۱۳۹۲ شهریور ۲۳, شنبه

یادی از اکبر هاشمی و مروری بر کارنامه هنری اش + عکس

قدیمی ها - پرهام شریعتی: زنده یاد اکبر هاشمی، جوانی بود که سودای شهرت در سر داشت. در سال ۱۳۰۰ در تهران به دنیا آمد او پس از اخذ مدرک دیپلم مشغول به کار شد.

وی در سال ۱۳۳۸ با بازی در فیلم «یکی بود یکی نبود» فعالیت سینمائی خود را آغاز کرد. او در سال ۱۳۴۴ نویسندگی، کارگردانی، تهیه کنندگی را در فیلم «صیادان صحرا» تجربه نمود. اکبر هاشمی جوانی بالا بلند و خوش قامت بود، که ابتدا در مشهد به شغل خیاطی اشتغال داشت. او که در سر هوای شهرت داشت، برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود ابتدا وارد تئاتر شد و پس از بازی در چند نقش دوم و سوم، چنان استعدادی از خود بروز داد که به ایفای نقش اول رسید.
شیفتگی او به بازیگری بدان حد بود که حاضر می شد برای حضور در صحنه تئاتر، سخت ترین نقش ها را بپذیرد و حتی در روی صحنه نمایش کتک بخورد. او در تئاتر گلشن مشهد علاوه بر بازیگری، پیش پرده خوانی هم می کرد. وی در سودای رسیدن به آرزوهای بلند پروازانه اش به تهران کوچ کرد و خیلی زود بخاطر تیپ خاصی که داشت، جذب سینما شد و با بازی در نقش های منفی، به یکی از بهترین بازیگران ایفا کننده چنین نقش هایی تبدیل شد.

زنده یاد اکبر هاشمی

او در تعداد زیادی فیلم بازی کرد که از جمله آثار مشهورش می توان به فیلم های «کوچه مردها»، «زمین تلخ» و... اشاره نمود. او در مشهد، بین سال های ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۰، در نمایش های «بابک خرمدین»، «جشن پیروزی»، «در راه آذربایجان»، «زهره»، «از چاله به چاه» و ... بازی نمود. وی با روی آوردن به اعتیاد، اعتبارش را از دست داد و بر اثر همین درد نیز در گوشه ی خیابان در سال ۱۳۵۰ در تهران (بنا به گفته ای در مشهد) در گذشت.

زنده یاد اکبر هاشمی


وی در فیلم هایی چون آقا مهدی کله پز، بلند پرواز، دو کبوتر، آخرین نبرد، پهلوان بابا، خانه به دوشان، رعد و برق، کوچه مردها، رابطه، ضرب شست، قلب های طلایی، پا برهنه ها، پنجه آهنین، چوب خدا، سر سخت، قوس و قزح، کشتی نوح، گردش روزگار، مرد صحرا، آشیانه خورشید، در جستجوی تبهکاران، زیبای خطرناک، فراری، گل آقا، مأمور 0008، آقا دزده، فیل و فنجان، مقصر پدرم بود، در دنیا بیگانه بودم، زشت و زیبا، شیرمرد، شیطان سفید، صیادان نمکزار، فریاد دهکده، همه سر حریف، ولگرد قهرمان، ببر رینگ، بن بست، جهنم زیر پای من، دختر ولگرد، سرکش، کمینگاه شیطان، گردن کلفت، خشم و فریاد، زن ها فرشته اند، طلاق، لاشخورها، مردها و جاده ها، وحشت، آخرین گذرگاه، زمین تلخ، طلای سفید، عسل تلخ، آرامش قبل از طوفان و یکی بود یکی نبود ایفای نقش داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: