۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

«سلطان قلب ها» 83 ساله شد / فردین محبوبیت ویژه ای در میان توده مردم داشت


قدیمی ها - مجتبی نظری: سال ها گذشت، اما او هنوز در دل عاشقانش سهم والایی دارد. امروز تولد فردین است. نمی دانم چرا هنوز عده ای سعی به حذف یاد و نام او دارند. مگر نه فردین ها برای این سینما زحمات بسیاری کشیدند و سینمای ایران را زنده نگه داشت، مگر نه این که در فیلم هایشان برای مردم شادی آفریدند. اما وقتی سعید راد در جشنواره فیلم فجر امسال نام بهروز و فردین را به زبان آورد و گفت: اینها ستون بازیگری سینمای ایران هستند، دیدیم که چه انتقادها و کلام های زشت و ناپسندی از طرف محمدجعفر منتظری٬ رئيس ديوان عدالت اداری ايران در فضای مجازی و روزنامه ها منتشر شد.
محمدجعفر منتظری این هنرمندان عزیز را «افراد فاسد» خطاب کرد. در اینجا باید بگویم اگر این هنرمندانی که روزگاری دل مردم را شاد کرده اند و جزء خانواده مردم ایران هستند، فاسدند، پس آنهایی که میلیاردها حق مردم را بالا کشیده اند و خبری هم از آنها نیست، چه اند. شما چه بخواهید و چه نخواهید این هنرمندان در دل مردم خانه های استوار و محکم دارند و زلزله 10 ریشتری هم نمی تواند این خانه را خراب کند.
محمدعلی فردین متولد ۱۵ بهمن، بازیگر سینما و کشتی گیر ایرانی بود. وی با دعوت اسماعیل کوشان و نقش آفرینی در «فیلم چشمه آب حیات» وارد دنیای بازیگری شد، و اولین حضور حرفه ای خود را در سینما آغاز کرد.
از دیگر فعالیت‌های وی قبل از عرصه سینما می‌توان به ورزش کشتی اشاره کرد او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ مدال نقره گرفت. بعد از انقلاب اسلامی فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان، از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد.
فردین از محبوبیت ویژه ای از بین دیگر هنرمندان ایرانی، در میان توده کثیر مردم ایران برخوردار بود، به دلیل طبع جوانمردی و خصلت مردانگی که در نقش های سینمایی و زندگی شخصی اش به تصویر کشید، شخصیت فردین را در قلب های مردم ایران پایدار کرد و به او لقب «سلطان قلبها» را دادند.
به مناسبت هشتاد و سومین سالروز تولد محمدعلی فردین گفتگوهایی با سه هنرمند بزرگ کشورمان منصور سپهرنیا، چنگیز جلیلوند و محمدعلی کشاورز داشتیم که از نظرتان می گذرد...

منصور سپهرنیا: در کار فردین تظاهر نبود
محمدعلی فردین و منصور سپهرنیا

قدیمی ها - علی رجبی: منصور سپهرنیا هنرپیشه سال های دور سینما، به مناسبت هشتاد و سومین سالروز تولد محمدعلی فردین گفت: در کار فردین تظاهر نبود و هیچ گاه تظاهری رفتار نمی کرد. او آدمی بود که اگر کسی با وی برخورد داشت می فهمید که با یک هنرمند مردمی برخورد کرده نه یک سوپر استار که دور از مردم باشد به همین دلیل مردم دوستش داشتند حتی زمانی که با صدای ایرج در فیلم ها  بازی می کرد.
دو خاطره با او در دو «فیلم قصر زرین» و «جهنم زیر پای من» با او دارم. اگر کسی فیلم «قصر زرین» را دیده باشد در قسمتی از این فیلم، زن فاحشه ای ناصر ملک مطیعی فریب می دهد و او را از خانواده دور می کند. به همین دلیل من و فردین با لباس و تیپ هندی برای برگشت ناصر ملک مطیعی به خانواده دست به کار می شویم و هر دو با گریمی با سبیل و ریش های بلند در این قسمت ظاهر می شویم. یادم هست کارگردان هنگام فیلمبرداری این صحنه گفت: ابتدا ناهار را بخوریم و بعد این صحنه را بگیرم. از آن جایی که گریم روی صورت من و فردین بود و من هم خیلی گرسنه بودم، بلافاصله از فردین و دیگران جلو می زنم، زود و با عجله غذا را می خورم، بعد از اتمام غذا دیدم فردین و بقیه عوامل به من می خندند، بلاخره متوجه شدم، از عجله زیاد در خوردن غذا ریش و سبیل گریم  فیلم را هم با غذا خوردم (با خنده).
خاطره بعدی مربوط به فیلم «جهنم زیر پای من» است در قسمتی که در هوای گرم سنندج فیلمبرداری می شد قرار بر این بود برویم و تعدادی تفنگ بیاورم تا صحنه ای را بگیریم، از طرفی یکی از بازیگران سیاهی لشکر که حسن رضایی نام داشت به من گفت: می خواهم به یک کسی که بسیار مرا عصبانی کرده با این تفنگ ها تیر اندازی کنم. تفنگ ها را آوردیم و او نشانه رفت، آمد بزند، بلافاصله من زیر لوله تفنگ زدم و تیر به جای این که به فرد مورد نظر برخورد کند به درخت خورد و قسمتی از درخت شکست و بر سر عوامل ریخت. زنده یاد فردین که بر عوامل مدیریت می کرد، آمد و گفت: چه چیزی شد و باید آن فرد تیرانداز از گروه بیرون برود. من هم برای این که آن فردی اخراج نشود، گفتم: تفنگ ها را امتحان می کردیم، یک لحظه تیری از یک تفنگ خراب خارج شد. فردین که خیلی صبور بود، این حرف را قبول کرد و بعد حسن رضایی کلی از من تشکر کرد. در پایان باید بگویم کار شما در قدیمی ها برای من بسیار ارزش دارد و برایم همچون یک گنجینه با ارزش است.

چنگیز جلیلوند: فردین، خوبی و مهربانی خاصی داشت

چنگیز جلیلوند و محمدعلی فردین

قدیمی ها - علی رجبی: چنگیز جلیلوند دوبلور باسابقه سینما، به مناسبت هشتاد و سومین سالروز تولد محمدعلی فردین گفت: در این سال ها من و بسیاری دیگر در مورد زنده یاد فردین صحبت کردند، ولی اگر بخواهم مختصر و مفید بگویم این که، زنده یاد فردین خوبی و مهربانی خاصی داشت و در کارش باگذشت بود.
او سینما را دوست می داشت و یک رفیق با ارزشی برای من بود. در یک کلام هنرمندی به تمام معنا بود. باید جوانمردی را از زنده یاد فردین آموخت. من در اکثر فیلم ها به جای بسیاری از آرتیست ها صحبت کردم ولی یکی از افتخارات من این است که جای زنده یاد فردین هم صحبت کرده ام و بسیار خرسندم که مورد استقبال قرار گرفت.

محمدعلی کشاورز: فردین هنرمند بسیار نجیب و والایی بود
محمدعلی کشاورز

قدیمی ها - علی رجبی: وقتی به مناسبت هشتاد و سومین سالروز تولد محمدعلی فردین با محمدعلی کشاورز تماس گرفتم، او با این که بیمار بود نتوانست در مورد فردین سکوت کند و این چنین گفت: من شانس این را داشتم در فیلم «برزخی ها» به کارگردانی ایرج قادری در کنار آقای فردین و دیگر هنرمندانی همچون سعید راد، ناصر ملک مطیعی بازی کنم. با فردین که در یکی از روستاهای شهر شیراز بودم، واقعا دیدم که همه عوامل فیلم به او احترام می گذاشتد و فردین هم به آن ها محبت می کرد. باید در مورد فردین بگویم که ایشان هنرمند بسیار نجیب و والایی بود.
واقعیت این است که وی جزء یکی از بهترین بازیگران ایران است و او هیچ وقت نمی خواست خودش را مطرح کند و کاراکتر خودش را بدون هیچ ادعایی حفظ کرد. فردین در انسانیت و بزرگی درجه یک بود. در ضمن در این فیلم یادم هست خدابیامرز ایرج قادری را دو روز (در همان اوایل انقلاب) به تهران خواستند و نگذاشتند او کار کند. در این مدت سعید مطلبی کارگردانی را به عهده گرفت و بعد از این که قادری را آزاد کردند، از این بابت از او پوزش خواستند و ادامه فیلمبرداری با حضور ایرج قادری کارگردانی شد.
وقتی از کشاورز خواستم خاطره ای بگوید بلافاصله این خاطره  را گفت: یادم می آید یکی از عوامل سینما برای من در مورد زنده یاد فردین گفت: روزی در خیابان مولوی غمگین قدم می زدم و با خودم در فکر فرو رفته بود، ناگهان دیدم فردین که در ماشین بود، مرا در پیاده رو خیابان دید و از ماشین پیاده شد، او احوال مرا جویا شد. به او گفتم: همسرم در بیمارستان بستری است و فرزندی در راه دارم، ولی هزینه بیمارستان و زایمان را ندارم. فردین با لبخندی به من گفت: برو تا ظهر به امید خدا درست می شود. من هم با دلی پر از ناراحتی ظهر به بیمارستان رفتم، بلافاصله دیدم همسرم زایمان کرده است، نوزاد را به همراه پاکتی برایم آوردند، ناگهان دیدم زنده یاد فردین در این پاکت برایم یک چک به مبلغ 50 هزار توامان که در قبل از انقلاب ارزش بسیاری داشت، گذاشته است و برای من نوشته این هدیه ای برای قدم نو رسیده است و مبارک باشد.
باید جوانان و بازیگران جدید امروز از اخلاق و مرام فردین سر مشق بگیرند، آن ها باید سعی کنند راه او را ادامه بدهند و همیشه در مورد چنین افراد والایی پرس و جو کنند. تشکر می کنم از شما که این وقت را به من دادید و در این مورد با من تماس گرفتید، امیدوارم موفق باشید.


محمدعلی فردین

ایرج قادری و محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

بهزاد فراهانی و محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین و محمود اسکویی 

محمدعلی فردین و مجید محسنی

محمدعلی فردین و چنگیز جلیلوند

محمدعلی فردین و ابوالفضل پورعرب

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین و تقی ظهوری

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین و ناصر ملک مطیعی

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین و گلی زنگنه

محمدعلی فردین

علی میری و محمدعلی فردین

فروزان، تقی ظهوری و محمدعلی فردین

رضا شمشادیان خبرنگار و مصاحبه گر مجله ی فیلم و محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

محمدعلی فردین

۱۴ نظر:

سارا پارسی گفت...

تولدت مبارک سلطان قلبها. یک فردین و یک سینمای ایران. اصلا سینمای ایران بدون فردین معنی نداره. حالا هم هر که نمیتونه اینو قبول کنه و از شنیدن حرف حق عصبانی میشه مشکل خودش است. روحت شاد و یادت همیشه زنده سلطان قلبها .همچنین آرزوی سلامتی و طول عمر برای بهروز وثوقی عزیز دارم شماها ستون سینمای ایران هستید.

ناشناس گفت...

فاسد خودشان هستند که مملکت مارابه این روز انداخته اند فردین تاابد دردل مردم زنده است .تاکورشود هرآنکه نتواند دید

ناشناس گفت...

فردين واسه تنگ نظران فاسداست ،فردين مرد بود ،جوانمرد ،وإلا ،هنرمند، ارزشمند ،ماندگار، على بى غم ،خوش چهره ، جوانمرد، جوانمرد، جوانمرد، ،اگه فردين بد بود نسل امروز از اون به نيكى ياد نميكردند يكى از بزرگترين حسرت هاى زندگيم اينه كه فردين رو نديدم، فاسد تواييييييييييييييييي،. سلطان قلب ها هنوز زنده است ميدونى چرا چون داره تو قلب هفتاد ميليون نفر ميتپه،،،،،

Unknown گفت...

باسلام.من از بچه گی عاشق فردین بودم وبه همین خاطر به حسین فردین معروفم واز این بابت خوشحالم.به خاطر فردین عاشق سینماشدم ودرمشهد کلاس بازیگری رفتم ولی پیشرفتی که در تهران هست درمشهدنیست به علت برخی باندبازیها.انشاالله اگه تهران کار خوبی پیداکنم ووقت بزارم یاباکلاس رفتن ویا با پشت صحنه کارکردن عشقمو به سینما نشون میدم وخودمو به همه ثابت میکنم.درد دل بود ودوری ازسینما.چاکرهمه بچه های قدیمیها.دمتون گرم.سلام گرمی میرسونم به همه بازیگران قدیمی سینمای ایران.٠٩٣٩۵١٠٠٧٩١حسین فردین

س - ب گفت...

خداوند در قرآن کریم ، بیش از هر تأکیدی بر " رحمان و رحیم بودن خود صحه گذاشته است - یعنی بر بخشندگی ومهربانی خود - به غیر از یک سوره که بسم الله ..... ندارد و یک سوره که دو بسم الله ... دارد همۀ سوره ها با بسم الله .... شروع می شود.
خوب است آنان که به قیامت وحق الناس اعتقاد دارندو مثلاً در رأس دیوان عدالت اداری (نه دیوان بلخ )تکیه زده اند کار خود را بکنند ودغدغه شان اجرای عدالت شان باشد، بترسند از عقوبت اگر به قیامت عقیده دارند و به آسانی برای حفظ موقعیت و مقام خود به دیگران بی حرمتی نکنند وتهمت و اتهام نزنند، که خدا از این گونه آدم ها نمی گذرد.
با آرزوی طول عمر و سلامتی برای بهروز وثوقی عزیز و طلب رحمت برای مرحوم فردین ِدوست داشتنی که در قلب مردم ایرن زنده است ،

ناشناس گفت...

فردین " تختی " سینمای ایران بود یادش جاودان

داوود گفت...

هرچه خاطره خوش ازدوران کودکی ونوجوانی دارم مربوط به دورانی است که فیلمهای آن زنده یادرامی دیدم یادش بخیرو روانش شادکه درقلب یکایک ایرانیان جای دارد.

شاهین ملکی گفت...

با درود به روان پاک وبی آلایش محمدعلی فردین هنرمند ماندگار در یاد ملت هنردوست .

و با سلام برهمۀ دوستان با صداقت و باوفای فردین و نشریه "قدیمی ها"

اکثر کسانی که اولین فیلم های کودکی شان را با فیلم های فردین وبهروز وناصر دیده اند هرگز آنها را فراموش نخواهند کرد.این کودکان قدیم در آن زمان عادات جوانمردانه ای را از این شخصیت ها آموخته اند.

سلطان قلبها - تنگسیر - سه قاپ - گنج قارون - گوزنها - کاکو - وبسیاری از فیلم های لذّت بخشی که با پیام های ساده وهمه فهم همچون پیام " عشق " برای مردم کوچه وبازار ساخته می شدند.
مفاهیم دیگری را به صورت مستقیم وغیر مستقیم، مثل خصلت های جوانمردی ودفاع از ضعیفان و قیام علیه ظلم را درخود مستتر داشتند.

آنها نهایتاً درس گذشت و وفاداری و صلح و دوستی می دادند. که درس شان به اشکال ساده و قابل درک برای توده های مردم بود که ضمنا ًمنطبق بااخلاق ِ ملی ِما ایرانیان نیز بود.

یاد باد آن روزگاران... یاد باد

ناشناس گفت...

فیلمهای فردین و فروزان با صدای مردانه و همه فن حریف ایرج و عهدیه گرامی از سینمای منزوی ایران یک سینمای مردمی ساختند بطوریکه خانواده ها با زن و بچه و شوهر به سینما میرفتند و خندان و شاد از سینما بیرون میامدند و این چیزی بود که کوردلان چپ نما خود را با دشمنی با سینمای فردین میدیدند و میگفتند و مینوشتند "سینمای آبگوشتی" و ریشخند میکردند و دشمنی این قشر واپسگرای « چپول، چپ نما » با آواز ایرج هم تا چندین دهه بعد از انقلب ادامه پیدا کرد چون آواز ایرج ، آواز گریه و زاری نبود و در عوض میدان را به روضه خوانها و مداحان دادند و موسیقی ایران را به گنداب و مرداب کشاندند! ـ یاد فردین و فروزان و ایرج و عهدیه بانو در سینمای ایران زنده است و در تاریخ سینمای مردمی و شاد ایران خواهد ماند! در برابر آدمی حالش از دیدن فیلمهای سیاه مسعود کیمیایی « قیصر و گوزنها » بهم میخورد! با سپاس از شما

ناشناس گفت...

واقعا گل گفتی باشما موافقم

Unknown گفت...

Khoda biyamorzatet Ruhet shad yadat gerammi marde awale sinamaye IRAN fardin hamishe zendast

سيد عثمان گفت...

خدا رحمتش کنه

حمید رضا گفت...

فردین برای من از زمانی که فیلم و سینما رو شناختم یک زندگی بود.یک معنا بودو یک ستاره که دستم بهش نرسید که نرسید.خدا رحمتش کند

ناشناس گفت...

او در سینمای ایران تک و در میان مردم ایران جز نادره های دوران بود. من وکلیل دادگستری هستم و در همه لحظات کاریم، همیشه از خود می پرسم، اگر فردین بود در این لحظه چکار می کرد و چگونه عمل می کرد و اینگونه هم راحت تر تصمیم میگیرم و هم همیشه وجدان راحتی دار. من این وجدان راحت را فقط به او دین فیلمایش در دوران کودکی مدیونم. او برای من و امثال من معلم اخلاق و انسانیت و جوانمردی است و دوست داشتن مردم و کمک به مردم ضعیف از نظر توانایی های اجتماعی را به ما طرفداران خود آموخته است. همین او را بس حتا اگر هنر مندی در اندازه های خود نبود که هست.