۱۳۹۲ تیر ۳۰, یکشنبه

مشايخي: تاسيس پژوهشگاه اختصاصي براي حفظ آيين هاي نمايشي الزامي است

بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون با بيان پيشينه كهن آيين هاي نمايشي و پراكنده بودن اسناد اين اشكال نمايشي، تاسيس پژوهشگاه اختصاصي براي حفظ و صيانت از اين آيين ها را الزامي دانست.

«جمشيد مشايخي» روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با تاكيدبر لزوم حفظ و صيانت از آيين هاي نمايشي به عنوان ريشه هاي هويتي و معرفتي فرهنگ ايراني گفت: اگر به دنبال تحقق تئاتر ملي در كشور هستيم؛ نمي توانيم ارتباط خود را با ريشه هاي نمايش ملي قطع كنيم.
وي ادامه داد: تئاتر داراي فرهنگي عظيم و بزرگترين و تاثيرگذارترين شكل هنري براي جريان سازي در امر فرهنگ عمومي كشور است و اتكاي توليدات ما بر گونه نمايش هاي غربي نمي تواند مسير دستيابي به تئاتر ملي و ايراني را براي مخاطبان به عنوان مهمترين ركن توليد و اجراي آثار نمايشي هموار كند.
بازيگر نقش «رضا خوشنويس» در مجموعه ماندگار «هزاردستان» خاطرنشان كرد: هنر و فرهنگ شناسنامه هويتي هر جامعه اي است و ايران با توجه به پيشينه غني و كهن عرفاني، ادبي و هنري نيازمند حفظ، صيانت و توسعه آيين هاي نمايشي وميراث معنوي و هنري خود براي آيندگان و صدور آن به ديگر كشورها است.
وي افزود: نگاه مقطعي به فعاليت هاي نمايش آييني به هيچ وجه نمي تواند كارگشاي احيا و توسعه اين گونه نمايشي موثر در تئاتر ايراني باشد چرا كه اغلب اين آيين ها و شيوه هاي نمايش سنتي به دليل گذشت زمان يا فراموش شده اند و يا در نقاط محدودي به شكل محلي و نه حتي ملي در حال اجرا هستند و در آينده نزديك در صورت نبود حمايت به فراموشي سپرده خواهند شد.


مشايخي با اشاره به آيين هاي زنده و تاثير گذار نمايشي چون «تعزيه»، «نقالي»، «پرده خواني» و تاثير آنها بر روح و روان مخاطب گفت: وقتي تنها دو، سه آيين نمايشي تا اين حد مي تواند مخاطبان را به خود جذب كند و تاثيرگذاري بالايي بر آنها داشته باشد، مي توان نتيجه گرفت كه احيا و زنده كردن ديگر آيين ها نيز مي تواند در ارتقاي فرهنگ عمومي جامعه تاثير بسزايي داشته باشد.

وي به لزوم راه اندازي موزه و پژوهشگاه اختصاصي نمايش هاي آييني براي حفظ اين ميراث ارزشمند نمايشي در كشور تاكيد كرد وافزود: قدمت، تعدد و تكثر اين آيين ها و مفاهيم عميق عرفاني و معنوي نهفته در آنها حتي مي تواند به تاسيس يك دانشكده اختصاصي نمايش هاي ملي و ايراني در كشور منجر شود و اميدواريم مسوولان براي حفظ اين آيين ها تمام توان و عزم خود را به كار بندند.

هیچ نظری موجود نیست: