۱۳۹۴ بهمن ۱۷, شنبه

ممنوع‌الکاری شجریان در ایران همچنان ادامه دارد / کنسرت در ارمنستان

استاد آواز ایرانی همچنان در کشور خودش ممنوع‌الکار است؛ ‌با وجود تمام شعارهایی که داده شد؛ «محمدرضا شجریان» همچنان نمی‌تواند در کشور خودش به اجرای برنامه بپردازد.
برای همین است که بعد از قونیه، کشور دیگری نزدیک ایران را انتخاب کرده تا به اجرای برنامه بپردازد و حالا نوروز امسال می‌خواهد به همراه گروه شهناز در سالن اپرای ایروان کنسرت برگزار می‌کند. استاد آواز ایرانی بارها گفته است در چند سال اخیر چندین بار به درخواست‌های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است. حالا شش سال است که از انتشار آخرین آلبوم او نیز می‌گذرد. او البته در این سال‌ها برنامه‌های متعددی را در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار کرده است.

محمدرضا شجریان

کنسرت «سرگشتگان عشق» 12فروردین ماه سال 1395 به سرپرستی مجید درخشانی و سعید فرج‌پوری به همراه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان، در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول شامل هشت قطعه در بیات ترک و دشتی و بخش دوم، شامل هشت قطعه در ماهور، افشاری و راست پنجگاه است.
قطعات بخش اول، مقدمه ده ضربی دشتی (نسیم)، ساز و آواز دشتی، تصنیف دشتی (نمی‌دانم)، دونوازی سنتور و تندر در حجاز و دشتی (قطعه غریبانه)، تصنیف دشتی (دل بی‌تاب)، قطعه بیات ترک (امید)، ساز و آواز بیات ترک، تصنیف بیات ترک (مدارا) و در بخش دوم، قطعه‌‌ زمزمه، تصنیف ماهور (صورتگر)، ساز و آواز راست و ماهور، چهارمضراب راست پنجگاه (دیدار)، ساز و‌ آواز افشاری، تصنیف افشاری (باور نکردی)، ساز و آواز راست پنجگاه، تصنیف راست پنجگاه (بانگ دهل) با آهنگسازی محمدرضا شجریان، سعید فرج‌پوری، مجید درخشانی و رامین صفایی اجرا می‌شود.
در کنسرت «سرگشتگان عشق» از اشعار سایه، فریدون مشیری، حافظ، حسین منزوی، بابا طاهر، مولانا، سیمین بهبهانی و سعدی استفاده شده است و مثل برنامه‌های اخیر استاد - البته در خارج از ایران - سازهای ابداعی نقش مهمی در آن دارند. سازهایی که خود «شجریان» دربارهٔ آن‌ها گفته است: «این ساز‌ها شانسی ساخته نشده‌اند. من پیش از اینکه خواننده شوم، ساز می‌ساختم و در این زمینه فعال بودم. بعداز فارغ التحصیل شدن از دانشسرا با همراهی ابوالحسن کریمی روی سازهای مشقی کار کردم و طی آن سال‌ها روی ساخت سنتور درگیر بودم و وقت بسیاری بر روی این ساز صرف کردم. وقتی که برای این ساز صرف کردم برای آواز نگذاشتم. شاید من صدمین نفری باشم که در زمینه ساختن ساز فعالیت می‌کنم اما این شانس را داشته‌ام که روی صحنه ساز‌ها را به مردم و هنرمندان دیگر معرفی کنم. سازهای من خوشبخت هستند، چون من «شجریانم» و می‌توانم این ساز‌ها را به صحنه ببرم. من در کنار گروه شهناز این ساز‌ها را معرفی کردم و آن‌ها را به دست نوازنده‌های بین‌المللی دادم.»
مجید درخشانی (سرپرست گروه، آهنگساز، نوازنده کرشمه و تار)، سعید فرجپوری (سوليست، سرپرست مهمان، آهنگساز و نوازنده کمانچه سوپرانو)، نگار خارکن (صراحی سوپرانو)، کاوه معتمدیان (سبو، شهرآشوب سوپرانو)، مهرداد ناصحی (صراحی، دل، دل آلتو)، آتنا اشتیاقی (شهنواز باس)، سپیده خداوردی (شهبانگ، کنترباس)، رادمان توکلی (ساغر)، رامین صفایی (سنتور سوپرانو)، جمشید صفرزاده (تندر باس)، حسین رضایی‌نیا (دف، دایره)، حمید قنبری (تنبک) در این کنسرت استاد شجریان را همراهی می‌کنند

هیچ نظری موجود نیست: