۱۳۹۴ آذر ۲۹, یکشنبه

در حاشیه مراسم سالگرد ارحام صدر گفتگو با رضا عماد: ارحام صدر مشوق جوانان در عرصه تئاتر بود

قدیمی ها- علی رجبی: مراسم هفتمین سالگرد ارحام صدر با حضور مردم و هنرمندان عرصه های مختلف بر سر مزار ایشان در اصفهان برگزار شد، در حاشیه مراسم با رضا عماد هنرمند هنرهای نمایشی و از کسانی که خاطرات بسیاری را با ارحام صدر پشت سر گذشته به گفتگو نشستیم.
عاشقان و دنبال کنندگان آثار زنده یاد رضا ارحام صدر شاید به خاطر داشته باشند که آخرین فیلمی که از این هنرمند اصفهانی ضبط و پخش شد فیلمی به نام «شکره پاره» بود که از حال و روزگار رضا ارحام صدر در فضایی خیلی ساده و زیبا روایت کرد و در این اثر رضا عماد و مهدی شهداد با این نابغه طنز ایران همراه بودند.


رضا عماد در مورد زنده یاد رضا ارحام صدر می گوید: آشنایی من با استاد ارحام صدر مربوط به دیروز، امروز و یکی دو سال پیش نیست، کارم را در دهه 40 و 50 در تئاتر سپاهان شروع کردم و قبل از این در تهران با آقای صادق عاطفی تئاتر کار کردم، و وقتی به اصفهان آمدم خیلی دوست داشتم این مسیر را ادامه بدهم، به دلایل مختلف و خانوادگی نمی توانستم به تحصیل برای این حرفه بروم و آن زمان اصفهان به عنوان مهد تئاتر بود، وقتی شب می شد چهار تئاتر حرفه ای داشت علاوه بر این که مراکز فرهنگی دیگر کار تئاتر نیز داشتند و دنبال جایی برای ادامه اصولی تئاتر می گشتم و تئاتر سپاهان را دیدم یکی از بهترین تئاتر ها بود، عکس های تئاتر را روز ها می دیدم و سر کوچه سپاهان دفتر تی بی تی بود که مرحوم رجایی ساعت 4 بعد ظهر برای تمرین تئاتر آن جا بود و او مرا چند بار دید و به این وسیله به این تئاتر راه یافتم که چندین سال در آنجا کار اَموزی تئاتر کردم و از نقش های کوچک به نقش های بزرگ راه پیدا کردم که یکی از گروه های شاخص گروه هنری آقای ارحام صدر بود و علاوه بر اَن آقایان جهانگیر فروهر، نوید، کهنمویی، ممیزان، خانم دیانا و سرور رجایی هم حضور داشتند.
 

 رضا عماد و زنده یاد رضا ارحام صدر

بعد از انقلاب در دهه هشتاد زنده یاد ارحام صدر به اَمریکا برای عمل قلب رفت و بعد از برگشت، قرار شد وی را ملاقات کنم و بعد آقای طباطبایی تهیه کننده فیلم «شکره پاره »به من گفت: با آقای ارحام صدر قدمی بزنید و حال و احوالی کنید، ما از شما فیلم می گیریم و این مایه اولیه فیلم «شکره پاره» شد که ما همدیگر را دیدیم و بغل کردیم، از این ماجرا به بعد، قرار شد ما روزها به دنبال آقای ارحام صدر برویم و با او قدم بزنیم و آقای طباطبایی گفتند: شما همین کار را بکنید و ما از شما فیلم می گیریم. آقای ارحام صدر خاطرات خود را نیز می گفتند. مدتی گذشت و کار جدی تر و سناریو نوشته شد، ولی ما دیالوگ حفظ نمی کردیم و تمام صحبت ها فی البداهه بود و بعد آقای مهدی شهداد اَمدند که کار ادامه پیدا کرد. فیلم «شکره پاره» فیلمی تلویزیونی 4 الی 5 ساعت کار بود که از تلویزیون اصفهان پخش شد و متاسفانه اجازه پخش مجدد نگرفت به دلایل زیادی همچون صحنه ها و حرف هایی که برای مسئولان فرهنگ و مقامات خوشایند نبود از جمله تئاتر سپاهان، یکی از بهترین سکانس های این کار پشت خرابه های تئاتر سپاهان است، آمدیم و با خرابه های تئاتر سپاهان رو به رو شدیم که عجیب آدم را دگرگون می کرد، شهری که 4 تئاتر فصلی و مستمر داشته، به مغازه لباس عروس فروشی، واکسی و خرابه تبدیل شده بود، بعد وارد تئاتر شدیم و قسمت های این تئاتر که در اوایل انقلاب آتش زده بودند را دیدیم و با ارحام صدر سوخته های دکورها را جمع می کردیم، آقای ارحام صدر می گفت: این دکور تئاتر «جاده زرین سمرقند» است، این عکس سوخته فلان تئاتر است و ... مسلما نمی گذاشتند چنین فیلمی پخش شود. متاسفانه کار درست فرهنگی در این مملکت پا نمی گیرد چون باید تعریف از این مقامات و حاکمیت را بکنیم تا کاری انجام بشود و فقط برای ما سد می سازند.
 


 رضا عماد و زنده یاد رضا ارحام صدر
رضا عماد و زنده یاد رضا ارحام صدر

هیچ نظری موجود نیست: