۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۹, جمعه

در شب بزرگذاشت مسعود کیمیایی / کیمیایی با درد مردم جامعه‌ زندگی کرده است

در شب بزرگداشت مسعود کیمیایی هنرمندان از کارگردان سینمای ایران سخن گفتند و مشایخی از چگونگی حضور خود در فیلم «قیصر» و اینکه کیمیایی با دیدن او گفته نقش خان دایی را پیدا کرده‌ام، سخن گفت.


به گزارش خبرنگار مهر، شب مسعود کیمیایی با حضور هنرمندان و صاحبان فرهنگ و هنر عصر دیروز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه به همت مجله «بخارا» و مدیرمسئول آن علی دهباشی در محل کانون زبان فارسی برگزار شد. در این مراسم افرادی چون شهرام ناظری، اکبر زنجانپور، جعفر والی، منوچهر اسماعیلی، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، پری زنگنه، لیلی گلستان و جمعی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم علی دهباشی به شب هایی که برای دیگر هنرمندان گرفته شده است اشاره و درباره مسعود کیمیایی بیان کرد: آقای کیمیایی از معدود هنرمندانی است که موفق شد پس از چندین دهه فعالیت سینمایی با خلق آثاری که هر کدام در کارنامه زرین او جایگاه دارد، در ارتباطی گسترده با مردم قرار بگیرد. سه نسل با او و آثارش زندگی کردند و برخی از کارهای سینمایی ایشان پس از چندین دهه هنوز مطرح است، دیده میشود و گواهی است ماندگار بر یک دوره از زندگی مردم ایران. در تحقیق و پژوهش و تألیف تاریخ زندگی مردم ایران در دورۀ اخیر باید آثاری همچون قیصر، گوزن‎‎ها، سفر سنگ و دیگر فیلمهای ایشان را مورد ملاحظه و اشاره و بررسی قرار داد و همه اینها حکایت از تیزبینی و دریافتهای عمیق آقای کیمیایی از جامعهای است که با مردمش زندگی کرده و دردهایش را میشناسد.

مسعود کیمیایی و شهرام ناظری


همچنین جمشید مشایخی در این مراسم روی سن آمد و با اشاره به فیلم‌هایی که برای کیمیایی بازی کرده است، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد و گفت: من چون عاشق مسعود خان کیمیایی هستم و افتخار دوستیاو را دارم و در سه فیلم وی هم حضور داشتم. به عزیزی که زنگ زد و از من خواست تا در اینجا چند کلمهای بگویم، گفتم که من سخنور نیستم فقط حرفهای دلم را میزنم. بازیگر فیلم «قیصر» داستان چگونگی ورود خود به این فیلم را توضیح داد و گفت: سال 1348 آقای شباویز در قید حیات بود و از من دعوت کرد که با آقای کیمیایی در مورد فیلم «قیصر» که میخواست بسازد، صحبت کنیم. بازیگر دیگری هم بود که قرار بود نقش خان دایی و من هم قرار بود نقش فرمان را بازی کنم که البته او به خاطر کاری که در اداره تئاتر داشت نیامد و شاید هم فکر میکرد مشکلی برایش به وجود میآید. بالاخره من برای حضور در این نقش به دفتر کیمیایی رفتم. او و چند نفر دیگر ایستاده بودند و همانجا بود که کیمیایی گفت پیدا کردم؛ جمشید، خان‌دایی را بازی میکند و ناصر (ناصر ملک مطیعی) نقش فرمان را بازی خواهد کرد. مشایخی ادامه داد: اولین بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که نوشتهاش هم مال خودش بود. یک ضد قهرمان نقش اصلی این فیلمنامه را داشت که فکر میکردیم این فیلم محال است که مشتری جذب کند. برعکس کار موفق شد. دلیلش موقفیت و جذابیت کار هم این بود که در جامعه عدالت وجود نداشت و عدالت را باید خود فرد اجرا میکرد. وی با اشاره به بحث‌هایی که پیرامون فیلم‌های کیمیایی وجود داشت، گفت: بحث و گفتگوهای زیادی در آن زمان وجود داشت. عدهای موافق، عدهای مخالف و اکثریت اهل قلم و منتقدان با او و تفکرش موافق بودند. من در فیلم «سرب» و فیلم «جرم» و در کل در سه فیلم در کنار هنرمندی بزرگ و توانا بودم. هنرمندی که هیچ وقت آثارش را به جشنوارههای خارجی نداد. اگر میداد، من اطمینان دارم که جوایز بزرگی دریافت میکرد ولی او به نظر ملت ایران اکتفا کرد.

او با اشاره به شعری از حافظ گفت این شعر را به مسعود کیمیایی و حاضران در این مجلس و حتی هنرمندان خارج از ایران مثل بهرام بیضایی تقدیم می‌کند که با این مطلع بود: «گر در سرت هوای وصال است،حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی»

جمشید مشایخی و مسعود کیمیایی
اکبر عالمی سخنران بعدی بود که با اشاره به سخنان جمشید مشایخی گفتمشایخی از عدالتخواهی در فیلم قیصر حرف زد و من میخواهم از «پرهیز از حسادت» در فیلم‌هایش بگویم. من وقتی احساسکردم به کسی حسادت میورزم، به خودم گفتم تو درخت کوتوله باغ هستی وقتی قد کشیدی دیگر به کسی حسادت نمیکنی. وی ادامه داد: ما امروز اینجا نیامدهایم که آثار سینمایی مسعود کیمیایی را بدون منطق ستایش کنیم. البته تا میگوییم مسعود کیمیایی، «قیصر« خودنمایی میکند که کیمیایی آن را در بیست و هفت سالگی می‌سازد.

اکبر زنجان پور و سعود کیمیایی

این منتقد سینما با بیان اینکه تعداد کارگردانان خوب فعلی سینمای ایرن بیشتر از 30 نفر هستند، گفت: این ها ستارگان یگانه سینمای ایرانهستند و مسعود کیمیایی یکی از این 30 نفر است. کجا شما دیدهاید که مسعود کیمیایی کار سفارشی کرده باشد، کجا دیدهاید که مجیز کسی را گفته باشد. دربارۀ ساختار فیلمهای مسعود کیمیایی و تک تک کلماتی که او در فیلمنامههایش به کار برده، میشود ساعتها بحث کرد، بحث محتوا، موضوع، ساختار، روانشناختی، جامعهشناختی که شیوههایی نوین در نقد آثار هنری است و اگر نقد را داوری بدانیم و وقتی کلمۀ داوری را به کار میبرند پشت من میلرزد، چون داوری یعنی وجود قاضی و قاضی باید عادل باشد و چیزی بر قضاوت او تأثیر نگذارد. عالمی ادامه داد: این خیلی خوب است که ما در ایران دور هم جمع میشویم، این بدین معناست که یک جفت چشم عادل نگاه میکند بر قریب پنجاه سال کار که شوخی نیست و به همین دلیل است که باز میخواهم بگویم که ما باید به خودمان نهیب بزنیم و حسد را از خودمان دور کنیم و کارنامۀ پنجاه سال کار مسعود کیمیایی را به دور از حسد مورد ارزیابی قرار دهیم و بدانیم که قرار نیست کسی جای دیگری را تنگ کند .

اکبر زنجان پور، سعود کیمیایی و منوچهر اسماعیلی

وی در پایان سخنان خود گفت: همانطور که گفتم مسعود کیمیایی یکی از سی فیلمساز مطرح ایران است و به یاد داشته باشیم که هنرمندان به خود تعلق ندارند، بلکه میراث فرهنگی یک سرزمیناند. از مرزها عبور میکنند و به میراث فرهنگی بشریت بدل میشوند. در این شب پرتره ای از مسعود کیمیایی توسط فخرالدینی به او تقدیم شد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

جای سینما گران دیروز وامروز ایران دراین مراسم خالیست.دعوت نشده بودند یا خودشان نیامدند.

ناشناس گفت...

قدیمیهای عزیزآیا ممکن است در مورد ازدواج آقای کیمیایی و خانم گوگوش بنویسید؟