ایران در ایران ممنوع الکار است. او سال گذشته برنامه های متعددی را در برخی کشورهای اروپایی انجام داد و حالا کمتر از یک ماهِ دیگر قرار است در ترکیه به روی صحنه برود. کشوری نزدیک ایران که چند سالی است خوانندگان ایرانی آن سوی آب ها، برای اجرای کنسرت هایشان به آن می روند و محدودیت ها سبب شد تا «محمدرضا شجریان» نیز برای ارتباط نزدیک تر با مخاطبانش که حالا سال هاست از حضورِ او در ایران محروم هستند، همین کشور را برای اجرا در نظر بگیرد.
به گزارش موسیقی ما، اگر چه پیش از این ها، اعلام شده بود که این کنسرت ۱۳ شهریور ماه برگزار می شود؛ اما اعضای گروه شهناز دوازدهم شهریور ماه در سالن «زورلو» با همراهی استاد «شجریان» روی صحنه خواهند رفت. سازهای ابداعی آقای شجریان، بخش مهمی از ارکستراسیون این برنامه ها را تشکیل خواهد داد.
در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام می شود، یک قطعه از ساخته های خود شجریان که روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» است. بخش اول این برنامه در بخش شور و دشتی از ساخته های «سعید فرج پوری» است و بخش دیگر در راست پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته های درخشانی و شجریان است. همچنین «صورتگر نقاشم» به همراه یک پیش درآمد و چهارمضراب از دیگر ساخته های درخشانی است که در این کنسرت اجرا خواهد شد. دیگر قطعات این برنامه با آهنگسازی «سعید فرج پوری» و «مجید درخشانی» و با تنظیم «مجید درخشانی» روی اشعاری از حافظ، مولانا، باباطاهر، سایه، سیمین بهبهانی و فریدون مشیری اجرا خواهد شد. در این برنامه، سعید فرج پوری (کمانچه سوپرانو)، نگار خارکن (صراحی سوپرانو)، کاوه معتمدیان (سبو و شهراشوب سوپرانو)، مهرداد ناصحی (دل و دل آلتو و صراحی آلتو)، آتنا اشتیاقی نیا (شهنواز باس)، سپسده خداوردی (شهبانگ)، مجید درخشانی (تار)،  رادمان توکلی (ساغر)، رامین صفایی (سنتور سوپرانو)، جمشید صفرزاده (سنتور باس- تندر-)، حسین رضایی نیا (دف و دایره) و حمید قنبری (تنبک) خواهند نواخت. بلیت فروشی این برنامه از روزهای آینده مشخص خواهد شد.
این در حالی است که استادِ آوازِ ایرانی دو اثر در دستگاه  اصفهان و سه گاه با آهنگسازی «مجید درخشانی» آمادهٔ انتشار دارد که در صورتِ فراهم شدنِ شرایط و دریافتِ مجوز آنان را به انتشار درخواهد آورد. طبقِ آنچه درخشانی می گوید؛ موسیقیِ این اجرا ها ضبط شده؛ اما هنوز بخش آواز آن به طورِ کامل انجام نشده است. تعدادی از قطعاتِ این آثار، پیش از این در اجراهای خارج از کشورِ گروه شهناز و محمدرضا شجریان به اجرا درآمده اند.

هیچ نظری موجود نیست: