۱۳۹۴ تیر ۱, دوشنبه

شهریار عدل، باستان‌شناس و کارشناس تاریخ هنر و معماری درگذشت

شهریار عدل، باستان‌شناس و کارشناس تاریخ هنر و معماری روز یکشنبه، ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) در سن ۷۲ سالگی در فرانسه درگذشت.
کامران عدل، برادر او به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که برادرش صبح روز یکشنبه پس از احساس درد در قفسه سینه، به طور ناگهانی درگذشت.
شهریار عدل در سال ۱۳۲۲ در تهران به دنیا آمد و در ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. پس از گرفتن دیپلم، تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن ادامه داد و هم زمان به تحصیل در تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور پرداخت.
آقای عدل دکترای خود را در رشته تاریخ ایران و آسیای میانه گرفت. موضوع پایان‌نامه او "فتوحات همایون" بود که به جنگ‌های شاه عباس در خراسان و فتح هرات می پرداخت.


شهریار عدل
بیژن روحانی، کارشناس میارث فرهنگی درباره اهمیت آقای عدل به بی‌بی‌سی فارسی گفت که او نقش مهمی در ثبت جهانی سه محوطه باستانی تخت جمشید، چغازنیبل و میدان نقش جهان اصفهان در یونسکو داشت.
به گفته آقای روحانی اهمیت تلاش آقای عدل برای حفظ میراث فرهنگی ایران پس از انقلاب بیشتر دیده می شود که توانست مانع از آسیب‌رسانی احتمالی به بناهای تاریخی به ویژه تخت جمشید شود.


شهریار عدل
شهریار عدل در یونسکو ریاست کمیته تدوین "تاریخ تمدنهای آسیای میانه" را بر عهده داشت و در سال ۲۰۰۹ نیز مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به پنج قاره به او اهدا شد.
او همچنین توانست بخش عمده‌ای از فیلم‌های بجا مانده از دوران قاجار را از خطر از بین رفتن نجات دهد و آنها برای مرمت و بازیافت به فرانسه ببرد.

هیچ نظری موجود نیست: