۱۳۹۳ آذر ۶, پنجشنبه

محمد سریر: نگران رنگ باختن بخش علمی موسیقی ام

محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی با تشریح وضعیت مدیریت فرهنگی کشورمان در حوزه موسیقی برخی نگرانی هایش درباره وضعیت فعلی این هنر را مطرح کرد.

دکتر سریر در گفتگو با مهر درباره تاثیرگذاری خانه موسیقی در جریان رویدادها، سیاستگذاری و فعالیت های موسیقی توضیح داد: بدون تردید موسیقی در جامعه ایرانی هنوز نتوانسته به برائت کامل برسد و این باعث تاسف است که یکی از مهم ترین بخش های هنری کشورمان که از نظر حضور و تاثیرگذاری به ویژه در نسل جوان نقش بسیار مهمی دارد زیر سوال است و همچنان عنوان کردن نام موسیقی به عنوان یک باور و عنصر تاثیرپذیر در ارتقای جامعه و شکوفایی زندگی عمومی مردم قدری مشکل است.
وی ادامه داد: مردم به ویژه نسل جوان به طور معمول و البته خواسته با ناخواسته بیش از دو ساعت از وقت خود را به گوش دادن موسیقی می گذارنند در حالیکه هیچکدام از هنرها چنین ویژگی را ندارند که بتوانند اینچنین به صورت مستقیم با مردم ارتباط برقرار کنند. بنابراین با در نظر گرفتن چنین شرایط و محدودیت هایی این مهم است که حضور موسیقایی به ویژه حضور صنفی با احتیاط باشد تا حساسیت های معمول و حاشیه سازی را ایجاد نکند.

موسیقی تفریحی جای موسیقی اصولی را اشغال کرده است
رییس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: در بخش سیاستگذاری نیز همین ملاحظات وجود دارد و من طی بیست سال گذشته شاهد بوده ام که مسوولان با وجود بعضی از علاقه مندی هایی که به حضور موسیقی داشتند ولی مجبور بودند در سیاستگذاری ها طوری مدیریت کنند که بعضی دیگر احساس ناخوشایندی به موضوع نداشته باشند و این نگاه تردیدآمیز نیز به نوعی برطرف شود. در همین شرایط و در همین حضوری که مجاز بوده است موسیقی و بخش های دیگر از جمله خانه موسیقی توانسته سایه ای را بر موسیقی بیندازد که بتواند به فعالیت های خود ادامه دهد و در رشد موسیقی نیز سهمی داشته باشد. البته من راضی نیستم که می بینم آن بخش اصلی و علمی موسیقی به تدریج در حال کمتر شدن است اما این بخش های تفننی و تفریحی حوزه موسیقی هستند که بیشتر به چشم می آید.
این هنرمند بیان کرد: طبیعتا ایجاد چنین شرایطی برای هنرمندان موجب رضایتمندی نیست و من در افق و چشم انداز آینده حضور این نوع موسیقی را خوب نمی بینم چرا که اندیشه، فکر و حضور اندیشه  ساز موسیقی در جامعه با این شرایط میسر نیست و این نکته را به ما گوشزد می کند که همه ما در عرصه موسیقی نیازمند سیاستگذاری های جدی تری هستیم و باید نسبت به کم کردن تردیدها و دودلی ها فعالیت هایی انجام شود. من فکر نمی کنم مانع خاصی برای ایجاد چنین بستری در راستای مدیریت موسیقی کشور چه در حوزه دولتی و چه در حوزه اصناف وجود داشته باشد اما نکته حائز اهمیت در این میان فعالیت هایی است که موجب رشد موسیقی نامناسب و غیر رسمی شده است.

حضور داشتن با قدم های آهسته بهتر از غیبت است
وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی ما اجازه دادیم که در این فضای تردیدآمیز، موسیقی های غیر اصولی و آن دسته از ملودی هایی که جنبه تفننی و تقلیدی از موسیقی غرب دارند وارد جریان اصلی موسیقی کشور شوند در حالیکه اگر کمی جدی تر و با فکرتر به موضوع نگاه کنیم می بینیم که می توان موسیقی ملی را با توجه به علوم موسیقی در جهان به عنوان یک جریان رایج موسیقایی در کشور تثبیت کرد و اتفاقا اینجاست که در کنار نهادهایی چون خانه موسیقی، رسانه ها می توانند بهترین نقش را ایفا کنند و راه توجه به موسیقی جدی تر و درست تر را در عموم جامعه باز کنند.
سریر با اشاره دیدگاه های مختلفی که پیرامون حوزه موسیقی در کشور وجود دارد، توضیح داد: واقعیت این است که وقتی ما از موسیقی برای دوستان توضیح می دهیم آن مسوولانی که احیانا موضوع موسیقی برایشان تردیدآمیز است مقدار زیادی موضوع را می پذیرند ولی در عموم جامعه این موضوع باید از سوی رسانه ها منعکس شود تا حساسیت ها کمتر و جریان موسیقی جدی بیشتر از گذشته رشد داشته باشد. البته در این میان نمی توان نقش موثر موسیقی تفننی را نادیده گرفت اما صحبت من در اینجاست که همین موسیقی تفریحی نیز باید در حد و اندازه استاندارد و مطلوب خود باشد که بتواند در جامعه نیز ماندگار شود.
رییس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: ما باید آن قدر این حرف ها را بزنیم که بخش سیاستگذاری فرهنگی هم این حساسیت ها را کنار بگذارد و من مطمئنم وقتی به ذات این قضیه توجه شود حساسیت ها نیز کنار می رود. من معتقدم که در شرایط فعلی که این حساسیت ها وجود دارد خانه موسیقی باید با ملاحظات لازم فعالیت ها را انجام دهد. ما مواردی داشتیم که با شدت بیشتری وارد کار شده ایم اما با عکس العمل هایی مواجه شدیم که برای همه ما جالب توجه و قابل بررسی بود. بنابراین ما باید منافع کلی را در نظر بگیریم و در حقیقت حضور داشتن با قدم های آهسته بهتر از غیبت است.


دکتر محمد سریر 

تلویزیون ذائقه موسیقایی مردم را تغییر داد
این نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی که در گذشته فعالیت های زیادی را در زمینه آهنگسازی و تولید آلبوم همراه با زنده یاد محمد نوری انجام داده است در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت های جدیدش در عرصه موسیقی توضیح داد: طی سال های گذشته به ویژه در دو سه سال اخیر چند کار را به بازار موسیقی وارد کردم اما جریانی وجود دارد که به دلیل روند نامناسبی که در برخی از فضاها وجود دارد مشغول فشار آوردن به نوع کاری است که ما انجام می دهیم در واقع این جریان سعی می کند موسیقی ای که ما تولید می کنیم به تدریج از جامعه حذف شود.
سریر تصریح کرد: البته این جریان بداند و آگاه باشد که ما همچنان ایستادگی می کنیم اما این موضوع مهمی است که بسیاری از دوستان و هنرمندانی که به فکر فعالیت های جدی تر و اصولی در حوزه موسیقی هستند و دلشان می خواهد اثرشان با گستردگی بیشتری به عنوان یک اثر فرهنگی در جامعه مخاطبان معرفی شود، نظاره گر ایجاد فضایی هستند که به دلیل پخش فزاینده برنامه های مختلف و غیر اصولی از رسانه ملی، مردم نیز ذائقه ای تغییر کرده دارند و نتیجه اش هم این شده که امروزه موسیقی خشونت رواج بیشتری پیدا کرده و آرامشی در میان عموم این مخاطبان به لحاظ فهم شنیداری وجود ندارد. در حالیکه ما به شدت نیازمند این آرامش هستیم و چه ابزاری مهم تر از موسیقی که می تواند به کمک این فضای ملتهب بیاید.

بعد از محمد نوری با یک خلاء بزرگ مواجه شدم
وی با اشاره به دوران 8 ساله جنگ بیان کرد: به هر حال ما از دوران بسیار سختی عبور کردیم که هنوز تاثیرات آن سختی ها و دوران پرالتهاب در میان مردم ما وجود دارد به همین جهت لازم است آن قدر آرام باشیم که بتوانیم فکر کنیم و اندیشه های بلند داشته باشیم. جوانان باید درس بخوانند و آرام باشند و این می تواند با گوش دادن به موسیقی آرام بخش، تاثیرگذار و البته ماندگار جنبه عملی پیدا کند. جریانی که من و هم نسلانم در تلاش بوده و هستیم که آن را نگه داریم.
این هنرمند با اشاره به دوران فعالیت مشترک خود با زنده یاد محمد نوری تصریح کرد: محمد نوری یکی از تاثیرگذارترین هنرمندانی بود که در این حوزه من با او فعالیت می کردم و ما دیدیم که پایداری و پافشاری او بیش از 50 سال بالاخره باعث شد او حقانیت خود را نشان دهد.

آغاز فصل جدید فعالیت های موسیقایی بدون محمد نوری
سریر گفت: در این راستا من کارهایی انجام داده ام که تقریبا آماده انتشار هستند ولی چون وسواس بسیار زیادی دارم و می توانم بگویم بعد از محمد نوری با یک خلاء بزرگ مواجه شدم و چون بدون هیچ تردیدی جایگزینی شخصیتی که بیش از 45 سال با او فعالیت می کردم یک مقدار سخت بود بنابراین صبر کردم تا از میان هنرجویانی که با مرحوم نوری و من کار کرده اند، بهترین انتخاب را داشته باشم.
رییس هیات مدیره خانه موسیقی در پایان تصریح کرد: اگر خداوند عمری دهد فصل جدیدی از کارها را در دهه آخر عمر آغاز و سعی می کنم در این مدت کارهایی را انجام دهم که مخاطبان موسیقی از آن به عنوان آثاری خوب و ارزشمند یاد کنند.

هیچ نظری موجود نیست: