۱۳۹۳ شهریور ۱۷, دوشنبه

محمد رحمانیان عنوان کرد: بیضایی به جامعه ستیزی متهم شده است

محمد رحمانیان گفت: بهرام بیضایی به دلیل نگاه جامعه ستیزی که در آثارش دارد مورد غضب واقع شده است.

به گزارش ایسنا، این هنرمند تئاتر در مراسم نمایشنامه خوانی بهرام بیضایی گفت: اندوهگینم که امروز بیضایی نیست تا خودش پاسخ محبت تان را بدهد. نمایشنامه «افرا» نمونه خوبی از مجموعه آنچه بیضایی از اسطوره شناسی، ادبیات مردم، تاریخ و دیدگاه های شخصی اش را می توان دریافت کرد.
او با اشاره به آنچه که بیضایی به دلیل آن مورد هجمه منتقدینش قرار گرفته است مدعی شد: بیضایی به دلیل دیدگاهی که در مورد جامعه دارد همواره از طرف روشنفکران، بخشی از نیروهای چپ و دولتی و همچنین منتقدین حرفه ای مورد غضب قرار گرفته است. چرا که آن ها او را به جامعه ستیزی متهم می کنند اما واقعا باید پرسید چرا نباید با این جامعه ای که بیضایی در آثارش تصویر می کند، ستیزه نکرد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: از نمایشنامه رگبار و نخستین آثار او درگیری اش با این جامعه دیده می شود. در رگبار جامعه  معلمی را به خاطر کوچک ترین حرکت نمی پذیرد و با او از در خشونت درمی آید. در نمایشنامه وقتی همه خوابیم جامعه سینمایی را به تصویر می کشد که باید با آن ستیزه کرد. بیضایی در واقع جامعه ای را که ما در آن زندگی می کنیم، توضیح می دهد.
رحمانیان با اشاره به تغییر لحن در آثار بیضایی گفت: بیضایی در آثار اخیرش تلخ تر شده است، اما این تلخی به دلیل شرایطی است که جامعه برایش فراهم کرده است و او را مجبور به مهاجرت کرده است. در این جامعه خشن بیضایی مجبور است تلخ تر شود. امیدواریم شاهد جامعه ای باشیم که قهرمانان آثار بیضایی فرجام تلخی نداشته باشند.
همچنین شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران که برگزارکننده این مراسم بود در صحبت هایی گفت: یکی از وظایفی که همواره مورد توجه انتشارات روشنگران است، تربیت نویسنده است. تاکنون ما چندین نویسنده را تربیت کردیم که شاید آثار اولیه شان درخشان نبوده است. اما به تدریج براساس آنچه توصیه کرده ایم نویسنده هایی فوق العاده ای تربیت کرده ایم.
در بخش ابتدایی این برنامه نمایشنامه «افرا» نوشته بهرام بیضایی با حضور جمعی از علاقه مندان این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران عصر دیروز شانزده شهریورماه نمایشنامه خوانی شد. همچنین در بخش پایانی این مراسم از کتاب های «اگر بودی می گفتی» نوشته عصمت عباسی، «چهلم»، «روایت حوا و خوشه گندم»، «آمدن ماندن رفتن» نوشته سپیده محمدیان،  «هیس...» اثر پوران درخشنده، «سایه های نور» نوشته همایون عالمی رونمایی شد. تمام این کتاب ها از سوی انتشارات روشنگران به چاپ رسیده اند.

هیچ نظری موجود نیست: