۱۳۹۳ خرداد ۱۳, سه‌شنبه

انتقاد تند فریدون شهبازیان: ما در کجای این جهان خاکی ایستاده ایم

موسیقی ما: فریدون شهبازیان هنرمند سرشناس و با سابقه موسیقی کشورمان بار دیگر از یک قطعه منتشر شده برای تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل انتقاد کرد.

این قطعه را امید حجت به زبان انگلیسی ساخته است. پیشتر نیز وی یادداشتی انتقادی برای قطعه ای که احسان خواجه امیری و بهروز صفاریان ساخته بودند منتشر کرده بود.
شهبازیان در یک یادداشت نوشت: وای بر ما که بار دیگر هنر و فرهنگ باستانی سرزمینمان و آبروی ملت صبورمان را دستاویز حضور کمرنگمان در جام جهانی قرار داده ایم. و از همه بدتر و نا امید کننده تر اینکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد که وظیفه اش حمایت بی چون و چرا و همه جانبه از موسیقی بالنده ایران است آهنگی غیر ایرانی را که ملودی اصلی آن تقلیدی از ملودی های خوانندگان انگلیسی زبان مورد تایید قرار داده و اجرای آن در جام جهانی فوتبال در برزیل را هم نوید می دهد.
ما در کجای این جهان خاکی ایستاده ایم - آیا کشور ما با این خاک وسیع و تنوع و پویایی موسیقی بومی و جذابیت های موسیقی سنتی که می تواند دستمایه آهنگسازان و نشانه ملت بزرگ ایران باشد، شایستگی آن را ندارد که آهنگی با ارزش های هنر و فرهنگ کشورمان به جام جهانی فوتبال عرضه کند.
آیا دفتر موسیقی که آثار همه هنرمندان را برای دادن مجوز ممیزی می کند، این آهنگ را مورد بررسی قرار داده است؟ مسلما، خیر. حال من می گویم این آهنگ نمی تواند سازنده مفاهیمی باشد که در زبان انگلیسی در متن آمده است چرا که بیان این مفاهیم با ملودی که فاقد پویایی ، حرکت های بدیع و ریتمیک است کم تاثیر و در پاره ای از موارد بی تاثیر است.
آیا بیان مفاهیمی مانند انتقام جویی، کینه ورزی، تبعیض نژادی، جنگ و توحش های ضد بشری با چنین اجرایی از موسیقی تداعی کننده است ؟ متاسفانه عارضه شعار زدگی در متن این آهنگ  موج می زند و احتمالا همین مورد توجه اهالی فدراسیون فوتبال را جلب کرده است که آن را تایید می کنند.فدراسیون فوتبالی که از فراهم کردن پیراهن مناسب تیم ملی فوتبال عاجز است، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و پدید آورندگان آهنگ را تحت تاثیر قرار داده است.
با ملودی شبیه سازی شده این آهنگ که ممکن است ناخودآگاه باشد بیان مفاهیم عاشقانه ارجح است به ویژه تنظیم آهنگ نیز احتمالا بر روی ملودی طراحی شده و فارغ از مفاهیم متن تنظیم و اجرا شده است.
امید حجت گیتاریست بسیار خوبی است که در بسیاری از آثار من به بهترین شکل نوازندگی کرده و رضا تاجبخش پیانیست خلاقی است که طراحی و تنظیم ملودی را به خوبی به انجام رسانده است. ولی باید بدانند که در پدید آوردن و ساختن چنین آهنگ هایی جایی برای اهمال شتاب زدگی و بی سلیقگی وجود ندارد.
شایسته نیست حیثیت و آبروی ملتمان را به بازی بگیریم. بهتر است شایسته و بایسته عمل کنیم که جای حرف باقی نگذارد.

هیچ نظری موجود نیست: