۱۳۹۴ خرداد ۲۰, چهارشنبه

یادی از استاد ایرج طاهری، آهنگساز قدیمی + عکس

قدیمی ها- آرمین: ایرج طاهری متولد 1316 شمسی در شهر تهران می باشد. ایشان تحصیلات ابتدایی را در هنرستان عالی موسیقی تهران سپری کردند و تحصیلات تکمیلی را در زمینه ی موسیقی در دانشگاه « آلبر هال کالج انگلستان » ادامه دادند.


وی اولین آهنگ خود را در دهه  30 شمسی و در سنین کودکی برای برنامه ی کودک ساخت که در سال 1340 نیز با اندکی تغییرات، خانم الهه آن را با آهنگسازی استاد ایرج طاهری در برنامه «گل ها» اجرا کردند، اسم این آهنگ « لیلی منال » می باشد. استاد ایرج طاهری به طور جدی و مستمر از سال 1341 آهنگ سازی و ترانه سرایی را برای خوانندگان مختلف آغاز کرد. در اواخر سال 1341 شمسی آهنگی به نام « من بودم » توسط ایشان برای بانو «پریسا » ساخته می شود که با استقبال عمومی مواجه می شود و جزو پر فروش ترین صفحات آن زمان ثبت می شود. ایشان به قدری سرگرم آهنگسازی و ترانه سرایی با خوانندگان مختلف می شوند که به فاصله ی حدود یک ماه ، مشغول به ارائه ی آهنگ ها و ترانه های مختلف به کمپانی های مختلف می شو د.
استاد طاهری به این دلیل که مادر ایشان اصلیتی گیلکی داشت و همچنین زندگی 11 ساله در شهر رشت ( 2 لغایت 13 سالگی)، آهنگ های زیبایی به زبان گیلکی نیز برای خوانندگانی نظیر بانو پریسا ساختند. همچنین یک آهنگ گیلکی زیبا نیز بعد از انقلاب توسط ایشان به نام « کاکُلی» ساخته شد. پر فروش ترین صفحه ی ایشان، صفحه ی « فال بین » با صدای بهشته و امیر رسایی می باشد. از دیگر پر فروش ترین صفحات این آهنگساز برجسته، می توان به : من بودم / بوسه از بانو پریسا ( 1341 )، بزم یاران / سرگردانم از احمد معینی ( 1344 )، یادم کن / سفر رفتی از بانو پریسا ( 1343 )، تنهایم / فریده از بانو پریسا ( 1344 )، ولم کن / میخواد بره از روحپرور ( 1349 ) و بیمار عشق از بانو پریسا ( 1347 ) اشاره کرد. آهنگ « دنبال چه می گردی »  از بانو مهستی نیز با شعر و آهنگسازی استاد طاهری ، آوازه ای بی مثال پیدا کرده است؛ همچنین آهنگ « موج» که ساخته و پرداخته ی ایشان می باشد و توسط زنده یاد مهستی اجرا شده است ، جزء پر مفهوم ترین آهنگ های تاریخ معاصر کشورمان می باشد.
استاد ایرج طاهری بنا بر گفته ی خودشان حدود 2000 آهنگ ساخته اند. ایشان با خواننده هایی نظیر بانو دلکش ، الهه ، مهستی ، سوسن ، ستار ، فائزه ، فتانه ، مریم روحپرور ، احمد معینی ، بانو پریسا ، حسین موفق ، رضا یگانه ، حسین یگانه ، هنگامه، ایرج مهدیان، محمد زرین، فرامرز زریوند، یوسف صفائی، حسین امید، فریبرز غنچه، ناهید ، ناصر ناصری، اصغر تهرانی، مهران عاملی، حسن شجاعی، امیر رسایی، پرتو، بهشته، هادی، ناصر گائینی، ناصر حمیدآبادی، شبنم صفاری، دلیله، سروش، فریدون اسماعیلی، برادران طلایی، فریدون گلسر و ... همکاری داشته اند. بیشترین همکاری او با بانو پریسا از سال 1341 لغایت 1347 شمسی و با حدود بیش از 11 صفحه (شامل بیش از 20 آهنگ) بوده است.
 استاد طاهری در مورد صفحات فانتزی ( یا همان فُکاهی ) به مطلبی جالب اشاره کردند که شنیدنش خالی از لطف نیست ؛ ایشان گفتند: «هیچ علاقه ای به ساختن صفحاتی به آن سبک نبوده اند و فقط به صفحات پر مفهوم، عشق می ورزیدند، اما کمپانی های تکثیر صفحه، آهنگسازان را مجبور و ملزم به ساختن این چنین آهنگ هایی نیز می کردند و شاید بتوان گفت هنر این عزیزان را به خاطر منفعت جیب خودشان به بیراهه می کشاندن!».
وی  از سال 1347 خود را تا حدی از آهنگسازی و ترانه سرایی کنار می کشد و مشغول تدریس موسیقی می شود. کلاس آموزشی ایشان در میدان ژاله  تهران قدیم دایر بود و در سال 1354 ایران را بنا بر گفته ی خودشان تنها با یک کُت و شلوار و یک چمدان به مقصد انگلیس ترک می کنند و به دلیل انقلاب اسلامی ایران، هرگز به کشور خویش باز نمی گردند و در نتیجه هیچ اثری نیز همراه خود نداشته اند و ندارند! ایشان بعد انقلاب نیز در خارج از کشور با خوانندگان مشهور همکاری خود را ادامه می دهند و آهنگ های متنوع و جالبی را برای خوانندگان مختلف می سازند.
طبق آنچه در بالا ذکر شد، ایرج طاهری در زمینه موسیقی اصیل ایرانی فعالیت‌های چشمگیری داشت و در سال‌های اخیر از بیماری رنج می‌برد. همچنین وی مبتکر نوعی ساز مشابه نی بود که نام «نای» را برای آن برگزیده بود، این ساز امکان توسعه ساختار موسیقی در سازهای بادی ایرانی را فراهم آورده بود.
شایان ذکر است که استاد «ایرج طاهری» در سال‌های پایانی عمر به آموزش موسیقی ایران به کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای داشت و کوشیده بود ماحصل سال‌ها تلاش و پیگیری خود در حوزه موسیقی ایرانی را بدون چشم داشت در اختیار علاقمندان قرار دهد. او در بهمن ماه سال 1393 در امریکا درگذشت  و در روز سه شنبه، هفتم بهمن ماه به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی...
 

 زنده یاد ایرج طاهری
زنده یاد ایرج طاهری

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و ممنون به خاطر مطلب خوبتون

روح استاد هم شاد

عموی بنده این صفحه رو از قدیم داشتند و تا جایی که من از روی صفحه خوندم ، خواننده آهنگ فالبین پرتو و رسایی بوده نه بهشته و رسایی! مگر اینکه اشتباه چاپی روی صفحه بوده باشه

گروه قدیمی ها گفت...

دوست عزیز طبق گفته امیر رسایی این اهنگ با صدای ایشان و بهشته ضبط و پخش شد ولی به اشتباه با نام پرتو منتشر شد