۱۳۹۲ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

بازگشت علی عباسی تهیه کننده قدیمی به ایران

علی عباسی تهیه کننده قدیمی سینما پس از سال ها دوری از وطن به ایران آمد.

به گزارش بانی فیلم، عباسی که هفته گذشته به ایران آمده، دو روز پیش سر صحنه فیلم «متروپل» حاضر شد و با مسعود کیمیایی دیدار کرد. عباسی اواخر دهه 40 فیلم «رضا موتوری» را برای کیمیایی تهیه کرد. او یکی از بهترین تهیه کنندگان قبل از انقلاب بود و فیلم های متفاوتی با کارگردانان جریان موج نو چون مسعود کیمیایی، امیر نادری، جلال مقدم، علی حاتمی و علیرضا داودنژاد تهیه  کرد که جزو شاخص ترین آثار دهه 50 به شمار می آیند.
عباسی که فارغ التحصیل رشته اقتصاد و علوم اداری از دانشگاه تهران است قبل از تهیه کنندگی به عنوان روزنامه نگار و نویسنده سینمایی با مطبوعات همکاری می کرد و از سال 1339 تهیه کننده و مجری برنامه «شما و سینما» شد. برنامه ای که از کانال 3 تلویزیون ملی ایران روی آنتن می رفت. عباسی تهیه کنندگی سینما را با فیلم «3 جوانمرد» ساخته زنده یاد بهرام ری پور آغاز کرد و همزمان با شکل گیری موج نوی سینمای ایران یکی از مهم ترین تهیه کنندگان این جریان لقب گرفت. فیلم های حسن کچل علی حاتمی 1349، رضا موتوری مسعود کیمیایی 1349، تنگنا امیر نادری 1352، تنگسیرامیر نادری، سازش محمد متوسلانی 1354، نازنین علیرضا داودنژاد 1355 و سوته دلان علی حاتمی 1356 از جمله آثار این تهیه کننده به شمار می آیند.
عباسی در سال های پس از انقلاب، جایزه به کارگردانی علیرضا داودنژاد 1362 و جعفرخان از فرنگ برگشته به کارگردانی علی حاتمی و محمد متوسلانی در سال 1363 را تهیه کرد که هر دو فیلم به مشکل خوردند. جایزه با ممیزی فراوان و حذف همه سکانس های یکی از بازیگران روی پرده آمد و فروش بالایی نکرد.

جعفرخان از فرنگ برگشته هم توقیف شد و وقتی علی حاتمی زیر بار اصلاحات ارشاد نرفت، محمد متوسلانی این کار را انجام داد که دلخوری حاتمی را به همراه داشت. جعفرخان از فرنگ برگشته با چند سال تأخیر اکران شد و در گیشه هم شکست خورد. به این ترتیب و با توجه به اینکه برخورد خوبی از سوی مدیریت وقت سینما، با علی عباسی صورت نگرفت، این تهیه کننده عطای کار در سینما را به لقایش بخشید و از ایران رفت. عباسی این سال ها در فرانسه سکونت داشته و حالا برای دیدار با دوستان و آشنایان به تهران آمده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

باسلام خسته نباشی از ایشان بپرسید سال چند از ایران رفتند