۱۳۹۲ اردیبهشت ۷, شنبه

بهرام بیضایی و نیم قرن زندگی با سینما فرهنگ و هنر / رگبار، فیلم محبوب مخاطبان جشنواره دانشگاه یو سی ال ای


بهار: فیلم «رگبار» یکی از قدیمی ترین ساخته های بهرام بیضایی در جشنواره سینمای دانشگاه یو سی ال ای با استقبال روبه رو شد، چنانکه قرار است این فیلم در دو نوبت در آمفی تئاتر بیلی وایلدر به نمایش دربیاید.

این فیلم به همت سازمان حفاظت از فیلم های سینمای جهان در دو نسخه در اختیار کارگاه های فیلمسازی این دانشگاه قرار گرفته است و به عنوان یکی از مواد درسی در این دانشگاه به آن پرداخته می شود. این در حالی است که بیست و سومین جشنواره سالانه سینمای ایران در دانشگاه
یو سی ال ای کار خود را با نمایش «رگبار»، اولین فیلم بلند بهرام بیضایی در تالار بیلی وایلدر موزه همر آغاز کرد و حالا قرار است دو بار دیگر در دو سانس مختلف این فیلم برای علاقه مندان به نمایش درآید. اولین نمایش این فیلم همراه با تحلیل و سخنرانی هایی درباره رگبار بود، بهرام بیضایی بعد از سال ها حاضر شد درباره رگبار حرف بزند، او درباره حس و حالش از تماشای رگبار بعد از گذشت بیش از چهار دهه گفت: دیدن فیلم بعد از 40 سال به من این احساس را داد که اگر اشتباهی در ساختن آن رخ داده حداقل اشتباه بزرگی نبوده است. چون می دانم در آن شرایط محدودیت های مالی و غیبت ممتد بازیگران، غیرممکن بود فیلم بتواند بهتر از این ساخته بشود. حالا قرار است این فیلم دوباره با حضور دانشجویان رشته فیلمسازی در کارگاه های تحلیل فیلم این دانشگاه نقد و بررسی شود، بهرام بیضایی این فیلم را در سال 1350 ساخته است. فیلمی که مارتین اسکورسیزی آن را یکی از گنجینه های گرانبهای سینمای کلاسیک آسیا نامیده است. نسخه جدید این فیلم که در سال ۱۳۵۰ با تهیه کنندگی باربد طاهری ساخته شده، توسط سازمان حفاظت از فیلم های سینمای جهان در ایتالیا به ریاست مارتین اسکورسیزی به صورت دیجیتالی مرمت شده است.


پرویز فنی زاده در فیلم رگبار

فیلم ماجرای یک معلم مدرسه تهرانی (با بازی پرویز فنی زاده) است که ضمن تدریس در یکی از مدارس فقیرنشین پایین شهر تحت تاثیر محیط متحول می شود. جذابیت تم فیلم - ورود یک غریبه به میان جمعی تازه - و نمادها و تمثیل های پیچیده ای که برخی آن را از ویژگی های کار این سینماگر می دانند، با وجود گذشت چهار دهه توانست ذهن تماشاگرانی از نسل های مختلف را در طول فیلم به خود مشغول کند. بهرام بیضایی برای فیلمبرداری رگبار گروه فیلمبرداری اش را به 23 ناحیه مختلف تهران برده و مدام لوکیشن های رگبار را تغییر داده است، بیضایی در گپ وگفت هایی که با دانشجویان و علاقه مندان آمریکایی سینما داشت برای آن ها از دغدغه های سینمایی اش گفت و از این که هرگز نمی تواند یک روز بدون سینما و خلاقیت و کار فرهنگی را در زندگی اش تصور کند. روزنامه لس آنجلس تایمز درباره واکنش تماشاگران نسبت به این فیلم نوشت: نکته جالب برای تماشاگران رگبار پررنگ بودن جنبه های نمایشی و تئاتری در این فیلم بود. بیضایی درباره این جنبه پررنگ در سینمایش که هنوز هم یک شاخصه محسوب می شود، به حاضران در نشست نقد و بررسی این فیلم گفت: این در واقع یک جور مضحکه تفاوت زندگی واقعی با زندگی نمایشی و شعاری ماست که هنوز هم یک جور زندگی می کنیم و یک جور شعار می دهیم که به هم هیچ ربطی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: