۱۳۹۲ آبان ۲۴, جمعه

یادی از رامش به بهانه شصت و هفتیمن سال تولدش + عکس

رامش با نام اصلی آذر محبی در شهر تهران در ۲۲ آبان ۱۳۲۵ در خانواده ای با سه خواهر و یک برادر به دنیا آمد و تا سوم دبیرستان به تحصیلات خود ادامه داد.

با برنامه گل ها (یک شاخه گل) پا به عرصه خوانندگی گذاشت و با اجرای زیبایی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت. گویا از شاگردان استاد مهرتاش است که تا چند وقت تنها ترانه های اصیل می خواند.
پس از گذشت پنج شش سال از فعالیت هنری خود، با پرویز مقصدی که وی نیز به تازگی پا به عرصه آهنگسازی گذاشته بود و در همان آغاز در ردیف چهره های برگزیده هنری قرار گرفته بود، سازمانی به نام «هارمونی» را برپا کردند. این دفتر به گفته ی خود رامش پاتوق خواننده هایی مانند خود رامش بود که کاری برتر از دیگران ارائه می دادند.
رامش در سال های پیش از انقلاب بیش از ۶۰۰ ترانه خواند. همچنین ترانه های دو صدایی زیادی را با خوانندگانی چون رامین، ضیاء آتابای، امیر رسایی و... خوانده و اجرا کرده است.
خاص بودن ترانه های رامش این است که او تقلب نمی کرد. همیشه کار جدید به بازار عرضه می کرد و به خواندن ترانه های جاز نسبت به دیگر سبک ها علاقه بیشتری داشت. خودش گفته است: در خواندن ترانه های جاز یک نوع آرامش و نشاط حس می کنم. از خوانندگان مورد علاقه ی رامش می توان به عارف و گوگوش اشاره کرد.
رامش در برنامه های مختلف تلوزيونی مانند چشمک (گوگوش شو)، رنگارنگ، ميخک نقره ای (شوی فریدون فرخزاد) و... اجراهای بسیاری داشته است. او از رقيبان گوگوش بود و می توان گفت که پس از گوگوش بيشترين تعداد شوهای تلویزیونی را داشته است که در حال حاضر بسيار ناياب هستند.
در سال های پس از انقلاب، فعالیت هنری رامش بسیار کم شد. آخرین فعالیتش در زمينه ی خوانندگی آلبومی به نام مولانا (معشوق همینجاست) با داريوش و فرامرز اصلانی است. فاصله گرفتن از هیاهوها و گذراندن زمان بیشتری از زندگی در کنار دخترش را به عنوان دلیل کنار کشیدن از فعالیت هنری و خوانندگی بیان کرده است.

رامش

رامش

رامش

رامش

رامش

رامش

رامش

رامش

۴ نظر:

ناشناس گفت...

حیف شد خانم رامش به کار خوانندگی ادامه ندادند ایشان دارای صدای منحصر به فردی بودند.

صبا گفت...

واقعا صداش زیبا بود .

ناشناس گفت...

به نظر من هنوز هم ترانه رودخونه ها نظیر نداره

نسرین گفت...

خوش صدا خوش سیما دوست داشتنی