۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

جواد مجابی: ممیزی اثر نامطلوبی در روحیه نویسنده و مترجم دارد

جواد مجابی از نگارش مجموعه سه جلدی «خاطرات شفاهی جواد مجابی» در آینده نزدیک خبر داد.

جواد مجابی نویسنده و منتقد در گفت و گو با آنا گفت: از ده سال پیش نگارش مجموعه سه جلدی را در دست گرفته ام که تا امروز نیز ادامه دارد، این مجموعه مشتمل بر سیر و روند زندگی من از گذشته تاکنون است. در واقع هرکدام ازاین مجلدها به دوره ای از زندگی من اختصاص دارند.
او اضافه کرد: جلد اول این مجموعه که در حال حاضر آماده چاپ است و قرار است از سوی نشر ثالث منتشر شود، پیشینه زندگی و فعالیت من را در طول پنجاه سال گذشته شامل می شود. در این کتاب که «خاطرات شفاهی جواد مجابی» نام دارد صرف نظر از این که به زوایایی از زندگی شخصی خود در قالب تبیین خاطرات پرداخته ام به کتاب هایی که از دوران نوجوانی به واسطه مطالعه با آنها و نویسندگان این کتاب ها آشنا شده ام نیز اشاره های مبسوطی کرده ام.
مجابی در ادامه خاطرنشان کرد: این سه جلد فارغ از این که به دوره های مختلف زندگی آثار من و نحوه آشنایی با شخصیت های فرهنگی هنری مشهور اختصاص دارد به نوعی روایتگر وضعیت فرهنگی از سال های 1347 تا 1357 نیز هست.
این منتقد تصریح کرد: «خاطرات نسل آخر» نیز عنوان جلد دوم این مجموعه به شمار می رود که محور آن به آشنایی و گفت و گوی من با شخصیت های فرهنگی و هنری است که به مناسبت های مختلف یا کتاب آنها را خوانده و نقد کرده ام یا به دلیل همنشینی که با آنها دربرهه های مختلف زمان داشته ام درباره موضوعات مختلف با آنها به گفت و گو نشسته ام. جلد سوم این مجموعه نیز به آثار و نمایشنامه هایی که نوشته ام محدود می شود که هنوز در مرحله نگارش است. این سه جلد مجموعا در هزار و پانصد صفحه و در گفت وگو با علی شروقی روزنامه نگار مهیا شده است.
او در پاسخ به این سوال که چرا نگارش این سه جلد ده سال به طول انجامیده است گفت: مهم ترین دلیل آن ممیزی بود که در دوره گذشته نسبت به جلد اول این کتاب اعمال شد، بی تردید ممیزی اثر نامطلوبی در روحیه نویسنده و مترجم دارد و باعث می شود تا روند فعالیت او به تعویق بیفتد، کما این که درباره این کتاب نیز چنین اتفاقی افتاد، اما خوشبختانه در دوره جدید جلد اول این مجموعه موفق به دریافت مجوز شد. از این ها گذشته مدت ها به دنبال ناشر مناسبی برای انتشار این مجموعه می گشتم تا این که تصمیم گرفتم چاپ آن را به نشر ثالث بسپارم.
مجابی درباره مخاطب شناسی آثار مطولی چون این مجموعه نیز گفت: برخی معتقدند با توجه به این که در دنیایی زندگی می کنیم که همه چیز به سمت شتاب زدگی و اجمال پیش می رود، آثار مطول دیگر به آن شکلی که باید خواننده ندارند اما من این مسئله را قبول ندارم. زیرا فکر می کنم مخاطبی که به کتاب علاقه مند است انواع کتاب ها را می خواند، چه بسا در شرایط کنونی هم چنان مجموعه ارزشمند «کلیدر» یا همین طور آثاری شبیه به آن در وادی تالیف و ترجمه بارها تجدید چاپ شده و از سوی مخاطبان با اقبال مواجه شده است.
این نویسنده اضافه کرد: به عنوان مثال چندی پیش مجموعه شعر پانصد صفحه ای از شاعر جوان منتشر شد که در مدت زمان کوتاهی سه بار تجدید چاپ شد،این نشان می دهد که کتاب های پربرگ و قطور  هنوز هم چنان در صدر قرار دارند و از رونق اقبال مخاطب نیفتاده اند. از این ها گذشته بوده اند کتاب هایی که در قالب آثار مینی مال منتشر شده اند ولی مورد توجه مخاطب قرار نگرفته اند. تصور می کنم آنچه می تواند مخاطب را جذب خواندن یک کتاب کند کم برگ بودن یا مطول بودن آن نیست بلکه این محتوای کتاب است که می تواند تعیین کننده میزان استقبال مخاطب باشد.

۱ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...




شعری بی‌ همتا از استاد دکتر جواد مجابی،
که در تیتراژ فیلم نوستالژیک "پاییزان-۱۳۶۶"،
با آهنگسازی استاد فریدون شهبازیان،
توسط خواننده‌ای که شوربختانه نامشان را نمیدانم، اجرا و ماندگار گشت:


پاییزان ... پاییزان ...
شوق عبور یاران ...
تا شهر مهرورزان ... پاییزان
رهایی در جاده‌‌ های حیرت ...
گشتیم و بازگشتیم ...
آنجا ... آفاق آشنایی ...
پاییزان ... پاییزان ...
رویای روشن عشق ...
در فصل برگریزان ...
پاییزان ...


با سپاس همیشگی‌ خدمت "مجتبی خان نظری"،
لینک صوتی آهنگ بالا قرار می‌گیرد:

http://s4.picofile.com/file/7735588816/Paizan_1360.mp3.html


از بزرگوارن، نام خواننده ی موسیقی‌ زیبای بالا را می‌دانند؟
آهنگ و شعر و صدا، بسیار زیباست ....
سلامت باشید.