۱۳۹۴ اسفند ۲۰, پنجشنبه

بهروز وثوقی 78 ساله شد

قدیمی ها: بهروز وثوقی امروز 20 اسفندماه وارد هفتاد و هشتمین بهارِ زندگی شد.
بهروز وثوقی زاده ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در شهر خوی، آذربایجان غربی، بازیگر ایرانی پرسابقه و سرشناس سینما و تئاتر است.
دوستداران و اهالی سینما القابی چون «قیصر سینمای ایران»، «اسطوره سینمای ایران» و «سلطان سینمای ایران» را به وی داده اند. وی برادر چنگیز وثوقی و شهراد وثوقی است که هر دو در ایران به کار هنرپیشگی مشغول اند. وی قبل از بازیگری در سینما، کارمند اداره دارایی و بعد دوبلور و گوینده رادیو تلویزیون بوده است.
بهروز وثوقی در آثار کارگردانان نامداری چون ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، امیر نادری، فریدون گُله، مسعود کیمیایی، خسرو هریتاش، علی حاتمی، ژان نگولسکو، رضا بدیعی، شیرین نشاط، جیمز فارگو، بهمن قبادی، جلال مقدم و شاپور قریب ایفای نقش کرده است.
وی همچنین در موفقیت بهترین فیلم های مسعود کیمیایی همچون قیصر، گوزن ها، داش آکل، رضا موتوری و خاک تأثیر فراوانی داشته است.
بهروز وثوقی از ستایش شده ترین و به عقیده بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان (مانند فریبرز عرب نیا، خسرو شکیبایی، پرویز فنی زاده، پرویز پرستویی، داریوش اقبالی، بهمن قبادی، مهدی هاشمی، فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی، حامد بهداد، سعید راد و شهاب حسینی و بابک حمیدیان...) بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران است.
خسرو شکیبایی، بهمن قبادی و عباس کیارستمی از بهروز وثوقی بارها به عنوان کسی که دیدن فیلمهایش آنها را به سینما علاقه مند کرده است یاد کرده اند.
مجله اینترنتی قدیمی ها تولد بهروز وثوقی عزیز را به وی، خانواده و دوست دارانش تبریک می گوید.


بهروز وثوقی

۲ نظر:

حسین گفت...

بهروز وثوقی عزیز نه فقط بازیگری توانا و جز بهترین ها حتی درتاریخ بازیگری سینمای جهان است بلکه از نظر شخصیتی نیز دارای خصوصیات قابل تحسین است. ضمن تبریک و آرزوی سلامتی و طول عمر برای ایشان بار دیگر از صیمیم قلب برای خاطرات بازیگری خارق العاده اش سپاسگزارم و در آرزوی روزی که این هنرمند عزیز بتواند در ایرانی آزاد زندگی را به پیش ببرد.

ناشناس گفت...

درود بر بهروز وثوقی عزیز