۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد درگذشت هایده: هایده، در یک نگاه


قدیمی ها - پژمان اکبرزاده: هایده، یکی از محبوب‌ترین خوانندگان ایرانی در سال  ۱۳۲۱ / ۱۹۴۲ در تهران به دنیا آمد. او از کودکی به ترانه‌های دلکش علاقه‌مند شد و در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «از توان صدای دلکش لذت می‌بردم و همواره فکر می‌کردم چطور ممکن است کسی چنین بخواند و آیا نگران نیست که حنجره‌اش پاره شود؟!»


هایده در جوانی برای یک فیلم ایرانی ترانه‌ای خواند اما محدودیت‌های خانوادگی مانع از ادامه کار در این زمینه شد. او پس از آموزش نزد علی تجویدی، تکنواز ویلن و آهنگساز فعال رادیو تهران، در سال ۱۳۴۷ / ۱۹۶۸  فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. «آزاده» راهگشای فعالیت‌هایش شد، اثری با موسیقی علی تجویدی و شعری از رهی معیری.
هایده پس از چندین سال فعالیت در برنامه گلها در رادیو تهران، کم کم به موسیقی پاپ یا مردمی روی آورد و با ترانه‌سازانی مانند فریدون خشنود، جهانبخش پازوکی، انوشیروان روحانی و محمد حیدری همکاری کرد. از جمله ترانه‌سرایانی که در این دوره با هایده همکاری داشتند می‌توان از هما میرافشار، بیژن سمندر و امان منطقی نام برد. بسیاری از نشریات هنری در آن زمان از تغییر جهت هایده در خوانندگی انتقاد کردند، خود او نیز از همواره از آثار خود در برنامه گلها به عنوان آثار ممتاز کارنامه‌اش یاد می‌کرد اما دیگر گرایشی به اجرای آثاری به آن سبک نشان نداد. ادامه نوشتار را در اینجا بخوانید...

هوشمند عقیلی: هایده دارای جنس صدای بسیار خوب و وسیعی بود
هوشمند عقیلی و هایده

قدیمی ها - علی رجبی: هوشمند عقیلی به مناسبت بیست چهارمین سالروز درگذشت زنده یاد هایده گفت: هایده دارای جنس صدای بسیار خوب و وسیعی بود. وی در خواندن ترانه های ایرانی مهارت خاصی داشت، در کل ترانه خوان خوبی بود با اینکه شاید ردیف ها و دستگاه ایرانی را کامل نمی دانست، ولی دستگاه های ابوعطا و بیات اصفهان خوب ادا می کرد. من با ایشان سفرهای بسیاری برای اجرای برنامه های مختلف رفتم و برنامه ها را خوب اجرا می کرد، او آدمی بود که به دیگران حسادت نمی کرد. قاعدتا هایده باید با این مشخصات مانند هنرمندان دیگر همچون بنان، دلکش و مرضیه ماندگار می شد.
خوشبختانه آثار ایشان و زنده یاد مهستی با وجود امکانات مختلف ضبط و تکثیر شد و امروز بسیاری از کارهای ایشان موجود است، همین باعث شد که نسل های امروز هم به صدای ایشان گوش کنند.
ترانه های دو صدایی بسیاری همچون «بردی از یادم» و «یک شاخه گل» را با ایشان خواندم و در این ترانه ها نیز بسیار خوب درخشید. روزی که ایشان فوت کردند، من بسیار متعجب بودم. در مراسم های مختلفی که برای ایشان از جمله مراسمی که در وسوود بود، حضور پیدا کردم، واقعا جای سوزن انداختن نبود و ترافیک سنگینی برای این مراسم به وجود آمده بود. یادش گرامی. 

مرتضی برجسته: هایده در یک سالن 1000 نفره بدون میکروفن برنامه اجرا کرد
مرتضی برجسته

قدیمی ها - مجتبی نظری: مرتضی برجسته به مناسبت بیست چهارمین سالروز درگذشت زنده یاد هایده گفت: صدای زیبا و پر قدرت هایده یکی از نادر صداهاییست که تا حالا، در موسیقی ایران شبیه به آن را نداشتیم. هایده بسیار درست می خواند و با قدرت روی صحنه برنامه اجرا می کرد. هر برنامه کنسرتی که من با هایده داشتم از سه روز قبل تمام بلیط ها به فروش می رفت.
خاطره ای که من با هایده دارم، مربوط به شبی می شود که با او کنسرت داشتم، من به روی صحنه رفته و برنامه ام را اجرا کردم. هایده به روی صحنه آمد و حدود 15 دقیقه ای خواند و متاسفانه سیستم صدا دچار مشکل و هایده عصبانی شد. در سالن هم بیش از 1000 نفر جمعیت نشسته بود. هایده گفت: من بدون میکروفن برنامه ام را اجرا می کنم. مردم هم به احترام هایده سکوتی زیبا کردند و وی توانست حدود 10 دقیقه بدون میکروفن برای این همه جمعیت در سالنی بزرگ بخواند. بعد از 10 دقیقه سیستم صدا درست شد و روال برنامه ادامه پیدا کرد.
بسیار قدرت و جرات می خواهد که خواننده ای بتواند برای این همه جمعیت بدون میکروفن برنامه اجرا کند و درست بخواند.
متاسفانه بسیاری از خواننده های امروزی به وسیله کامپیوتر صدا سازی می کنند و می خوانند ولی هایده خواننده ای بود که واقعا قدرت صدای بالایی داشت و من بسیار خوشحالم که به اتفاق هایده برنامه های بسیاری در سراسر دنیا اجرا کردم و همه این برنامه ها موفق بودند. من نمی دانم چقدر زمان باید بگذرد که آیا دوباره هایده ای در موسیقی ایران به وجود بیاید یا نه! تا الان که کسی نتوانسته به سبک هایده و به قدرت هایده به روی صحنه باشد.
وقتی خبر درگذشت هایده به من رسید واقعا شوک شده بودم، همه شوک شدیم. هایده شب قبل از درگذشتش در سانفرانسیسکو در یک رستورانی به اسم پاشا برنامه داشت. امروز وقتی فیلم های آن برنامه را می بینیم، متوجه خواهیم شد که هایده حال خوبی نداشته و بسیار عرق می کند، ولی به احترام مردم برنامه اش را کاملا اجرا کرد. شرایط و حال هایده طوری نبود که فوت کند. متاسفانه هایده از نظر سلامتی به خودش نمی رسید. وقتی آن شب برنامه اش را اجرا می کند به خانمی که دوستش بود و همیشه با هم بودند می گوید: من رفتم.

فرشته: هایده در یادها ماندگار است
فرشته

قدیمی ها - مجتبی نظری: فرشته به مناسبت بیست چهارمین سالروز درگذشت زنده یاد هایده گفت: در خاطرم هست زمان های قدیم در کاباره کابارا یک شب من و یک شب هایده برنامه داشت و روز های پنج شنبه، هر دو با هم برنامه اجرا می کردیم.
متاسفانه خاطره ای با ایشان در ذهن ندارم ولی هایده مسلما یک خواننده تاپ در موسیقی ایرانی است. با آن صدای بی نظیر، آهنگ ها و ترانه هایی که اجرا کرد با اینکه 24 سال از درگذشتش می گذرد ولی هواداران بیشماری دارد و هنوز در یادها ماندگار است.

هایده 

هایده و دخترش

هایده و پوری بنایی

هایده 

امل ساین و هایده 

هایده 

گیتی پاشایی، اکبر گلپایگانی و هایده 

هایده و فرانک میرقهاری

امیر رسایی و هایده 

ویگن و هایده 

هایده و همسرش

هایده 

هایده 

هایده 

هایده 

هایده و گوگوش

هایده و مهستی

هایده به همراه دختر و مادش

مزار هایده


و در پایان اینکه، به بهانه فرا رسیدن بیست و چهارمین سالروز گذشت هایده در دانشگاه فنی دلفت در هلند، برنامه ویژه ای برای نمایش فیلم مستند «سخن از هایده» ساخته پژمان اکبرزاده برگزار خواهد شد.
این دانشگاه میزبان گروه بزرگی از دانشجویان ایرانی در هلند است. این برنامه برای جمعه شب، 24 ژانویه 2014 و به کوشش «نشست هم اندیشی دلفت» سازماندهی شده است.
سازنده فیلم نیز در برنامه حضور خواهد داشت و پاسخگوی پرسش های علاقه مندان خواهد بود. بخش هایی از مستند را می توانید در اینجا ببینید.
اطلاعات بیشتر در سایت پروژه مستند هایده:
www.hayedehdocumentary.com




به سینما و موسیقی قدیم ایران علاقه مندید؟

۶ نظر:

رضا گفت...

همیشه ماندگار

امیر گفت...

جاودانه باد نام نیکش

شعله افشار گفت...

درود بر روان پاکش

خدایش بیامرزاد و رحمتش کناد .

هنرمندی مردمی بود.
من وسیع ترین صدای عالم را از او شنیدم . هیچ کس وسعت صدایش را نداشت وفعلا ًهم کسی ندارد . صدا وترانه هایش تا انسان هست ، جاودان می ماند .

ناشناس گفت...

ترانه "بردی از یادم" که آقای عقیلی
میگوید دوصدائی با هایده اجراکرده ازترانه های خانم دلکش است. لطفاً یا مرا یا ایشان را تصحیح کنید

گروه قدیمی ها گفت...

دوست عزیز سلام
اصلا نیازی به راهنمایی من و شما نیشت... همه ما می دانیم که ترانه زیبای «بردی از یادم» توسط زنده یاد دلکش اجرا شد ولی بعد ها توسط هوشمند عقیلی و زنده یاد هایده بازخوانی شد...
موفق باشید

ناشناس گفت...

تکرار ناشدنی و صدایی جاودانه.