۱۳۹۳ آذر ۲۵, سه‌شنبه

شش سال بدون شکر پاره، یادی از رضا ارحام صدر + عکس

زنده یاد رضا ارحام صدر در ۲۴ آذر ۱۳۸۷ از میان ما پر کشید. او بنیانگذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران بود که بعدها به مکتب تئاتر اصفهان نیز مشهور شد.

او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۶ با بازی در تئاتر آغاز کرده وی موسس «گروه هنری ارحام صدر» در سال ۱۳۴۳ بوده است.
وی به «شکرپاره اصفهان» معروف بود. فیلم ویدیویی درسا که در سال ۱۳۸۴ توسط محسن دامادی ساخته شد، آخرین حضور او در جلوی دوربین بود.
وی برای اولین بار در دوران دبیرستان روی صحنه رفت. در جشن سالانه دبیرستان ادب معمولاً سه شب نمایش برای معلمان و والدین و بزرگان شهر اجرا می‌گردید ولی در زمان حضور ارحام صدر به دلیل استقبال از آن نمایش که رفیق ناجنس نام داشت، تا هفت شب بلیط فروخته شد.
شب‌نشینی در جهنم در سال ۱۳۳۶ اولین حضور ارحام صدر در سینما بود. روزی که مهدی میثاقیه برای تماشای نمایش وادنگ به اصفهان آمده بود نسخه‌ای از سناریو را از ارحام صدر گرفت که بعدها تبدیل به فیلم شب نشینی در جهنم گردید. در این فیلم ابتدا قرار بود ارحام صدر در نقش حاج جبار ظاهر شود ولی به دلیل ضعف هنر گریم در آن زمان، نقش نوکر حاج جبار را بر عهده گرفت. ارحام صدر در مجموع در هفده فیلم سینمایی و سه مجموعه تلویزیونی بازی کرد.
وی تا پایان عمر در اصفهان زندگی کرد و در سال ۱۳۸۷ در اصفهان فوت کرد و در قطعه نام آوران باغ رضوان به خاک سپرده شد. وی می‌گوید روزی مقامات دولتی خواستند که مرا به فعالیت هنری در تهران وادار نمایند (از طریق انتقال محل خدمت در بیمه ایران) که در پاسخ شان گفتم: هر موقع توانستید منارجنبان اصفهان را از کف ببرید و در لاله‌زار کار بگذارید ارحام راهم می‌توانید به آنجا ببرید.


رضا ارحام صدر 


رضا ارحام صدر 


رضا ارحام صدر 


رضا ارحام صدر 


رضا ارحام صدر 


مزار رضا ارحام صدر 

۱ نظر:

Reza گفت...

من اهل اصفهانم. فقط میخواستم بگم آقارضا ارحام صدر (همیشه خود ایشون بشوخی تاکید داشتند که بهشون گفته بشه "آقارضا") برای من و بسیاری از جوانهای اصفهان نمرده است. روزی نیست که در لحظه های سخت زندگیم یاد حرف خنده داری از ایشون در فیلمها و تاترهاشون نیفتم و در اوج ناراحتی بی اختیار لبخند نزنم. هنوزم که هنوزه هروقت دلتنگ میشم یکی از کارهای ایشونا نگاه میکنم تا حالم عوض بشه. "ارحام توی قلب و ذهن من جاودانه است".