۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

دو سال از درگذشت ایرج قادری گذشت + عکس

قدیمی ها: امروز دومین سالگرد درگذشت ایرج قادری بازیگر، کارگردان و نویسنده پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران است. وی در سال 1314 متولد شد و در تاریخ 17 اردیبهشت ماه 1391 بعد از مدت ها بیماری در بیمارستان مهرداد تهران درگذشت.



ایرج قادری دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است. وی فعالیت سینمایی را سال 1334 با بازی در فیلم «چهارراه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. اما پس از آن به دلیل مشکلات روحی که در جریان تحصیل در دانشگاه برایش پیش آمد به طور کامل از سینما بیزار شد و راه افسردگی را پیش گرفت. اما بنا به پیشنهادی که از طرف یکی از دوستانش برای بازی در فیلم « چشمه آب حیات » که محل فیلمبرداری اش در خارج از تهران بود، تصمیم گرفت برای دوری موقت از شهر تهران و ترمیم زخم های روحی اش، این پیشنهاد را قبول کند و پس از این فیلم بود که او به صورت جدی به سینما علاقه مند شد و تصمیم گرفت مسیر زندگی اش را در این راه تعیین کند. او سال 1341 شرکت سینمایی «پانوراما» را به همراه موسی افشار تأسیس کرد. دیری نگذشت که وی با بازی در فیلم های مختلفی همچون «کوچه مردها»، «سکه شانس»، «نقره داغ» و بسیاری دیگر تبدیل به یکی از سرشناس ترین بازیگران سینمای پیش از انقلاب گردید. ایرج قادری جز کارگردانانی بود که سینمای تجاری را به خوبی می شناخت و در فیلم هایش بر روی گیشه سینما تمرکز داشت.
بعد از انقلاب فیلم «برزخی ها» را با حضور ستارگان سینمای آن زمان ساخت. البته مسیر حرفه ای و کاری ایرج قادری در ایران دستخوش تغییرات بسیاری شد، به طوری که تا مدت ها از او در سینما خبری نبود و برای مدتی ممنوع الکار گردید، اما فیلم « تاراج » بود که توانست بعد از مدت ها بار دیگر نام او را  به عنوان کارگردان و نه بازیگر، بر سر زبان ها بیندازد. پس از « تاراج» او « می خواهم زنده بمانم » را کارگردانی کرد که یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران در دهه ی هفتاد شمسی بود. کارنامه هنری قادری در دهه ی هشتاد چندان پر فروغ نبود اما شاید به توان در این دوره فیلم « آکواریوم» را متمایز از دیگر فیلم های قادری معرفی کرد آن هم به این دلیل که تماشاگران موفق شدند پس از نزدیک به دو دهه بار دیگر او را در مقام بازیگر در کنار بازیگران جوان سینما بر پرده سینماها مشاهده کنند. اما با آغاز دهه ی نود شمسی حال و روز ایرج قادری به وخامت گذشت، وی سرانجام در تاریخ 17 اردیبهشت 1391 بر اثر بیماری سرطان ریه، جان به جان آفرین تسلیم کرد. آخرین فیلم او در دهه نود «شبکه» نام داشت که بعد از فوتش به اکران در سینماهای سراسر ایران در آمد.
خاکسپاری ایرج قادری طبق خواست تهمینه اطمینان مقدم (همسرش) در همان روز مرگ او (۱۷ اردیبهشت) و در آرامگاه بهشت سکینه در کرج در سکوت کامل خبری و بدون بر‌گزار شد. طبق وصیت ایرج قادری کلیه هزینه مراسم و یادبود وی به موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا گردید.
 
بهمن مفید و ایرج قادری


زنده یادان یدالله شیراندامی و ایرج قادری
زنده یاد ایرج قادری و فریبرز عرب نیا

زنده یاد ایرج قادری
زنده یادان فردین و ایرج قادری
زنده یاد ایرج قادری، بهمن مفید و زنده یاد پروین سلیمانی

زنده یاد ایرج قادری و تهمینه اطمینان مقدم (همسرش)

مرتضی عقیلی، ملوسک و زنده یاد ایرج قادری

زنده یاد ایرج قادری بر سر مزار فرزندش تورج قادری در آمریکا

زنده یاد ایرج قادری

زنده یاد ایرج قادری

زنده یاد ایرج قادری در دوران نوجوانی

مزار زنده یاد ایرج قادری

۲ نظر:

Unknown گفت...

khod biamorzatesh , mard nazanini bood.

ناشناس گفت...

بیمارستان مهراد و نه مهرداد.