ایسنا: سیامک
اطلسی از معدود بازیگرانی است که با هر نقشی در قاب شیشه یی تلویزیون ظاهر نمی شود
و به اعتقاد خودش نقشی را قبول می کند که دوست داشته باشد.
بازیگر سریال
«پدرسالار» می گوید که نقشی را که در آن بی تفاوت باشد، بازی نمی کند و باید دیده شود
که قبول به ایفای نقش کند. اطلسی که از طریق دوبله وارد عرصه ی بازیگری در سینما و
تلویزیون شد، دوبله را بیشتر دوست دارد و زمانی که از او می پرسیم دوبله یا بازیگری؟
بی درنگ می گوید: دوبله را بیشتر بلدم و مسلم است که آن را به بازیگری ترجیح می دهم.
این دوبلور و
بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون، از تجربه ی چندین ساله ی خود در عرصه ی دوبله تا بازی
اش در سریال «پدرسالار» در نقش «پدر آذر» گفت. اطلسی این روزها علاوه بر گویندگی در
واحد دوبلاژ، مقابل دوربین محمدرضا ورزی است ، وی قرار است نقش «بختیار» را در «معمای
شاه» بازی کند.
در ویکی پدیا
آمده است: سیامک اطلسی متولد ۱۳۱۵ در ارومیه با نام اصلی عزت اطلسیفر. او فعالیت سینمایی
را سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم «مردان خشن» به کارگردانی صابر رهبر آغاز کرد. وی قبل
از انقلاب در فیلم هایی چون چریکه تارا، آب، عروس پابرهنه، گروگان، کج کلاخان، مروارید،
توبه، ظفر، مردی در طوفان، مردان خشن، و بعد از انقلاب در فیلم ها و مجموعه های
تلویزیونی چون گل سرخ، دوران سربی، آن سوی آتش، شاید وقتی دیگر، ملاقات، جدال، بی بی
چلچله، تاتوره، پرونده، شجاعان ایستاده می میرند، خط آتش، در کمال خونسردی، روز واقعه،
سمفونی تهران، همسر، آقای بخشدار، اوینار، مخترع ۲۰۰۱، مسافران دره انار، مجموعه
تلویزیونی پدرسالار، مختارنامه و... بازی داشته است.
حرف های ناگفته
این بازیگر پیشکسوت در عرصه گویندگی و بازیگری را در زیر می خوانید:
حاضر نیستم هر نقشی را
در تلویزیون بازی کنم
وقتی در ابتدا
از این بازیگر پیشکسوت، درباره ی حضور کمرنگش در تلویزیون سوال می کنیم اینگونه پاسخ
می دهد: هرگاه در تلویزیون لازم باشد، مرا برای بازیگری دعوت می کنند؛ بنابراین وقتی
نیستم حتما لازم نیست . در کل من به عنوان یک بازیگر نقشی را بازی نمی کنم که بی تفاوت
باشم و دیده نشوم به همین خاطر دلم نمی خواهد هر نقشی را قبول کنم؛ ضمن اینکه گذشته
از سریال، فیلم های تلویزیونی هم چندان خوب نیستند. اخیرا طی پیشنهاداتی که به من شد
زمانی که قصه ها را خواندم متوجه شدم که نقش ها خیلی دیده نمی شوند اما پس از مدت ها
قرار است در یک سریال تاریخی - کار آقای ورزی با عنوان «معمای شاه» - به جای «بختیار»
ایفای نقش کنم؛ ضمن اینکه در فیلم سینمایی «آواز پرجبرئیل» هم بازی کردم که هنوز اکران
نشده است.
وی سپس به سریال
«پدرسالار» و نقشی که در آن مجموعه داشت، اشاره
می کند و می گوید: در «پدر سالار» نقش پدر آذر - کمند امیرسلیمانی - را بازی کرده بودم.
اگر بخواهم حال آن مجموعه را توصیف کنم، باید بگویم «پدر سالار» با تمام سریال های
آن دوره و الان تفاوت داشت؛ چرا که از قصه خوبی برخوردار بود و مردم هم دوستش داشتند.
اطلسی در پاسخ
به اینکه پیشنهادتان در زمینه ی ساخت سریال هایی همچون «پدرسالار» به تلویزیون و کارگردانان
چیست؟ خاطرنشان می کند: در آن دوران، سریال هایی همچون «پدر سالار» را می شد ساخت اما
به مرور زمان دهه ها که می گذرد، فیلم سازی ها، سریال سازی ها و حتی سیاست سازمان صدا
و سیما هم تغییر می کند و این مساله موجب می شود که دیگر کارها به آن شکل قبلی درنیاید.
دیگر صمیمیت گذشته در
عرصه سریال سازی وجود ندارد
وی می گوید: راستش
دیگر صمیمیت آن زمان در عرصه ی سریال سازی وجود ندارد؛ چرا که حال حاضر بیشتر همه افراد
گرفتار زندگی، کار و ترافیک هستند و شرایط تغییر کرده است؛ به عنوان مثال آن محله ای
که ما آن دوران برای کار دوبله و بازیگری به آنجا می رفتیم رفت و آمدها خیلی ساده بود
اما اگر حالا بخواهیم به همان جا برویم اصلا نمی دانیم چطور برویم، ماشین را کجا پارک
کنیم و...
تمام این مسائل
به خاطر این است که دغدغه ها زیاد شده و سلیقه ها تغییر کرده است. در عرصه سریال سازی
اگر بخواهیم حال حاضر را با 23 سال پیش مقایسه کنیم مسلم است که الان یک گروه دیگری
به این عرصه ورود پیدا کرده اند و بازیگران جدیدی وارد ماجرا شده اند؛ ضمن اینکه جوانان
هم چیزهای دیگری را دوست دارند. اگر تلویزیون حالا بیاید روی قضایایی کار کند که مردم
دوست دارند و گروهی را مطابق سلیقه ی مردم دعوت به کار کنند، قصه های خوبی را بیاورند
و روی پروژه ها خرج شود، قطعا مردم هم استقبال می کنند.
این بازیگر در
ادامه با بیان اینکه در عرصه سریال سازی حال حاضر تکنولوژی پیشرفت کرده است، اظهار
می کند: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و دوربین های دیجیتال در حوزه فیلم و سریال
سازی، زمانی که کارگردان می خواهد یک فیلم یا سریال بسازد خودش ، خودش را سانسور می
کند چه برسد که کارش مجوز گرفته شود.
بازیگر نباید موقعیتش
را با هر نقش خنثی خراب کند
همچنین او با
اشاره به حرفه ی بازیگری در عرصه ی تلویزیون و سینما و حفظ موقعیت یک بازیگر، اینگونه
مطرح می کند: بازیگر باید از اجرای خودش راضی باشد. به اعتقاد من یک بازیگر زمانی که
موقعیتی را به دست می آورد و در واقع برایش زحمت می کشد که به نوعی همین موقعیت ها
در یاد و خاطره ها باقی می ماند که به نظرم باید حفظ شوند و نباید خودش را با برخی
نقش های خنثی، ژونالیستی و تجاری خراب کند.
دوبله را بیشتر بلدم
سیامک اطلسی پس
از گپ چند دقیقه ای با خبرنگار ایسنا، سپس به سراغ خانه ی اول خود، یعنی دوبله می رود
و می گوید: از همان ابتدا کار من دوبله بود و از طریق دوبله به تلویزیون آمدم و مسلم
است که دوبله را بیشتر از بازیگری دوست دارم؛ چرا که از همان ابتدا این هنر را بلد
بودیم و الان هم زمانی که کار نداریم به سمت دوبله می آییم و در کنارش هم اگر پیشنهادی
در عرصه بازیگری شود می پذیرم و فقط از روی علاقه است و احتیاجی به درآمدش ندارم چرا
که ما یک درآمد آب باریکه ای داریم که به همان قانع هستیم.
این دوبلور پیشکسوت
با اشاره به حضور جوانان در عرصه ی دوبله در کنار اساتید دوبله، معتقد است: در گذشته
یکسری گویندگان در عرصه ی دوبله فعالیت می کردند که دارای استعداد و سواد بودند اما
حال جوان تر ها وارد میدان شدند که به نظر من باید هم جوان ها حضور داشته باشند، چرا
که نیرو و نفس آنها باید به دوبله وارد شود. در کنار جوانان، هنوز کسانی هستند که چند
دهه قبل در دوبله کار می کردند و حال هم دعوت به کار می شوند. در آن دوره دوبله ایران
با حضور آنها در دنیا تک بود اما در حال حاضر دوبله مکانیکی شده است.
گوینده ای که آگهی پفک
را هم می گوید، صدایش لو می رود
وی می افزاید:
یک دورانی بود که ما وقتی می خواستیم یک فیلم را دوبله کنیم یک صفحه دیالوگ دستمان
می دادند و باید صفحه را تا آخر می خواندیم و اگر خراب می شد از سرگرفته می شد اما
حالا خط به خط دیالوگ ها را ضبط می کنند؛ البته هنوز هم گاهی گروهی کار می کنند اما
دیگر حس گذشته وجود ندارد.
اطلسی که تاکنون
در فیلم و سریال های زیادی صداپیشگی کرده است، درباره ی ورود صدای گوینده ها در عرصه
تبلیغات تلویزیون، توضیح می دهد: من شخصا با این قضیه مخالفم؛ چرا که معتقدم گوینده
ای که به جای یک شخصیت مطرحی صحبت می کند،
نباید صدایش لو برود؛ به عنوان مثال وقتی گوینده ای یک آگهی پفک را هم می گوید، صدایش
لو می رود و حیف است که به خاطر مادیات با نقش های خوبی که داشته به دنبال تبلیغات
برود.
خسرو شکیبایی از جمله
گویندگان و بازیگرانی بود که همتا ندارد
این صداپیشه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی ها معتقدند دوبلور
ها نباید مقابل دوربین به عنوان بازیگر ظاهر شوند، دیدگاه شما نسبت به این مساله چیست؟ خاطرنشان می
کند: در این راستا باید بگویم اگر گوینده ای از سوی تلویزیون و سینما دعوت به کار شود
و مطمئن باشد که در نقشش موفق می شود، می تواند ادامه دهد، اما این اتفاق بر عکس هم
رخ می دهد؛ مثلا برخی از گویندگان دعوت به کار می شوند تا خودشان را محک بزنند اما
بعد از مدت کوتاهی متوجه می شوند که که کارشان اشتباه بود. به عنوان مثال زنده یاد
خسرو شکیبایی از جمله هنرمندانی بود که از طریق دوبله وارد بازیگری شد و خیلی هم موفق
شد که الان دیگر همتای او وجود ندارد.
بختیار «معمای شاه»
اطلسی در ادامه
ی سخنانش با اشاره ی کوتاهی به نقش بختیار در سریال «معمای شاه»، می گوید: در این مجموعه
قرار است نقش نخست وزیر ایران در زمان محمدرضا شاه پهلوی را ایفا کنم که بعد از انقلاب
از ایران فرار می کند. این بازیگر درباره ی لزوم نزدیکی گریم صورت بازیگر با شخصیت
واقعی تاریخی، اینگونه بیان می کند: اگر آناتومی صورت به چهره واقعی سوژه مورد نظر
نزدیک باشد، در نهایت گریم واقعی درمی آید؛ البته این توانایی گاهی بستگی به قدرت بازیگر
هم دارد که بتواند کار را خوب از آب دربیاورد. برای گریم من در نقش بختیار فقط گفتند
که سبیل هایم را نزنم تا بلند شود و آنها رنگ کنند و یک گریم معمولی روی صورتم انجام
دهند، آن وقت عین خود بختیار می شوم چرا که یک بار دیگر هم برای کار آقای ورزی نقش
بختیار را بازی کرده بودم.
تلویزیون کارهای پرمحتوا
تولید کند تا مردم بیشتر شبکه های خودمان را ببینند
سیامک اطلسی در
صحبت های پایانی اش اظهار امیدواری برای اهالی رسانه همچون تلویزیون، سینما و دوبله
می کند و می گوید: امیدواریم تلویزیون فیلم و سریال های پرمحتوا تولید کند تا مردم
کشورمان بیشتر تلویزیون خودمان را نگاه کنند، این تنها آرزوی من است. در وهله ی دوم
امیدوارم بودجه کارها را برای جوانان بیشتر کنند تا دست و بالشان بازتر شود و مثلا
به جای اینکه 20 روز یک کار را تمام کنند، یک ماه روی پروژه کار کنند تا در نهایت یک اثر تغییر
و محکم از آب دربیاید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر