۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

شاهین فرهت: تولید کنسرتوی ویولن در 25 دقیقه

مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران این روزها مشغول کار روی تازه ترین اثر موسیقایی خود بر مبنای یک کنسرتوی ویولن است.

شاهین فرهت در گفتگو با مهر در تشریح تازه ترین فعالیت موسیقایی خود گفت: به تازگی کار ساخت یک کنسرتوی ویولن را به اتمام رسانده ام و منتظرم تا به زودی اجرای زنده ای از این قطعه 25 دقیقه ای و یا یک آلبوم موسیقایی داشته باشم و امیدوار هستم بتوانم هر دو را به مرحله اجرا برسانم.
وی ادامه داد: تمامی مراحل ضبط این کنسرتوی ویولن به صورت حرفه ای انجام شده بنابراین امیدوارم بتوانم این کار را در ایران هم اجرا کنم چرا که اثری شده که دوست دارم علاوه بر مخاطبان جهانی، مخاطبان و منتقدان و هنرمندان کشورم نیز آن را بشنوند و نظرات آنها را جویا شوم.
این مدرس موسیقی با اشاره به رپرتوار آثار موسیقی ایرانی توضیح داد: ما در بخش کنسرتو، اجراهای این چنینی بسیار کم داریم به ویژه اینکه در بخش کنسرتو ویولن نیز این روند به قدری کم و معدود است که نمی توان از آن به عنوان یک جریان نام برد. به همین خاطر چندی پیش یکی از فارغ التحصیلان شایسته موسیقی ایرانی به نام امین غفاری به من پیشنهاد داد که برای او کنسرتوی ویولن را بنویسم تا بتواند در جایی اجرا کند.
فرهت ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشغله ای که من در ساخت سمفونی شماره 16 و 17 داشتم فرصتی برای این کار نداشتم تا اینکه از عید نوروز امسال بود که کار را شروع کردم و در نهایت چندی پیش هم آن را به پایان بردم که به لحاظ ساختار اجرا در ادامه کارهای قبلی ام است و می تواند با توجه زمان 25 دقیقه ای آن، هم در قالب بخشی از کنسرت قرار گیرد و هم به صورت مستقل برای مخاطبان اجرا شود اگر چه بسیار دلم می خواهد که اگر شرایطی برای فراهم شدن ارکستر وجود داشته باشد بتوانم شاهد اجرای زنده این قطعه باشم.
این رهبر ارکستر و آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از کم توجهی برخی از موزیسین های جوان به آثار آهنگسازان ایرانی تصریح کرد: خوشبختانه ما در موسیقی کشورمان به وفور هنرمندان مستعد و ارزشمندی داریم که هر کدام می توانند به تنهایی در شکل گیری و گسترش موسیقی ایرانی نقش عمده ای را ایفا کنند اما من دوست دارم این هنرمندان عمده توجه خود را به اجرای آثار آهنگسازان ایرانی معطوف کنند.
وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از این هنرمندان سعی می کنند که آثار آهنگسازان خارجی را اجرا کنند که این روند به نظر من روند درستی نیست گرچه می پذیرم اجرای آثار بزرگان دنیای موسیقی امری لازم و ضروری است اما آنچه اهمیت دارد توجه به اجرای آثار آهنگسازان ایرانی است که باید بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد و من واقعا دلیل این همه اصرار هنرمندان جوان برای اجرای بیش از حد آثار خارجی را نمی دانم.

هیچ نظری موجود نیست: