۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

گفتگوی اختصاصی قدیمی ها با آهنگساز «خدا چرا عاشق شدم من»، فریدون خشنود: آهنگ هایم مانند بچه های من هستند / من هنوز 27 ساله ام


قدیمی ها - مجتبی نظری، فرهاد لارنگی، علی رجبی و شقایق میرزایی: فریدون خشنود تحصیل کرده دوره هنرستان عالی موسیقی است، در نواختن کیبورد مهارت خاصی داشته و در کلاب های خیابان پهلوی (ولیعصر کنونی) نوازندگی را آغاز نموده است، آهنگسازی او بسیار معروف است، کار «خدا چرا عاشق شدم من» اولین گام او در مسیر آهنگسازی بود که ابتدا با صدای محمود وصفی و بعد از سوی دیگر خوانندگان اجرا و پخش شد.
او در زمینه کشف خواننده نیز موفق بود و با کشف «نوش آفرین» به دنیای خوانندگی دست زد، آهنگسازی 21 اثر با صدای «نوش آفرین» در قبل از انقلاب با همکاری وی صورت گرفته که آهنگ «گل آفتاب گردون» جز معروفترین آن ها به شمار می آید.
وی در راه یافتن زنده یاد لیلا کسری معروف به هدیه در ترانه سرایی نقش داشت و لیلا کسری در موسیقی با شعری به نام «دعای سحر» با صدای زنده یاد هایده و آهنگسازی فریدون خشنود رسما به عنوان ترانه سرا شناخته شد. اثر زیبای «مستی» با صدای زنده یاد هایده و شعری از اردلان سرفراز و در نهایت با آهنگسازی فریدون خشنود جزء بهترین ترانه در سال 1354 از نظر مردم در رفراندوم مجله جوانان قرار گرفت و جالب این که این آهنگساز در همان سال با 36164 رای طبق نظر سنجی مجله جوانان به عنوان محبوبترین چهره موزیک سال بعد از جهانبخش پازوکی معرفی شد.
اگر چه فریدون خشنود سال های بعد از انقلاب مدت ها در عرصه هنر حضور نداشت، ولی با آغازی دوباره در کارش جنجال آفرینی اساتید موسیقی را برانگیخت. ایشان صراحتا به گفتگو با گروه مجله اینترنتی قدیمی ها می پردازد و از موسیقی امروز ایران صحبت های جالبی را به میان می کشد.


فریدون خشنود

تحصیلات موسیقی را چگونه آغاز کردید؟
در گذشته این امکان بود که تحصیلات را از ابتدا در هنرستان موسیقی شروع کرد و من تحصیلاتم را از هنرستان موسیقی شروع کردم که مدیریت این هنرستان به عهده حشمت سنجری بود. بلاخره تحصیلاتم را ادامه دادم و در کنارش مهندسی ساختمان را هم تحصیل کردم. محله ما در تهران و در خیابان امیریه، پشت سینما «داریوش» بود و من همان جا متولد شدم.

کمی از زندگی شخصی خودتان بگویید؟
من هنوز 27 سال دارم (با خنده)، متاهل هستم و همسرم دکترای روانشناسی دارد. حاصل ازدواجم دو پسر به نام های فربد و فرهود است.


فریدون خشنود

اولین جرقه هنری شما از چه زمانی آغاز شد؟
آهنگ های بسیاری را در قبل از انقلاب ساختم و اولین آهنگی که ساختم به نام «خدا چرا عاشق شدم من» بود، شعرش مربوط به سعید دبیری و اولین بار این اثر را زنده یاد محمود وصفی خواند.

نوع برخورد خانواده شما با موسیقی چگونه بود؟
اصولا موسیقی ریشه در خانواده ما داشت و از گذشته در خانواده با موسیقی انس گرفته بودیم. این را هم بگویم ابتدا فامیلی ما سنجری بود، ولی از پدرم به بعد، به خشنود تغییر فامیلی یافت. من از کودکی به موسیقی علاقه پیدا کردم و به دنبالش رفتم. کارهایی که انجام دادم و ساختم را بسیار دوست دارم، چون آهنگ هایم مانند بچه های من هستند و از این بابت لذت می برم. به همین دلیل این موضوع باعث شد به کارهای ساخت و ساز ساختمان نیز علاقه مند بشوم، چون آن هم نوعی سازندگی است. با این حال موسیقی جایگاه دیگری را برای من دارد.


فریدون خشنود

از چه زمانی موسیقی را به صورت حرفه ای ادامه دادید؟
بعد از شروع به موسیقی، به صورت حرفه ای تر موسیقی را ادامه دادم. اولین آشنایی من با زنده یاد لیلا کسری معروف به «هدیه» شروع شد که این آشنایی از کتاب ایشان به نام «حرف مطرح» بود. البته با شعرا بسیاری دوست بودم و به همین دلیل زیاد کتاب های شعرا را دنبال می کردم و برایم کنجکاوی داشت. من از نوع قدرت کلام زنده یاد هدیه خیلی خوشم آمد. همکاری من با ایشان این گونه آغاز شد و وی وارد کار ترانه سرایی شد.

کار شما بیشتر مربوط به قبل از انقلاب است، ولی بعد از انقلاب...
بله درست است، من بیشترین کار و حرفه ام در قبل از انقلاب بود. ما شبانه روز در استودیو کار داشتیم و ضبط می کردیم. بعد از انقلاب نیز به دلیل کارهای مختلفی که برایم پیش آمد و برای تامین معاش از این حوزه کمی کناره گیری کردم.


فریدون خشنود

شما در موسیقی بعد از انقلاب چگونه وارد شدید؟
زمانی که آقای بنیانیان ریاست حوزه هنری و آقای علیرضا معین معاونت را بر عهده داشتند، وارد شدم. این عزیزان دوست داشتند من در این حوزه حضور داشته باشم و مرا به عنوان مدیر عامل «آوای هنری بدر» در آن جا قبول کردند و باز دوباره به موسیقی راه یافتم. با آغاز دوباره در موسیقی من نیز به آهنگسازی پرداختم و ابتدا آهنگی برای علیرضا افتخاری در آلبومی به نام «شکوه عشق» ساختم، این آهنگ که «دل را بببین» نام داشت، در این اثر بسیار معروف شد. وقتی بعد از سال ها داشتم، دوباره این کار را شروع می کردم، باید متفاوت کار می کردم، به همین دلیل من در صدای علیرضا افتخاری پی بردم، ایشان می توانند کارهای تلفیقی نیز اجرا کنند و من با رنگ بوی خاصی این کار را ساختم که شبیه به کارهای گذشته نباشد، چون در غیر این صورت ورود من در این اثر لزومی نداشت. 


فریدون خشنود

همکاری شما در آلبوم «شکوه عشق» و به خصوص «آهنگ دل را ببین» با صدای علیرضا افتخاری چه واکنشی داشت؟
این کار باعث جنجال های بسیاری شد و از طرفی عده ای گفتند: علیرضا افتخاری این اثر را به سبک پاپ خوانده است. در صورتی که من معتقدم این کار جزء دستگاه های ایرانی بود و من تنها به این اثر یک ساکسیفون به دلیل رنگ و بوی بهتر اثر، اضافه کردم و به هر حال این اثر جایگاه خوبی پیدا کرد و بسیاری از رسانه های مختلف در ایران حتی در تلویزیون به مناسبت های مختلف پخش می کردند.
علیرضا افتخاری جزء خوانندگان خوب ایران هست و صدایی قدرتمندی دارد و آواز خوان خوبیست و می تواند موسیقی تلفیقی را به خوبی اجرا کند.


نوش آفرین و فریدون خشنود

متاسفانه، موسیقی امروز با تقلیدگرایی مواجه شده و همین موضوع باعث افت موسیقی پاپ در ایران است، این موضوع از چه زمانی شکل گرفت؟
متاسفانه این جریان از خوانندگی خشیار اعتمادی شکل گرفت، زمانی که او کارها و آثار و حتی صدای داریوش را تقلید کرد، این جریان شکل گرفت.
باید بگویم این افراد توانمدی هنر واقعی در آن ها نیست و فکر می کنند با این کار می توانند، موفق باشند. به همین دلیل چنین افرادی نه ماندگار شدند و نخواهند شد و چنین خوانندگانی زود از یاد می رودند. در همان زمان خوانندگانی که صدا و کارهای ابی، ستار و... را تقلید می کردند، دیگر هیچ خبری از آن ها نیست.
متاسفانه خوانندگان امروز توانمدی و اصالت در کار ندارند و سعی در تقلید دارند. با این حال باید بگویم ما خوانندگان، آهنگسازان و شعرای بسیاری مقتدر و توانمد در امروز ایران داریم که به دلیل این آشفته بازار کنار کشیدند. امروزه ما از نظر صدا در حدود 500 الی 600 خواننده داریم که نمی شود از هم تشخیص داد، چون همگی دارند از یک سری خواننده تقلید می کنند و با این وجود صدای خودشان نیست، چون به وسیله دستگاه و نرم افزار این صداها را می سازند. متاسفانه ما در این زمینه نرم افزارهای بسیار قوی داریم که می تواند صدا را به پاوراتی و هر کس دیگر تبدیل کرد.


فریدون خشنود

به نظر شما موسیقی سنتی ایران در چه وضیعتی قرار دارد؟
خوشبختانه موسیقی سنتی ما دارد توانمند پیش می رود و آثار فاخری را هم دارد، ولی مشکل اساسی ما در موسیقی پاپ است.
تفاوت سبک پاپ و سنتی در این است که در سنتی همه دستگاه ها گام ها و گوشه ها را یاد می گیرند و زحمت می کشدند و به همین دلیل توانمدی در کار وجود دارد، ولی در موسیقی پاپ عده ای ورود پیدا کردند که پول داشتند و با این سرمایه در این کار آمدند. صراحتا می گویم امروزه خواننده ای را می شناسم که با تقلید از سبک و صدای زنده یاد فرهاد دارد در رادیو و تلویزیون برنامه اجرا می کند و به صورت توهین امیز این کارها را اجرا می کند و جالب آن که زیر نظر وزارت ارشاد است، در صورتی که این خواننده دارد به موسیقی و مردم ما توهین و جسارت می کند.


فریدون خشنود

موسیقی امروز ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟
موسیقی ما ابتدا به جاهایی دیگر نظیر اسپانیا و کشورها دیگر رفته، ولی متاسفانه موسیقی ما امروز عقب است و شما می بینید، موسیقی در افغانستان بسیار جلوتر از ماست، چون صداهای آن ها متفاوت و با احساس است و سعی در تقلید ندارند. ما در دنیا از نظر گوشه ها و دستگاه ها بسیار توانمدیم و در جهان از کارهای ما کپی می شود، ولی برعکس موسیقی پاپ ما بسیار ضعف دارد. ما می بینم امروز روی قطعه موسیقی پاپ کمی تغییر می دهند، دوره هم می نشیدند شعر می سازند و خودشان در استودیو های زیر زمینی اجرا و ضبط می کنند، این اثر در کل هیچ ریشه و محتوایی ندارد.
اکثر کسایی که در موسیقی پاپ امروز فعالیت دارند، سواد بالایی ندارد و فقط با یاد گرفتن چند اکورد گیتار، خودشان خواننده، شاعر و آهنگساز می شوند و این کار را به غلط پیش می گیرند.

در موسیقی پاپ چه کسی مورد تایید شماست؟
من نمی خواهم تعریف بکنم، ولی در موسیقی پاپ محمد حشمتی بسیار توانمند هست و در کارش از ریشه های خاصی بهره می گیرند.


فریدون خشنود، مجتبی نظری، شقایق میرزایی و فرهاد لارنگی

نظرتان در مورد موسیقی ایران در لوس آنجلس چیست؟
در این نوع موسیقی، فقط عده ای کمی از توانمدی در آثار برخوردارند، البته این را هم بگویم این افراد هم جزء خوانندگان قدیم ایران هستند و بعد از آن ها کمتر کسی پیدا شده که توانمدی و اصالت در آثارش هویدا باشد.

در قسمت هایی از گفتگو به اصالت در کار اشاره کردید، چه کسانی در خوانندگان امروز ایران در کارشان اصالت دارند؟
در خوانندگان امروز ایران محمدرضا شجریان، محمد اصفهانی، همایون شجریان، سالار عقیلی و چند نفر دیگر در کارشان اصالت و شناسنامه دارند. اکثر کسانی که در ذهن های امروز جوانان از خوانندگان جوان ایران هستند، متاسفانه با پول و هزینه مالی فقط کار خود را جلو می برند و با پول روی صحنه ظاهر می شوند. باید بگویم تفاوت چنین خوانندگانی با خوانندگانی که ماندگار می شوند، تفاوتی است از زیر اقیانوس تا آسمان.


علی رجبی، فریدون خشنود، مجتبی نظری و شقایق میرزایی

سخن شما با کسانی که می خواهند به موسیقی ورود پیدا کنند، چیست؟
سعی کنند موسیقی را آموزش ببیند، روی جنس صدای خود کار کنند و در کارشان به ابتکار دست بزنند، همین عوامل باعث موفقیت در کار ها می شود.

۱ نظر:

بهمن گفت...

سلام آقای خشنود بی شک از بزرگان عرصه موسیقی میباشند و اینجانب حتما صلاحیت لازم حتی برای تائید ایشان را ندارم.
اما چند سال قبل یک شب که دیر هنگام
از محل کار به شهر خودم کرج بر میگشتم پیچ رادیو را بر اساس عادت چرخاندم که میدانستم هنگام پخش برنامه آستاد بزرگوار رشید کاکاوند است که از قضا
میهمان برنامه هم استاد فریدون خشنود بودند البته ایشان در آن برنامه کارهای قبل از انقلاب را تائید نمیکردند واز آثار بعد از انقلاب تمجید میفرمدن که به بنده خوش نیامد آنقدر که که بعد از گذشت شش هفت سال هنوز گویی در ذهنم هک شده
قصدم این نبود که با گفتن این مطلب بخواهم چیزی از ارزش ایشان کم کنم نه ولی تصادفا چندی قبل از آن کاستی را گوش میدادم که مربوط به زنده یاد فریدون فرخزاد بود که ترانه ای را معرفی و اجراکرد که بسیار به دل مینشست که سازنده آن را فریدون خشنود معرفی میکرد وحرفهای آقای خشنود در آن برنامه خیلی من را بهم ریخت با عذر خواهی از ایشان......