۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

مصطفی پورتراب: معلم بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان کشور بوده‌ام

افتخار می‌كنم كه معلم بزرگ‌ترین موسیقی‌دان‌های كشورمان بوده‌ام. این جمله را استاد «مصطفی کمال پورتراب» در مراسم رونمایی از کتابش گفت.
کتاب جدید او «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» نام دارد. او در دهمین دهه‌ی زندگی خود همچنان فعال است. موسیقی کشور را رصد می‌کند، آموزشش را می‌دهد و همچنان سرسختانه به نگارش کتاب می‌پردازد؛ اما او راست می‌گوید؛ بیش از هر چیز معلم بوده است؛ معلم بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان کشور و 70 سال از عمرش را تمام و کمال صرف آموزش موسیقی کرده است. این همان مساله‌ای است که «فرهاد فخرالدینی» نیز به آن اشاره دارد و می‌گوید: آقای پورتراب خیلی زحمت هنرجویان موسیقی را کشیدند و شخصیت بسیار مهمی در موسیقی ما هستند.

مراسم رونمایی از کتاب مصطفی کمال پورتراب

برای رونمایی «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» بسیاری از بزرگان موسیقی که قبل‌تر همه از شاگردان او بوده‌اند، حضور داشتند از شهرداد روحانی گرفته تا محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، حمیدرضا نوربخش، ناصر چشم آذر و بسیاری دیگر. او در این مراسم درباره‌ی خودش گفت:‌ باید بگویم كه زندگی‌ام را روی موسیقی گذاشته‌ام. علاقه من به موسیقی در حدی بود كه هنگام ازدواج، با اینكه به همسرم بسیار علاقه داشتم، به او گفتم خواسته من این است كه فرزندی نداشته باشیم تا بتوانم رشته اصلی و هدفم را كه موسیقی است دنبال كنم و وقتم را برای آن بگذارم.
اینها در حالی است که استاد پیشکسوت موسیقی زندگی سختی را پشت سر گذاشته است؛ زمانی که تنها 17 سال داشته، پدرش می‌رود و او مسوؤلیت زندگی را برعهده می‌گیرد و البته خواهران و برادرانش را هم با موسیقی بزرگ می‌کند، برای همین حالا خواهرش از بزرگ ترین و شناخته‌شده‌ترین نوازندگان پیانو است و دو برادرش نیز در حوزه موسیقی در اتریش و كانادا فعالیت می كنند. برای همین است که «محمد سریر» می‌گوید: هر کسی اعتبارش را در زندگی در چیزی جست‌‌وجو می‌کند و خوشا به حال کسانی که اعتبارشان در دانش و بینش خلاصه می‌شود. باید در این بازار پرآشوب فرهنگ و هنر قدر هنرمندانی که عمرشان را برای دانش و بینش می‌گذارند، دانست. کتاب‌هایی که ایشان نوشته‌اند و همه شاگردانی که تا به امروز به جامعه موسیقی تحول داده‌اند به نوعی از این مسیرها اندیشه پورتراب منتقل شده است. این کتاب محوریتش اندیشه فکری ایشان است که بر مبنای علومی مثل ریاضی نگاشته شده است. ما در موسیقی بیشتر به سمت احساسات می‌رویم و کمتر به علم و منطق رجوع می‌کنیم. ما باید ضمن حفظ احساسات خاص موسیقی‌ خودمان معیارهای علمی را نیز لحاظ کنیم. این کتاب بیانگر این نکته است که نباید فقط در موسیقی به احساس اکتفا کرد و باید منطقی نیز پشت آن باشد.
شهرداد روحانی به این مساله اشاره کرد که واژه استاد به کمال پورتراب می‌آید و نه به هر کس دیگری. او در مدت حضورش در هنرستان،‌دورانی طلایی را رقم زد: هرچه به آن دوران باز می‌گردم چیزی جزء خاطرات خوب به ذهنم نمی‌آید در آن زمان یادم می‌آید پرفسوری از اتریش به ایران آمده و در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. ما به واسطه اینکه در هنرستان درس می‌خوانیم نمی‌توانستیم از حضور این استاد استفاده کنیم. اما استاد پورتراب در آن زمان شرایطی را فراهم کردند که ما را با ماشین شخصی خودشان به منزل این پرفسور اتریشی می‌بردند و ما در آنجا با آن استاد هم کار می‌کردیم افتخار من این بود که در این زمان در ایران بودم و توانستم در این مراسم شرکت کنم.
کتاب را انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر کرده است و «محمد حمزه زاده» - مدیر انتشارات سوره مهر- نیز در رونمایی این اثر اظهار امیدواری می‌کند که این انتشارات از این به بعد فعالیت‌های بیشتری را در این حوزه انجام دهد: با رصدی كه در حوزه های كتاب های موسیقی انجام داده ام، دریافتم ناشران زیادی در حوزه موسیقی فعال نیستند. این در حالی است كه تولید و انتقال فكر و اندیشه به غیر از انتشار آن، راه دیگری برای بقا ندارد و لازم است در این زمینه فعالیت های بیشتری صورت بگیرد. انتشارات سوره مهر همواره تلاش كرده از نقش آفرینان در زمینه انتشار كتب موسیقی در كشور باشد. امروز این نام برای اهالی موسیقی شناخته شده است و به این موضوع افتخار می كنیم. ضمن اینكه از بزرگان عرصه موسیقی دعوت می كنیم آثارشان را در اختیار ما بگذارند تا با قدردانی و عشق و علاقه نسبت به چاپ آن ها اقدام كنیم.

هیچ نظری موجود نیست: