۱۳۹۲ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

اُرگ، قدیمی ترین ساز موسیقی در فرهنگ اروپائی

ساز اُرگ که در منابع فارسی قدیم به آن «ارغنون» می گفتند، به خاطر صدای حجیم و پر طنین و همچنین رنگ های درخشان خود لقب ملکه سازها را گرفته است.

به گزارش هنر آنلاین، این ساز از قدیمی ترین سازهای موسیقی در فرهنگ اروپائی محسوب می شود و یکی از قدیمی ترین اُرگ های جهان که هنوز کارآیی دارد در منطقه «اُست فریزلند» در آلمان قرار دارد که توسط استاد هرمانوس در سال ۱۴۵۷ میلادی ساخته شده است.
امروزه دو نوع اُرگ وجود دارد، ارگ بادی و ارگ برقی یا الکترونیک. اُرگ بادی از یک ردیف لوله با اندازه های مختلف تشکیل شده که صدا از نوسان هوا در این لوله های صوتی تولید می شود اما در اُرگ برقی مدارهای الکترونیک نوسان می سازند و بلندگویی صدا را به گوش شنونده می رساند.

برخلاف صدای هارپسیکورد و پیانو که عمری کوتاه دارند، نت های اُرگ بادی تا زمانی که یک شستی و یا یک پدال را فشار می دهیم ادامه می یابد و هوا نیز از درون لوله مربوط به آن شستی عبور می کند. در میان آهنگسازان کلاسیک، یوهان سباستین باخ، مشهورترین آهنگسازی که برای این ساز آهنگسازی کرده و جیمی اسمیت نیز با نواختن اُرگ برقی هموند در دهه ۱۹۵۰ این ساز را وارد دنیای موسیقی مدرن کرد.

هیچ نظری موجود نیست: