۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

پری صابری: برای گسترش فرهنگ اول امکانات فراهم کنیم

پری صابری کارگردان با سابقه ایرانی که این روزها علاقه دارد نمایش «بابا نشاط» را به روی صحنه ببرد، معتقد است برای ارتقاء و گسترش فرهنگ باید اول امکانات زیرساختی فراهم کرد.

به گزارش هنرآنلاین، پری صابری نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر که اکثر آثار خود را بر اساس متون کهن ادب و شعر فارسی تولید و اجرا کرده، در رابطه با برنامه های جدید تئاتری خود در سال جاری به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: در حال حاضر چند کار تئاتری برای اجرا در دست دارم که همه آنها کارهای بزرگی هستند. یکی از کارهایی که بسیار علاقه مند هستم آن را به اجرا درآورم نمایش مفرح «بابا نشاط» است، چراکه فکر می کنم مردم ایران حق دارند شاد باشند، بخندند و یک کمدی روحوضی فاخر را ببینند. اما علاوه بر این نمایش، چند کار بزرگ دیگر هم در دست دارم که باید ببینم در آینده شرایط برای اجرای کدام یک از آنها فراهم خواهد شد.
او در ادامه با بیان اینکه؛ باید واقعا دید گشایش کار از جانب مرکز هنرهای نمایشی به چه صورت خواهد بود، ادامه داد: زیرا اینها هستند که در واقع خط ها را معین می کنند اما با این وجود ما هم در چارچوبی که قابل پذیرش باشد کار خواهیم کرد اما با رویه ای که اکنون وجود دارد کار کردن برای شخص من غیرممکن است.
کارگردان نمایش «باغ دلگشا»، افزود: در حال حاضر هر کسی که پول داشته باشد می تواند در تالار وحدت نمایش اجرا کند؛ بنابراین برای هنرمندانی که در رابطه با مفاخر ایران کار می کنند و دو،سه سال از عمر خود را صرف یک نمایش می کنند غیرممکن است که با این شرایط بتوانند کاری انجام دهند. البته من امیدوارم در این راه و روش به گونه ای تجدید نظر شود و به هر حال مسئولان ارشد هنرهای نمایشی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی کنند تا این شرایطی که در حال حاضر به وجود آمده به سامان یانجامد.
صابری یادآور شد: با توجه به اینکه من در سن و سالی هستم که کار کردن برایم دشوار است اما برای اینکه فرهنگ ایران سربلند، با فخر و در سطح بسیار عالی معرفی شود چند سال زمان صرف می کنم این در حالی ا ست که برای نمایشی که دو سال وقت صرف کردم نهایتا سی روز اجازه اجرا دارم. آیا این موازنه ای قابل توجیه است؟! در حال حاضر هم شرایطی ایجاد شده که برای شخص من غیرممکن است که بتوانم قبل از اینکه برنامه شروع شود پول سالن بدهم تا بتوانم کارم را آغاز کنم.
این کارگردان پیشکوست عرصه نمایش در اظهارنظری دیگر ضمن تاکید بر ضرورت کمک به رشد سالن های خصوصی تئاتر، خاطرنشان کرد: ما وقتی داعیه معرفی فرهنگ ایران را داشته باشیم باید این را هم بدانیم که فرهنگ ایران آبرو و مقام دارد و نمی توان آن را شخصا روی صحنه برد. مثلا من چگونه می توانستم نمایش «باغ دلگشا» را به صورت شخصی روی صحنه ببرم؟ چون ما برای چنین نمایشی به تالار و امکانات نیاز داریم. هر کشوری که واقعا به امر فرهنگ کشور خود علاقه مند باشد برای آن امکانات فراهم می کند.
کارگردان نمایش «لیلی و مجنون» در پایان خاطرنشان کرد: من بسیار خوشحالم از اینکه بیشتر نمایش هایی را که روی صحنه بردم با حمایت و استقبال مردم پا گرفته و ماندگار شدند. مردم ایران بسیار وابسته به فرهنگ اصیل خود هستند و تمام نمایش هایی که من بعد از انقلاب در رابطه با فرهنگ ایران از سعدی گرفته تا مولانا کار کردم مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته اند. اگر استقبال مردم نبود برنامه های خیلی کوچک تر روی صحنه می آمد و اتفاقی هم نمی افتاد.

هیچ نظری موجود نیست: