۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

سفیر آذربایجان در ایران: تاری که در یونسکو ثبت کردیم کاملا آذربایجانی است

سفير آذربايجان در ايران معتقدست که جمهوری اسلامی ايران می تواند آثار ميراث فرهنگی ناملموس بسياری را در يونسكو ثبت کند.

او گفت: ساز تار که به نام این کشور در یونسکو به ثبت رسیده نوعی از این آلت موسیقی است که هنرمند آذربایجانی تغییرات عمده ای در آن داده است.
جوانشیر آخوندوف، سفیر آذربایجان در ایران در پاسخ به پرسش های خبرنگار مهر درباره موضوع ثبت تار در یونسكو به عنوان آلت موسیقی آذربایجانی گفت: صادق جان استاد و تارنواز آذربایجانی مدتی طولانی بر روی تار موجود در منطقه كار كرده و اصلاحاتی را بر روی آن انجام داده است. وی كه در شهر شوشای قره باغ می زیسته است تعداد سیم های تار را از 5 سیم به 11 سیم افزایش داد و ما این آلت موسیقی را در یونسكو ثبت کرده ایم.
فرهنگ ایران آنقدر غنی است كه هزاران اثر در حوزه میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست یونسكو دارد. روش های بافت فرش كرمان، اصفهان، نائین و كاشان، سیستم شهرسازی اصفهان و معماری اصفهان، یزد و بم و ... همگی آثاری هستند كه قابلیت ثبت در فهرست میراث فرهنگی یونسكو از سوی ایران را دارند.
آخوندوف كه دكترای علوم تاریخ دارد درباره برگزاری برنامه های فرهنگی ایران در آذربایجان گفت: در طول مدت چهار سال كه سفیر آذربایجان در ایران هستم، هفته فرهنگی آذربایجان را در ایران و هفته فرهنگی ایران را در آذربایجان برگزار کرده ایم. وی همچنین عنوان كرد كه قرار است در اواسط ماه می (اردیبهشت - خرداد) هفته فرهنگی آذربایجان در ایران برگزار شود.
سفیر آذربایجان در ایران با اشاره به پخش سریال شهریار به كارگردانی كمال تبریزی از تلویزیون آذربایجان گفت: ما سریال های ایرانی را در آذربایجان پخش می كنیم، اما در اینجا باید انتقادی داشته باشم از اینكه چرا در ایران به سینما و سریال های آذربایجانی توجه نمی شود. ما فرهنگ مشتركی داریم كه باید آن را تقویت كنیم.

هیچ نظری موجود نیست: