۱۳۹۳ خرداد ۴, یکشنبه

روشن زاده؛ اولین در تلویزیون ایران !

جوانان - امیر برادران: حبیب روشن زاده سال 1316 در تهران به دنیا آمد. دوران کودکی را  در محله پامنار سپری کرد. با فوتبال در مدرسه نظامی - خیابان سپه  که از مدارس نوبنیاد زمان رضا شاه بود، آشنا شد.

روشن زاده بعد از پایان تحصیلات و با افتتاح اولین تلویزیون خصوصی (تلویزیون حبیب ثابت) در روز جمعه 11 مهر ماه 1337 کارش را در تلویزیون آغاز کرد و او را باید به عنوان اولین گوینده تلویزیون در ایران دانست که پس از پیام محمد رضا شاه پهلوی در صفحه تلویزیون ظاهر شد تا نام روشن زاده در تاریخ تلویزیون های ایرانی به عنوان اولین نفر برای اجرای برنامه ثبت شود! یک ثبت تاریخی که نشان از ارزش و اهمیت کار روشن زاده در تلویزیون دارد و به حق می توان او را شایسته این افتخار دانست!
روشن زاده بعد ها به سازمان اطلاعات و جهانگردی رفت و با تاسیس تلویزیون ملی ایران در سال 1345 دوباره به تلویزیون برگشت و این بار موسس و پایه گذار گروه ورزش تلویزیون ملی ایران شد.


حبیب روشن زاده و عطاالله بهمنش

روشن زاده در زندگانی خصوصی اش نیز با یک نام بزرگ در موسیقی ایران یعنی پوران پیوند زناشویی بست که حاصل این ازدواج دو فرزند دختر و پسر به نام های آرزو و امید هستند. روشن زاده هنگامی با پوران پیوند زناشویی بست که همسر او بلند آوازه بود و در اوج شهرت و بسیاری گمان داشتند که نام پوران توانسته راه را برای درخشش روشن زاده بگشاید! در حالی که روشن زاده در میدان عمل نشان داد که شهرت همسر نمی توانسته در یک کار صددرصد تخصصی و سوار بر استعداد و خلاقیت کمترین کمک را بکند و به درستی این اسطوره گویندگی و مفسر ورزشی تنها و تنها با لیاقت و سزاواری های شخصی توانست از پله های کاردانی و محبویت مردمی بالا برود!
حبیب روشن زاده با ویژگی هایی مثل قامت بلند، چهره ای فتوژنیک برای تصویر تلویزیونی و صدایی بسیار زیبا بدون شک با شایستگی جذب تلویزیون شده بود و در کنار او بودند کسانی مثل عطاالله بهمنش و مانوک خدابخشیان که آنان نیز با ویژگی های ممتاز مسئول کارهای ورزشی آن زمان بودند و بسیاری از چهره هایی مانند فریدون فرح اندوز، سعید قائم مقامی، زنده یاد ایرج گرگین و... که تلویزیون ملی ایران را بسیار دیدنی و قدرتمند کرده بودند.


حبیب روشن زاده

پس از انقلاب اسلامی، روشن زاده همراه با شماری از برجسته ترین گویندگان تلویزیون ملی ایران به اصطلاح پاکسازی شد و جالب است که بدانیم یکی از اتهام های او از سوی دادگاه انقلاب این بود که روشن زاده با تولید و پخش برنامه ورزشی از تلویزیون باعث تخدیر نسل جوان ایران بوده است!!! به یاد داریم که در دوران روشن زاده ساعت پخش برنامه ورزشی در یک هفته از 7 ساعت تجاوز نمی کرد و امروز می بینیم که از کانال های جمهوری اسلامی روزی ده ساعت برنامه های ورزشی روی آنتن می رود که از نظر حضرات، سراسر اسلامی است و ثانیه ای بوی تخدیر نمی دهد!!!
برای آنکه بدانیم دشمنان آن سرزمین چگونه به ریشه های آدم های بزرگ و ارزشمند تاخته اند، برای نمونه می بینیم که پس از 35 سال بعد از انقلاب هنوز در ورزش صدا و سیما یک نفر پیدا نشده تا حتی نیمی از لیاقت ها و شایستگی های روشن زاده را به نمایش بگذارد!
روشن زاده از نسلی است که آنان را باید نسل های بعدی به گونه ای سزاوارانه بشناسند و براستی می توان از همین حالا گفت که این مرد نازنین و زجر کشیده برای همیشه بزرگ خواهد ماند.
نکته ای بسیار مهم در باره روشن زاده اینکه در طول ده ها سال فعالیت در گزارش و تفسیر ورزش نشان داده که همیشه خودش و نگاه خودش بوده است، یعنی بدون هیچ تقلید و کپی برداری از دیگری، درست بر خلاف بسیاری از گویندگان و گزارشگران بعدی!!
یادمان باشد که پیش از روشن زاده، گوینده ای توانا و استثنایی بنام عطاالله بهمنش در رادیو به چنان جایگاهی دست یافته بود که می توانست در نفرات پس از خود به شکل مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بگذارد و آنان را به نوعی دنباله رو گرداند! روشن زاده به درستی که خود یک پایه گذار بود و نه دنباله رو!
روشن زاده اما هیچگاه نشان یا رونوشت از دیگران را ارائه نکرده و به واقع می توان گفت که او  یک استعداد و پدیده در کار گویندگی در ورزش بوده و از این رو روشن زاده را می توان یک پیشکسوت شایسته برای نسل های بعد به شمار آورد. ضمن آنکه روشن زاده هرگز با عقده و کمبود های معمول در شماری از گویندگان ورزشی همراه نبوده و همیشه دست جوانان را گرفته تا شخصیت والای ورزشی خود را در رفتار نشان دهد و نه در حرف!


شاهنشاه محمدرضا پهلوی، حبیب روشن زاده و عطاالله بهمنش

همچنین لازم به اشاره است که روشن زاده با بهره مندی از اخلاق ورزشی همیشه مقام پیشکسوت ها و پدیده را ارج نهاده و برای مثال هنوز نیز از بهمنش و مانوک خدابخشیان به عنوان دو همکار برجسته یاد می کند و بیشترین احترام را برای آنان در هر کجا و در هر تریبون اعلام داشته است.
روشن زاده  امروز در 77 سالگی همچنان پرشور و پر تلاش در عشق خود کوشاست و روزی نیست که با ورزش و رویدادهای آن همگام نباشد و به راستی سایه به سایه با ورزش ایران و جهان روزگار می گذارد. برای استاد حبیب روشن زاده تندرستی و سر خوشی آرزو می کنیم و باشد که او را یک بار دیگر در رسانه ملی ایران و سرزمین آزاد گشته به تماشا بنشینیم  که می توان گفت بزرگترین آرزوی این اسطوره رسانه های ورزشی ایران است.

۲ نظر:

سارا پارسی گفت...

واقعا هر چی اینجا از لیاقت و استعداد آقای روشن زاده نوشته شده عین واقعیت است .سیمای فعلی ایران لیاقت آقای روشن زاده وامثال او را ندارد و واقعا ایشان از سر سیمای میلی زیاد است. درود فراوان بر روشن زاده عزیز و خوش تیپ که از او بهترین خاطره ها را داریم برایتان آرزوی سلا متی تندرست و طول عمر دارم.

سعید گفت...

....غفور جهانی در جام جهانی...
صدای حسن روشن زاده بعد از گلزنی غفور هنوز در خاطرم هست.
او و پوران جزو محبوبترینهای من بوده وهستند.