۱۳۹۳ فروردین ۱۴, پنجشنبه

امید گوگوش برای سال نو: برای زن ها و بچه ها اهمیت بیشتری قائل شویم

گوگوش، خواننده محبوب ایرانی در گفت و گویی با محمد ضرغامی در رادیو فردا از امید و آرزوهای خود برای ایران و هم وطنانش گفت.

من گوگوش هستم: گشت گرداگردِ مهرِ تابناک، ایران زمین/ روز نو آمد و، شد شادی برون ز اندر کمین/ ای تو یزدان، ای تو گردانندهٔ مهر و سپهر / برترینش کن برایم این زمان و این زمین.
نوروز ۱۳۹۳ را به همه هممیهنانم و کلیه فارسی زبانان، ترک زبانان، کردزبانان و هر ملتی که نوروز را پاس می دارند، شادباش می گویم.
برای همه در سال جدید آرامش و آزادی و آینده ای روشن آرزو می کنم، آرزو می کنم در سال جدید، زندانی سیاسی نداشته باشیم، اعدام نداشته باشیم، فضای باز سیاسی داشته باشیم، شاهد آزادی های فردی و جمعی باشیم، به جوان هایمان امکان آزادی های بیشتر بدهیم، زن ها و بچه ها را برایشان اهمیت قائل شویم و نهایتاً لبخند روی لب ها و دلِ شاد را برایتان آرزو می کنم.

خانم گوگوش گاهی اوقات لازم است که به کلیشه ها مراجعه کنیم. زیرا که بعضی از این کلیشه ها در خودشان پیام هایی را دارند، یکی از این کلیشه ها این است که گوگوش سال پیش را چگونه گذراند، سال پیش چه دستاوردهایی برایتان در پی داشت و دوست داشتید که سال پیش به چه چیزهایی برسید و چه چیزهایی را امیدوار هستید امسال به آن ها دست پیدا کنید؟
من سال گذشته بیشتر در سفرهای دور دنیا بودم و کارهای موسیقی ام را دنبال کردم و همین طور به خانواده رسیدگی کردم و در عین حال همه اش در کوران خبرها و اتفاقاتی که در مملکتم می افتد بودم.

بهترین خبری که سال گذشته در مورد ایران شنیدید، چه خبری بود؟
خبر خوب؟ خوشحال بودم از اینکه سینمای ما کمی آزاد شد، خانه سینما باز شد و یک خوشحالی نسبی در میان هنرمندان ما به وجود آمد که امیدوارم این اتفاق بیشتر بیفتد و شاهد آزادی های فردی و جمعی باشیم.

در حوزه موسیقی چه اتفاقی به نظرتان جالب بود؟ به عنوان کسی که در این حوزه فعال هستید و کار می کنید چه اتفاقی می توانست برای شما خبر مهمی باشد حالا چه موسیقی خارج از ایران و حالا چه موسیقی ای که در داخل ایران در جریان است؟
الان حضور ذهن ندارم که بخواهم روی یکی از آن ها انگشت بگذارم، اما کارهای خیلی زیبایی از بچه های داخل ایران چه در زمینه ترانه سرایی، چه در زمینه ساخت موسیقی و ساخت فیلم سینمایی می شنوم.

منظورتان ویدیو کلیپ هایی است که تولید می شود یا فیلم های سینمایی است؟
من کلیپ ها را کمتر می بینم، یعنی فرصت اینکه ویدیو کلیپ موسیقی ببینم را ندارم و یا امکانش را نداشته ام، اما بیشتر هم از طریق رادیو فردا، موسیقی ها را دنبال می کنم.

فکر نمی کنید که کارهای این جوان ها، کار بزرگان موسیقی را که بیشترشان در خارج ایران هستند، به چالش بکشد یا به هر حال رقابتی ایجاد کند؟
سؤالات سخت سختی از من می کنید. امیدوارم که این چالش ها در زمینه موسیقی کارساز باشد و به یک سری کارهای ماندگار تبدیل شود که البته الان نمی شود راجع به کارها قضاوت کرد، باید یک چند سالی بگذرد تا مشخص شود کدام کارها ماندنی می شوند.


گوگوش

خانم گوگوش حادثه حضور شما امسال، به ویژه در دبی مقداری متفاوت بود، طرفداران گوگوش، همواره او را تنها روی صحنه دیده بودند. اما این بار شما در یک کنسرت مشترک با آقای ابی شرکت کردید، چطور شد که اصلا شما بالاخره تصمیم گرفتید که با همکاران قدیمی تان کار کنید؟
دیر یا زود این اتفاق می افتاد، من با دوست عزیزم «ابی» از قدیم دوستی و آشنایی داشتم، اما هیچ وقت این امکان پیش نیامده بود.
 خوشحالم که این اتفاق افتاد و این زمینه به وجود آمد که ما ترانه مشترکی اجرا کنیم و کار مشترکی با هم داشته باشیم و تور کنسرت نوستالژی را از دبی شروع کنیم.

اتفاقاً اسم جالبی هم دارد، شما با این اسم «نوستالژی» آیا می خواهید گریزی به گذشته بزنید؟ چون همانطور که خودتان هم می دانید در نبود شما در گذشته، آقای ابی کسی بود که سعی کرد خاطره ترانه های شما را با اجراهای صحنه ای خودش، زنده کند.
بله شاید یکی از دلایل این همکاری، همان اجراها باشد که ابی عزیز، سال ها پیش توری داشت و آلبومی را به بازار داد و حالا کار مرا مشکل کرده چون من هم باید ترانه های ابی را بخوانم که تا به حال این فرصت را نداشته ام که این کار را انجام بدهم و اجرا داشته باشم.

کدام ترانه ابی را بیشتر دوست دارید و فکر می کنید کاری قشنگ و صمیمی است؟
من همه کارهای ابی را دوست دارم و هر ترانه ای که ابی انتخاب کرده و اجرا کرده چون سلیقه اش را می پسندم، ترانه هایش را هم دوست دارم و نمی توانم انگشت روی ترانه به خصوصی بگذارم، اما چند تا ترانه از کارهای قدیم اش را دوست دارم، که یکی از آنها «شب زده» است. از کارهای جدیدش، هم الان حضور ذهن ندارم اسم های آنها را بگویم. ولی مجموعاً همه کارهایش را دوست دارم.

همانطور که می دانید خیلی ها دوست دارند خانم گوگوش در کنار «داریوش»، «عارف» و در کنار خواننده های دیگر هم ببینند و به هر حال شاید این همکارهای مشترک، خاطرات خوب نوروزهای گذشته را زنده می کند که شما در ایران، بخشی از آن خاطرات مشترک مردم هستید.
امیدوارم که این خاطرات، خاطرات خوبی برای آن ها باشد و هر وقت کار و ترانه ای از من می شنوند روزهای خوب، شب های خوب و لحظات خوب و زیبایی را برایشان تداعی کند.

هیچ نظری موجود نیست: