۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

سالگرد درگذشت هوشنگ سیحون با رونمایی از کتاب این هنرمند

کتاب مجموعه آثار هوشنگ سیحون همزمان با اولین سالگرد درگذشت این هنرمند معمار و نقاش در فرهنگسرای نیاوران رونمایی می شود.

به گزارش هنرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب هوشنگ سیحون روز شنبه 2 خردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. در این مراسم که به همت موسسه «هنر معماری قرن» برگزار خواهد شد کتاب مجموعه آثار این معمار و نقاش باسابقه رونمایی می شود. در این مراسم دکتر علی اکبر صارمی و بیژن شافعی با رونمایی از این کتاب در مورد تاثیر هوشنگ سیحون بر هنر و معماری معاصر ایران سخنرانی خواهند کرد.
این مراسم روز شنبه دوم خردادماه از ساعت 17:30 تا 20 در فرهنـگسرای نیـاوران برگزار خواهد شد.
هوشنگ سیحون معمار، نقاش و مجسمه ساز ایرانی عصر روز پنجم خردادماه سال 93 در آستانه 94 سالگی به دلیل کهولت سن در ونکور کانادا درگذشت. سیحون که متولد ۳۱ مرداد سال ۱۲۹۹ در تهران بود در خانواده ای موسیقی دان چشم بر جهان گشود. پدربزرگش میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی و معروف به پدر موسیقی سنتی ایران بود. مادرش نیز از نوازندگان تار و سه تار، و نیز دایی او مرحوم احمد عبادی، استاد سه تار بود.
او ابتدا در دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل نقاشی پرداخت، اما به زودی از نقاشی دل کند و برای تحصیل معماری، به دعوت آندره گدار، رییس اداره باستان شناسی وقت ایران به پاریس رفت و در دانشکده هنرهای زیبای این شهر تحصیلاتش در زمینه معماری را به پایان رساند.
هوشنگ سیحون همچنین عضو شوراى ملى باستان شناسى، شوراى عالى شهرسازى، شوراى مرکزى تمام دانشگاه هاى ایران و کمیته بین المللى ایکوموس (Icomos) بوده و به مدت ۱۵ سال مسؤولیت مرمت تمام بناهاى تاریخى ایران را بر عهده داشته است.
سیحون که از او به عنوان پدر معماری نوین ایران یاد می شود در کارنامه خود آثار مهم بسیاری را خلق کرده است از مهم ترین آثار او می توان به آرامگاه های بوعلی سینا، خیام، فردوسی و کمال الملک اشاره کرد. او همچنین طراحی ساختمان های سازمان نقشه برداری کل کشور، کارخانه نخ ریسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی) در تهران و اهواز، کارخانه یخ سازی کورس اخوان و طراحی حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی را بر عهده داشته است.
هوشنگ سیحون نخستین معمار ایرانی بود که آهن و سیمان را به طور عیان در ساختمان به کار برد. ویژگی های آثار او استفاده از شکل ها و عناصر معماری عامیانه، استفاده از آجر نه تنها در پوشش بلکه همچنین به منظورهای نمایشی و تزئینی است.
سیحون رشته معماری را در تهران و پاریس تحصیل کرده بود، به مدت ۱۹ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس و مدیریت مشغول بود. او بین سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۷ ریاست این دانشکده را به عهده داشت و در این دوران رشته های موسیقی و هنرهای نمایشی را به رشته های درسی افزود.
سیحون در اوایل دهه ۱۳۳۰ با معصومه نوشین (سیحون) هنرمند نقاش ازدواج کرد. او در سال 1359 ایران را برای همیشه ترک کرد. او در سال های پایانی عمرش در کانادا و آمریکا اقامت داشت.
هوشنگ سیحون در کنار معماری، نقاشی هم می کرد. طبیعت و روستاهای ایران از مهم ترین مضامین نقاشی های اوست. برخی از این آثار در دانشگاه های آمریکا نگهداری می شوند.
هوشنگ سیحون به صورت موقت در آمریکا به خاک سپرده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: