۱۳۹۲ آبان ۱۵, چهارشنبه

15 سال از درگذشت جهانگیر فروهر گذشت + عکس

جهانگیر فروهر یکی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. وی در سال ۱۲۹۵ در شهر اصفهان متولد شد.

فعالیت هنری خود را در زمینه تئاتر از هجده سالگی شروع کرد. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ با فیلم «گنجینه سلیمان» کاری از «عزیز رفیعی» آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ جایزه تقدیر نقش دوم مرد برای فیلم (خانه خلوت) را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. از کارهای مهم او بازی در فیلم سوته دلان و همچنین سریال هزاردستان بود.
وی تحصیلاتش را در هنرستان صنعتی گذراند اما به دلیل عشق و علاقه وافرش به دنیای هنر و بازیگری عطای صنعت را به لقایش بخشید و پا به دنیای هنر گذاشت. در سال ۱۳۲۱ با تئاتر «یوسف و زلیخا» که در محل تئاتر سپاهان اصفهان به روی صحنه رفت، کارش را به طور رسمی و حرفه ای در زمینه بازیگری آغاز کرد و بعد از چندین سال کسب تجربه در زمینه تئاتر پایش به دنیای سینما و تلویزیون نیز باز می شود.
فروهر در طول دوران هنری عمرش در بیش از ۱۰۰ فیلم و ۳۰ سریال تلویزیونی و ده ها اثر تئاتری به ایفای نقش پرداخته است.
وی در فیلم هایی چون: کمیته مجازات، خانه خلوت، مجسمه، آواز تهران، مسافران، مستاجر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، آقای بخشدار، اوینار، راه و بیراه، شانس زندگی، رنو تهران ۲۹، تیغ آفتاب، پول خارجی، کمال الملک، جایزه، طلوع انفجار، در امتداد شب، سوته دلان، غارتگران، شب آفتابی، گوزن ها، زنبورک، اسرار گنج دره جنی، مظفر، سلطان صاحبقران، صمد به مدرسه می رود، عطش، قلندر، خیلی هم ممنونم، ستارحان، داش آکل، خواستگار، خوشگلترین زن عالم، سه تا جاهل، پنجره، سکه شانس، شب اعدام، قهوه خانه قنبر، سه دیوانه و کشتی نوح و همچنین مجموعه های تلویزیونی چون: دایی جان ناپلئون، هزاردستان، ایتالیا ایتالیا، هزاران چشم، گلهای آفتابگردان، فکر پلید، پهلوانان نمی میرند و ... ایفای نقش داشته است.
گفتنی است: همایون، بازیگر تپلی سینمای پیش از انقلاب باجناقش، فرنگیس فروهر همسرش، لیلا و فریبا فروهر دختران وی هستند.

این هنرمند ارزنده که بیشتر در نقش های منفی ظاهر می شد، ۱۵ آبان سال ۱۳۷۷ در تهران دیده از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی...

جهانگیر فروهر

جهانگیر فروهر

لیلا فروهر و جهانگیر فروهر

جهانگیر فروهر و محمدعلی کشاورز

لیلا فروهر و جهانگیر فروهر

جهانگیر فروهر، صادق بهرامی و عباس نظری

لیلا فروهر و جهانگیر فروهر

۳ نظر:

maryam گفت...

من تعجب می کنم چرا لیلا فروهر هیچوقت از پدرش نامی نمی آورد.اگر پدرش نبود او به اینجا نمی رسید.

maryam گفت...

من تعحب می کنم چرا لیلا فروهر هیچ وقت نامی از پدرش نمی برد و حتی از او یک بار هم تشکر نکرده. اگر پدرش نبود او به اینجا نمی رسید.

يلدا گفت...

مريم جان فكر مي كنم شما مصاحبه هاي ليلا جان رو نديديد چرا كه تقريبا در تمام مصاحبه ها از پدر و خاطراتشون ياد مي كنند. لطفا سري به صفحه ليلا جان بزنيد و اگر فرصت نمي كنيد همه مصاحبه ها رو ببينيد آخرين مصاحبه كه دو شب پيش بود رو ببينيد...