۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

کوتاه از زندگی هنری فروزان


قدیمی ها - پرهام شریعتی: «پروین خیربخش» مشهور به «فروزان» متولد ۱۳۱۶ در بندر انزلی از سال ۱۳۴۱ با دوبله و گويندگی در نقش های دوم و سوم فعاليت خود را آغاز كرد و تا سال ۱۳۴۴ به این کار ادامه داد.

از سال ۱۳۴۲ با بازی در فيلم «ساحل انتظار» به كارگردانی «سيامک ياسمی» وارد سینما شد و تا سال ۱۳۵۶ نیز به کار خود ادامه داد.
مشهورترین فیلم او گنج قارون به کارگردانی سیامک یاسمی است. فیلم دایره مینا به کارگردانی داریوش مهرجویی تنها فیلم فروزان در سینمای موسوم به موج نو است اما او در فیلم های کارگردان موج سوم مانند علی حاتمی، فریدون گله، شاپور قریب نیز حضور داشت.
در سال ۱۳۴۸ در نخستين جشنواره سپاس برنده جايزه بهترین بازيگر نقش اول زن برای فيلم «تنگه اژدها» ساخته سیامک یاسمی شد.
او بعد از انقلاب ایران از کار هنری منع و دیگر بر پرده سینما دیده نشد. وی تا کنون به خواست خودش هیچگاه در جمع هنرمندان و دوستدارانش ظاهر نشده و حاضر به انجام مصاحبه با هیچ یک از درخواست کننده ها و انتشار تصویری جدید از خودش نشده است.


پروین خیربخش معروف به فروزان

۲۰ نظر:

leila گفت...

khanome forozan delshekaste shodan.

سیامک گفت...

خانم فروزان از نظر بازیگری هنرپیشه با استعدادی بودند ولی متاسفانه تهیه کننده وکارگردانهای آن دوران فقط به فکر گیشه بودند نه هنر بازیگری وفقط میخواستند از زیبایی این بازیگر برای درآمد بیشتر استفاده کنند شما مهارت بازیگری ایشان را در فیلمهای انسانها ودایره مینا میتوانید ببینید بااینکه فیلم انسانهادومین فیلم این بازیگر بود یادش بخیر

ناشناس گفت...

خانم فروزان زیبای دوست داشتنی

leila گفت...

valy aghaye syamak be nazare man on filmha ham nesbat be doreie khodesh ye jor eteraz bod nesbat be jayegahe zanane faghir,ba tamame ehteram be nazare shoma.

سیامک گفت...

لیلا خانم متاسفانه شما مثل اینکه منظور مرا متوجه نشدید منظورم دفاع از هنر بازیگری خانم فروزان بود وایشان حیف بود که در فیلمهای رقص وآوازی بازی کنند وگرنه بازی ایشان در فیلمهای "انسانها" و"لذت گناه" و"دایره مینا" که هنرومهارت بازیگری ایشان را نشان میداد هیچ اشکالی نداشت.

Vahdat doost گفت...

Bazi az bazigaraan-e ghadimi beh hich vajh hazar nistend aks-e jadideshaan gerefteh yaa chaap shavd.

Forouzan va Peyman keh Zojeh Honari boodand jozv-e een dasteh hastand.

Shahraashoob, Sogoli, Sahereh 3 Film-e een zoj bood.

Ghadimihaa jaan, say kon nazar anhaa raa avaz koni

Foroozan, Peyman, Foroozan, Peyman, Forrozan, Peyman

Hezaar baar digigar Foroozan, Peyman .....

leila گفت...

aghaye syamak manzoretan ra motevaje shodam,valy ba tavajohe be nahveie bazegareie forozan,va estedade ishon ke shoma ham eshareh kardid,arz kardm ba tavajoh be in khososeyat banabrin khanome forozan bazigare khorde paei nabodand ke bekhan nadideh bazi konand.

ناشناس گفت...

حال كجا زندگي مي كنند؟

قدیمی ها گفت...

دوست عزیز سلام
ایشون در تهران زندگی می کنند...
موفق باشید

سامان گفت...

سلام اما تصويري از ايشان ديده شده كه بسيار چاق ديده مي شوند ايا تصوير خود ايشان است؟

قدیمی ها گفت...

سلام سامان عزیز
ما بارها گفتیم که اون عکس فروزان نبوده...
موفق باشید

سیامک گفت...

سلام خانم فروزان ترا بخدا خودتونو نشون بدین ما خیلی دوستتون داریم.

ناشناس گفت...

بنظرم ایشان در ان فیلم تشعیع جنازه فردین دیده میشود.
ویک نصیحت
پرنده مردنیست پرواز را بخاطر بسپارید

amir گفت...

سلام خسته نباشین:
ممنونم از شما که خبری از خانم فروزان دادین برای من همیشه سوال بود که خانم فروزان کجاست و جیکار میکنه.از شما یه درخواست داشتم اگه امکان داره از خانمها فخری نیکزاد و فیروزه امیر معز گویندگان برنامه وزین گلها خبری دارین در مجله قدیمیها قرار بدین.
با تشکر

ناشناس گفت...

فروزان عزیز لطفا خودتو به طرفدارات نشون بده.

یکی از قدیمیها گفت...

دوستان عزیز این صفحه : https://www.facebook.com forouzan.kheyrbakhsh که در فیسبوک به نام خانم فروزان درست شده به هیچ عنوان رسمیت نداره و صددرصد تقلبی و ساختگی است. من از یکایک شما عزیزان تقاضا میکنم که اگر واقعاً دوستدار خانم فروزان هستید این صفحه را لایک و حمایت نکنید...اگر باور ندارید از ادمین پیج که ادعا میکند فروزان است، درخواست کنید لااقل چند عکس منتشر نشده و نایاب از خودش بگذارد و یا درباره خاطرات گذشته اش و یا پشت صحنه فیلمهایش صحبت کند،آنوقت خواهید دید که گفته اینجانب حقیقت محض است.

ناشناس گفت...

سایت بهمنکده عکس جدیدی از فروزان دارد که به نظر میاید واقعی‌ باشد این هم آدرسش:
http://bahmankadeh.blogspot.com/2011/11/blog-post_1868.html

قدیمی ها گفت...

سلام دوست عزیزم...
ما بارها نوشتیم که این عکس جدید خانم فروزان نیستند...
موفق باشید

ناشناس گفت...

خانم فروزان عزیز شما هر طور که باشی و چهره ات هر قدر هم که تغییر کرده باشه برای ما هنوز همون فروزان دهه 50 هستی پس خواهشاً روی طرفدارانت رو زمین نینداز و خودت رو به مردم نشون بده چون همه مردم دوست دارند شما رو بعد از این همه سال ببینند.

حسن گفت...

خانم فروزان دمت گرم دست همه ی زنها را از پشت بسته ای