۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

لوریس چکناواریان: فردوسی و شکسپیر مفاخر ادبیات جهان هستند

فیلم اپرای «رستم و سهراب» که در دو پرده و چهار صحنه به آهنگسازی و رهبری لوریس چکناواریان و کارگردانی وحید زارع زاده اجرا شده ،9خرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می شود.

۲۵ اردیبشهت در روز ملی فردوسی نشان فردوسی در مراسمی از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به چهار نفر از فردوسی پژوهان و افرادی که فعالیت‌های چشم گیر فرهنگی و هنری در این حوزه داشته اند  تقدیم شد. استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر صاحبنام ارکستر نیز به عنوان یکی از شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری که آثار ارزشمند هنری پیرامون داستان های شاهنامه خلق نموده نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.
به همین مناسبت فیلم اپرای «رستم و سهراب» از آثار استاد چکناواریان شنبه 9 خرداد ماه ساعت 19 در فرهنگسرای نیاوران  به نمایش گذاشته می شود.
چکناوریان در این خصوص گفت: من از کودکی به داستان های شاهنامه و آثار فردوسی علاقه زیادی داشتم. در ایام نوجوانی با شنیدن صدای شیرخدا به شاهنامه علاقه مند شدم و بعد از آن مطالعات بیشتری در خصوص داستان های شاهنامه داشتم. به همین دلیل پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفتم اپرای «رستم و سهراب» را بنویسم که این کار البته سال ها به طول انجامید. ما در کشور صنعت نوشتن اپرا نداشتیم و من می بایست اجزای آن را خودم ایجاد می کردم، به همین دلیل کار سخت و پیچیده ای بود اما در نهایت موفق به این کار شدم.
این رهبر صاحبنام ارکستر در ادامه افزود: علاقه به شاهنامه و فردوسی موجب شد در این حوزه با علاقه زیادی کار کنم و مجموعا  چهار اپرا در خصوص داستان های شاهنامه نوشتم که این اپراها در طول 40 سال گذشته بارها در داخل و خارج از کشور اجرا شد.
چکناوریان همچنین گفت: به نظر من شخصیت هایی مثل فردوسی و شکسپیر مفاخر بزرگ ادبیات و فرهنگ جهان هستند. نمی توانم آنها را در یک کشور خاص محدود کنیم، بلکه شخصیت و تاثیر این آدم ها خیلی بالاتر از یک کشور است. باید این مفاخر بزرگ تاریخ جهان را  متعلق به همه جهانیان بدانیم و در مسیر معرفی آثار آنها تلاش کنیم.
این آهنگساز باسابقه در خصوص تاثیر اپرا بر داستان های شناخته شده افزود: به طور کلی موسیقی در معرفی ادبیات خیلی کمک می کند چون موسیقی زبان بسیار گویایی دارد و تاثیر داستان را بیشتر می کند. در همه جای جهان داستان های مهم از طریق اپرا به مردم معرفی می شود چون موسیقی تاثیر کلام را چند برابر می کند. ممکن است همه مردم چیزهایی از داستان های شاهنامه به خاطر بیاورند، اما خیلی از جزئیات را فراموش می کنند در حالی که اپرا می تواند یک تاثیر ماندگار در ذهن ایجاد کند.
اپرای «رستم و سهراب» تابستان 1381 با ارکستری ترکیبی از نوازندگان سازهای بادی اتریش و سازهای زهی، زهی، هارپ و گروه کر ارمنستان، به مناسبت هزاره تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن میلاد با رهبری لوریس چکناواریان اجرا شد. از تک خوانانی که در این اپرا به ایفای نقش پرداخته اند می توان به دریا دادور (ایران) آنتوان هایدوایلر (هلند) یوهان ترالا (استونی) واقیناک اوحانیان (ارمنستان) و سورن مگردچیان (ارمنستان) اشاره کرد.
فیلم اپرای «رستم و سهراب» شنبه 9 خرداد ماه  ساعت 19 با حضور لوریس چکناواریان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران  به نمایش گذاشته می شود و حضور عموم علاقه مندان در این برنامه آزاد است.

هیچ نظری موجود نیست: