۱۳۹۴ مرداد ۱۷, شنبه

سیروس ابراهیم زاده: در سال جاری به یقین نمایشی روی صحنه می برم

سیروس ابراهیم زاده هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، با اعلام خبر انتشار کتاب «یک خواهش کوچک» خود، روز خبرنگار را تبریک گفت و قلم اندازی را از شئونات شهامت دانست.

سیروس ابراهیم زاده نویسنده و بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که مدتی به علت سفر به خارج از کشور کم کار شده بود، اخیرا روخوانی و نمایشنامه خوانی کوتاهی با نام «آشنایی» را به نویسندگی و کارگردانی خود به مدت یک شب در یک نشست در سالن خانه موزه استاد انتظامی روی صحنه برده است.
او در این رابطه به هنرآنلاین گفت: از آنجا که این نمایشنامه خوانی که با همراهی شمسی فضل اللهی، سامان آذین، محمود اکبر شاهی، حمید رضا حیات، حامد سید، نغمه طوسی و فاطمه عرب کرمانی در اول مرداد ماه در خانه موزه استاد انتظامی صورت گرفت قدری شتاب زده بود و اطلاع رسانی خوبی هم در مورد آن انجام نشد بنابراین قصد داریم چنانچه شرایط فراهم شود در روزهای آینده نیز آن را به اجرا درآوریم.


سیروس ابراهیم زاده

این هنرمند پیشکسوت همچنین با بیان این مطلب در رابطه با دیگر برنامه های تئاتری خود در سال جاری، خاطرنشان کرد: من سه چهار سالی است که کار تئاتر نکردم اما روخوانی نمایش «آشنایی» که متشکل از چهار نمایشنامه کوتاه من - که یکی از آنها هم ترجمه است - طلیعه کار من در حوزه تئاتر در سال جاری خواهد بود و در سال جاری به یقین نمایشی را روی صحنه خواهم برد.
ابراهیم زاده که در این سال ها فعالیت هایی هم در نشر کتاب داشته است و آثاری را شامل نمایشنامه و مجموعه قصه کوتاه منتشر کرده، در حال حاضر هم کتابی با عنوان «یک خواهش کوچک» شامل مجموعه مقالاتی که در روزنامه های مختلف به چاب رسانده است را توسط نشر مروارید منتشر کرده است.
او در توضیح بیشتری در رابطه با محتوای این کتاب عنوان کرد: این کتاب نوشته هایی را تقدیم می دارد که من آرزو مند بودم به شیوه گذشته های دور و نزدیک نگرش های خودم را در کار جهان با صبر و حوصله و سر فرصت به روی کاغذ بیاورم، درد دل کنم، قصه بگویم و شعر گونه هایی بسرایم،با کلمات بخندم و یا اشکی بریزم و جهان و هرچه در او هست را سبک سنگین کنم.
ابراهیم زاده ادامه داد: من قصد دارم در این کتاب فاش بگویم که در اصل به بازی گرفته شده زندگی هستم و نه بازیگر و حرف های سترکی از این دست را قلم بزنم. اما دنیای امروز همچون دیوانه ای دل و دین باخته به ویژه در این یکی دو دهه اخیر چنان دوان دوان می دود که حال و حوصله و فرصت تدقیق و تامل را از آدمیان گرفته و اهل کتیبه و کتاب دیگر تحمل روده درازی های قطور را ندارد و تولیدات نوشتاری قد و قواره اش را به اندازه پیامک و متل و در بهترین انواع؛ ضرب المثل و کلمات قصار نزدیک کرده است.
نویسنده کتاب «یک خواهش کوچک» در رابطه با اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقض برخی از بزرگان در خصوص قلم اندازی، با نقل قولی از ناظم الاطباء مولف «فرهنگ نفیسی» گفت: او قلم اندازی را غفلت و اهمال در تحریر می داند ولی مخبرالسلطنه هدایت از دیگر دولت مردان و نویسندگان اواخر عهد قاجار می نویسد؛ قلم اندازی از شئونات شهامت است.
او در پایان در خصوص تازه ترین کتاب خود که در قالب طنز تدوین شده است، تاکید کرد: من بیش از هر چیز امیدوارم این کوتاه نویسی های از همه رنگ لبان کم و بیش فروبسته برخی از شمایان را به شکرخندی مشکوک وادار سازد.
سیروس ابراهیم زاده همچنین در  اظهار  نظری جداگانه، ضمن تبریک روز خبرنگار، به بهانه این روز به تشریح اهمیت رسانه به ویژه در بسط و توسعه فرهنگ و هنر در جوامع پرداخت و اظهار کرد: روزنامه ها، مطبوعات و نیز رسانه های سنتی ما در حقیقت همواره از ارکان تمدن بوده اند و در کشور ما نیز به ویژه در تدارک انقلاب مشروطیت و بعد از آن در تدوین قانون اساسی، مطبوعات یکی از ستون های اصلی آزادی و قانون به شمار می آیند بنابراین بر این اساس مسئولیت و بار فرهنگی بسیار خطیری بر دوش خبرنگاران و روزنامه نگاران است.
او ضمن با اهمیت توصیف کردن نقش خبرنگاران و روزنامه نگاران در اعتلای فرهنگ جامعه، تاکید کرد: اگرچه در زمانه کنونی رسانه های دیجیتال روز به روز در حال گسترش است؛ با این وجود واحدهای انسانی که وظیفه اطلاع رسانی را برعهده دارند همچنان حائز اهمیت و دارای اعتبار هستند.
این هنرمند که به گفته خود با کار روزنامه نگاری نیز بیگانه نیست، مطالعه و تحقیق را از جمله مولفه های مهم در کار خبری عنوان کرد و افزود: روزنامه نگاران و خبرنگاران بنا به رسالت حرفه ای که بر عهده دارند باید در حوزه ای که در آن موظف به اطلاع رسانی هستند مطالعه داشته باشند تا مسئولیت خود را به نحوی جامع و درست به انجام برسانند.
ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه ادب حرفه ای و شرافت کاری البته جز موارد اساسی است که هر خبرنگار و روزنامه نگاری ملزم به داشتن آن است، خاطرنشان کرد: خبرنگاران واسطه انتقال آثار و آفرینش های هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ به مخاطبان و مردم هستند. بنابراین اگر مطلبی از من به عنوان یک هنرمند توسط رسانه ها منتشر می شود؛ بی تردید در ین که من مخاطبان خود را بیابم و با آنها ارتباط برقرار کنم نقش موثری خواهد داشت.
این هنرمند در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه بر ضرورت صداقت در انعکاس خبر و حفظ امانت داری در انتشار اخبار از سوی رسانه ها تاکید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: