۱۳۹۲ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

برگزاری بزرگداشتی برای «مازیار پرتو» در خانه سینما

بزرگداشت مازیار پرتو فیلمبردار فقید سینمای ایران، فردا 14 اسفند ماه در خانه سینما برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجلس بزرگداشتی «به یاد مازیار پرتو» از طرف انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، ساعت 18 روز چهارشنبه 14 اسفندماه در خانه سینما، برگزار خواهد شد.
در این مراسم ویشکا آسایش خواهر زاده مازیار پرتو، مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان، ابوالحسن داودی و محمود کلاری سخن خواهند گفت و فیلمی درباره مازیار پرتو پخش می‌شود.
عزیز ساعتی فیلمبردار و عکاس سینمای ایران درباره‌ی پرتو می‌گوید: مازیار پرتو با فیلم «قیصر» شناخته شد. در حالی که قبل از «قیصر» ده‌ها فیلم به عنوان فیلمبردار و تدوین‌گر در کارنامه خود داشت. پرتو سال 1311 در تهران متولد شد و همزمان با مشق و مدرسه به عکاسی پرداخت و مدت‌ها به عنوان خبرنگار با نشریات معروف آن دوران همکاری کرد.
او یادآور می‌شود: پس از اتمام هنرستان صنعتی سال 1332 در کلاس‌های عکاسی و فیلمبرداری هیأت اعزامی دانشگاه سیراکیوز شرکت می‌کند که توسط استادان آمریکائی در وزارت فرهنگ و هنر تشکیل شده بود. پرتو پس از طی این دوره با فیلمبرداری فیلم‌های مستند و خبری در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار می‌شود.
ساعتی همچنین مطرح می‌کند: پرتو با «فیلمبرداری روی دست» قابلیت‌های چشم‌گیری از خود نشان داد. ذوق و مهارتش با چابکی و ابتکار عمل همراه بود. پرتو چند سال پیش به آمریکا مهاجرت کرد و همانجا چشم از این جهان فرو بست. مازیار پرتو مایه افتخار انجمن فیلمبرداران سینمای ایران است. یادش گرامی باد.
مازیار پرتو 2 بهمن ماه در آمریکا درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. پرتو متولد 1311 بود و در سینما کارش را با فیلم‌برداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد.
از فیلم‌هایی که او فیلم‌برداری کرده است می‌توان به «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «برزخی‌ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه»، «کفش‌های میرزانوروز»، «سفر جادویی»، «آدم‌برفی»، «اصحاب کهف» و... اشاره کرد. مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد»، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره فیلم «قیصر» و خاطراتش سخن گفت.
حرفه‌ی اصلی مازیار پرتو در سینما فیلمبرداری بود اما در معدودی از فیلم‌ها بازی هم کرد و به عنوان تدوینگر هم همکاری داشت.

هیچ نظری موجود نیست: